Gå til innhold

Trege CD/DVD roms


Anbefalte innlegg

For ikke så lenge siden klikka mine 2 cd/dvd roms. Før tokk det rundt 2 min å kopiere en fil på 700 mb fra en cd, men nå tar det 4 eller mer. Og når jeg bruker brenneren min så tar det 10 min å brenne en fil på 700 mb på en cd med hastigeheten 40 X. Før tokk det 2 min eller mindre.

 

Noen som vet hva som kan være galt?

 

Jeg har:

HITACHI DVD-ROM GD-7500

LITE-ON DVDRW SOHW-1213s

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at begge står som DMA-mode i enhetsbehandlig. Står de til PIO-mode vil ytelsen reduseres betraktelig. Windows har av og til en syk trang til å forandre modus fra DMA til PIO.

 

Andre ting som kan få windows til å bytte til PIO:

- For lange eller dårlige IDE-kabler.

- Hvis to enheter står på sammekabel og den ytterste står som slave og den i midten står som master.

- Hvis en av enhetene står som cable select.

- Hvis man har to enheter som rett og slett "ikke liker hverandre".

 

Det kan også være andre ting enn DMA/PIO-krøll, men dette er et veldig vanlig problem.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne hijacke denne tråden siden jeg har et veldig lignende problem med en maskin.

 

Brenner en DVD på 16X og da begynner farta på ca. 4x. Ettersom den kommer lengre ut på plata så øker hastigheten gradivis til den når 16x på slutten. Dette er jo helt normalt.

Mitt problem er at når haastigheten kommer opp til ca. 9x så stopper brenneren litt og så fortsetter den igjen men KUN på 4x.

 

Brenneren er testet OK i annen maskin. Brenneren funker OK hvis jeg tar simulering. DMA er på hele tiden. Har masse ledig CPU-kraft. Read buffer og Buffer level (Nero7) går ALDRI under 90%. Selv ikke når brenneren stopper. Det samme skjer uansett hvilken HD jeg brenner i fra. Samme feil med flunka ny IDE-kabel. Satt brenner som Master på enden av kabelen på både Primary og secondary IDE-kanal med samme resultat. Har nyeste chipset-drivere. Har også testet med en ny og ren instalalsjon av Windows. Har testa flere brenneprogrammer, samt lasta ned nyeste oppdateringa til Nero.

 

Samme skjer hele tiden. Farta når ca. 8-9x og så klikker det før den fortsetter i 4x.

 

Noen som har idéer? For jeg fatter ingenting. :mad:

 

Edit: Hvis jeg prøver å lese plater får jeg god hastighet. Konstant uavbrutt fart på ca. 15MB/s. Det er kun ved brenning at farta går ned.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

har nå fått samme problem, prøvd med flunka ny kabel, så ny dvd-brenner, så ny nero, ingenting, chipset aner jeg ikke åssen jeg skal finne ut av..

http://zaftsuse.net/nero.JPG som dere ser på buffel level er den på 43, men går ned til 11 noen ganger...tar en evighet å brenne...

 

edit: har hk: https://www.psdata.no/ps.asp?IT=129394 og cdrom/brenner : https://www.psdata.no/ps.asp?IT=129099

Endret av Zaft
Lenke til kommentar

sedsberg: høres enten ut som dårlige plater eller utidig firmware. Prøvd å oppdatert firmware? Hva slags brenner er det? Har gode erfaringer med div. "hacka fimwares" til NEC brennere bl.a.

 

Ellers når det gjelder pio: Prøv med nye chipsetdrivere, ny firmware til brenner og sjekk bios instillinger (evt ny bios).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...