Gå til innhold

- - - - - - -


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nesten litt synd.

 

Men gutten som ble mobbet må vite at det ikke er han som har problemer, det er de som mobber. Makan til behov for oppmerksomhet.

 

Typisk eksempel på folk som må være i midten hele tiden. Jeg tipper de som mobber er no skikkelige feiginger når det virkelig gjelder.

Lenke til kommentar

Mobbing er stykt, men det er kommet for å bli. Uansett hva man gjør, uansett hvor mange "mobbere", man banker, så får man ikke slutt på det, tviler på at vold er løsningen.

 

Jeg og en venn var en gang vitne til at en idiot, mobbet en jente med downs elsn, vi dro han vekk, snakket til han i rundt 30min, hørte aldri om at han gjorde noe lignede igjen, vet ikke om det hjelper å snakke til alle mobbere, men man kan da prøve?...

 

Bra at læreren grep inn! Mine år på barneskole har vært preget av en del mobbing, de er det forsovidt enda, ingen grep inn, ivertfall ikke lærere. De sa bare "Det er en del av oppveksten". Lærere med en slik holdning fortjener sparken, det er trossalt de som virkelig kan gjøre noe med det, de og foreldrene til mobberene, men de gir jo som regel faen.

 

"WHAT?! Ungen min mobber ikke! Han er snill som et lamm!, sant du er, Sondre?" "Jada mamma", sier drittungen. Dagen etterpå mobber han igjen.

Lenke til kommentar
Bra at læreren grep inn! Mine år på barneskole har vært preget av en del mobbing, de er det forsovidt enda, ingen grep inn, ivertfall ikke lærere. De sa bare "Det er en del av oppveksten". Lærere med en slik holdning fortjener sparken, det er trossalt de som virkelig kan gjøre noe med det, de og foreldrene til mobberene, men de gir jo som regel faen.

 

"WHAT?! Ungen min mobber ikke! Han er snill som et lamm!, sant du er, Sondre?" "Jada mamma", sier drittungen. Dagen etterpå mobber han igjen.

6723655[/snapback]

 

Fyfaan, det der hadde jeg tatt opp med kommunen.

Lenke til kommentar
Mobbing er stykt, men det er kommet for å bli. Uansett hva man gjør, uansett hvor mange "mobbere", man banker, så får man ikke slutt på det, tviler på at vold er løsningen.

 

Jeg og en venn var en gang vitne til at en idiot, mobbet en jente med downs elsn, vi dro han vekk, snakket til han i rundt 30min, hørte aldri om at han gjorde noe lignede igjen, vet ikke om det hjelper å snakke til alle mobbere, men man kan da prøve?...

 

Bra at læreren grep inn! Mine år på barneskole har vært preget av en del mobbing, de er det forsovidt enda, ingen grep inn, ivertfall ikke lærere. De sa bare "Det er en del av oppveksten". Lærere med en slik holdning fortjener sparken, det er trossalt de som virkelig kan gjøre noe med det, de og foreldrene til mobberene, men de gir jo som regel faen.

 

"WHAT?! Ungen min mobber ikke! Han er snill som et lamm!, sant du er, Sondre?" "Jada mamma", sier drittungen. Dagen etterpå mobber han igjen.

6723655[/snapback]

de grep inn etter 10 min eller noe :dontgetit: . da en eller annen person hentet kontaktlæreren vår . mange lærere skal visst ha gått rett forbi uten å gjøre noe som helst
Lenke til kommentar
Bra at læreren grep inn! Mine år på barneskole har vært preget av en del mobbing, de er det forsovidt enda, ingen grep inn, ivertfall ikke lærere. De sa bare "Det er en del av oppveksten". Lærere med en slik holdning fortjener sparken, det er trossalt de som virkelig kan gjøre noe med det, de og foreldrene til mobberene, men de gir jo som regel faen.

 

"WHAT?! Ungen min mobber ikke! Han er snill som et lamm!, sant du er, Sondre?" "Jada mamma", sier drittungen. Dagen etterpå mobber han igjen.

6723655[/snapback]

 

Fyfaan, det der hadde jeg tatt opp med kommunen.

6723672[/snapback]

 

Noen i klassen opplevde noe slikt, i lesetimene var det ofte bråk, alle herja og .. vel ungdomsskolen, hvem har ikke vært gjennom den tiden?

 

Ihvertfall, lærern ble sint og dro en av elevene hardt i armen på hjørnet av klasserommet og ropte "Enten slutter du med bråket ditt,ellers kan du bare dra hjem hvor du tilhører, og komme tilbake til Norge når du har utviklet intelligensen din", dette tok flere av elevene opp og vi fikk læreren sparket. Heldigvis fikk vi en mye mer rettferdig og snillere lærer som virkelig tok vare på oss alle.

 

Selv har jeg blitt mobbet en del før, usanne rykter osv. Det er et helvete, og de som bidrar til mobbing er drittunger som virkelig sliter med å være litt mer normal og klarer ikke å skaffe seg venner på andre vis.

 

Etter alt de gutta gjorde mot meg, har jeg fortsatt ikke lyst til å hevne meg. Ihvertfall ikke voldelig. Det vil bare bidra til at han igjen vil hevne seg osv.

 

Jeg håper alle mobbere en dag tenker seg om og klarer å tenke seg fram til hvem de egentlig er, og hvor mye av livet til en person de har tatt. Jeg vil nesten kalle det for voldtekt. Du ødelegger en person for resten av livet.

Lenke til kommentar

Kommuner? :D Haha, de gir faen, de fleste gir faen. Kommunen er godt klar over at de har et mobbe problem når det gjelder den skole jeg gikk på, det har de alltid hatt. Mine 3 eldre brødre gikk på den skole (26 - 29 - 32) gikk på den skolen, de ble mobba aswell. Som sakt, den mobbinga, den er kommet for å bli.

 

Uansett hva man finner på, så funker det ikke! Noen her som har hørt om "MOT"? "MOT til å leve", "MOT til å ta egne valg"? Digert kampanje opplegg, som kommunen her har tatt varmt i mot, de er nå en "MOT kommune", men hjelper det mot mobbingen?

 

Når "MOT", var på skolen, snakket de om div ung. problemer, drikking, narko, mobbing, alt var fy-fy. Alle i klassen min sammtykte, de gikk med på at mobbing var noe dritt. At mobbere var idioter, neste dag så mobba de igjen. De samme personene som sa "Fy faen, mobbere er idioter, de burde bli drept!!", mobbet en annen i klassen min neste dag.

 

They'll nevah learn.

Lenke til kommentar

Oi, skikkelig leit det trådstarter skriver... Har heller ikke sett sånn oppførsel siden barneskolen. Er helt forkastelig når vi litt mer voksne ser på det, men på den alderen er ikke mobberne så psykisk utvikla og ser ikke selv problemet med det de gjør. De greier ikke å sette seg i offerets posisjon og de tørr ikke å gjøre noe med saken (gruppepress ftw).

 

Vel, skal dele min teori om mobbing. Mobbere plukker offer ganske tilfeldig og det starter ofte med en nedverdig kommentar som andre rundt syns er morsomt sendt til en tilfeldig person. Mobberen får status og føler seg "morsom" og mer akseptert (de andre lo, ikke sant?). Trenger ikke å være noe galt med offeret, tilfeldig som sagt.

 

Men, hva hvis offeret har mye sosial erfaring og/eller har kraftig kroppsbygning og svarer det "riktige" evt forsvarer seg selv? Jo, mobberen føler seg tråkka på og prøver et nytt tilfeldig offer. Det tilfeldige offeret er sannsynligvis noen som er lette å rakke ned på, kanskje han ikke har så stor "status" eller så mange venner.

 

Er ikke all mobbing som skjer tilfeldig. Si en person går med stygge klær, har et psykisk problem som fex ADHD, eller lukter vondt eller lignende. Hvis probleme(ne) er stort/store nok og han ikke er sosial/sterk nok til å kompansere, er han et lett offer og han vil kanskje ikke få venner så lett nettopp pga det førsteinntrykket.

 

Mobberen trenger publikum for å mobbe. Legg merke til at det er aldri EN person som går å mobber noen. Treffer et offer på en mobber aleine på gata vil det aldri skje noe mobbing. Mobberen vil sannsynligvis late som han ikke ser offeret og/eller se en annen vei. Så fort det er publikum, da blir det morro å øke sin egen status på bekostning av andre.

 

Så hva skjer når noen blir mobbet (tilfeldig eller bestemt offer)? Jo, de får ingen venner og ingen å henge sammen med. Hva skjer når de ikke har noen å snakke med? Jo, de blir asosiale, og sitter inne med PC'en eller gjør andre "aleneaktiviteter" og går bare ut når det er skole. De hater skolen. Ikke bare fordi skoletimene er kjedelige, men det skjer intet godt der. Første de blir møtt med når de går inn klasserommet er stygge blikk og mulige kommentarer. Gleder seg til timene i friminuttene, bedre enn å se i en vegg. Gleder seg til å komme hjem til dataen og vekk fra mobberne. Går dårlig med karakterer, pga dårlig motivasjon og dårlig trivsel.

 

Værst av alt er det med den sosiale erfaringen. Har de ingen å være sammen med annet enn mulighens andre offre, tilegner de seg ingen sosial erfaring og blir generellt redd for å snakke med nye folk og greier ikke å holde en god samtale med noen. I en klasse vil nivået med sosial erfaring stige ganske likt hos alle utenom for mobbeoffrene. De blir hengende etter og som niendeklassinger vil de føre samtaler og snakke som femteklassinger. Resultatet av dette er at selv om de fikser alle problemene de har hatt før så vil de få et problem med å etablere seg med vennene. Ikke bare pga rykter og tidligere mobbing, men de har ikke den sosiale erfaringen som trengs for å skaffe seg gode venner, selv i nye klasser hvor alle er ukjente. Man vil ikke kunne ha flytende og interessange samtaler med nye folk pga alt man har "gått glipp av" og får sinnsykt mye å ta igjen hvis mobbingen forsvinner.

 

Hva gjør mobbingen med offrene? De lærer seg å akseptere at på skolen har man et helvete og at å bli mobbet er normalt. De lærer seg å leve med det helvetet de har i hverdagen og blir ruset på lettelsen av å komme hjem etter skoledagene. De burer seg inne og blir mer og mer asosiale og får mer og mer glede av å være alene sammen med PC'en. De lærer seg å leve med bekymringer 24/7 og de vil ikke ha den psykiske motivasjonen til å komme seg opp. De som ikke blir mobbet har lik sosial erfaring som alle de andre og vil ha glede av å snakke med andre og være sosial og "henge med gutta" og se på alle sosiale treff som gleder, mens for den som blir mobbet skjer det stikk motsatte.

 

Løsninger? Omgivelene må først og fremst for å forhindre mobbing:

- Akseptere og respektere andre personer. Trenger ikke nødvendigvis å like dem eller være venn med dem men respekter for all del dem og gi dem sjanser.

 

- Ikke henge seg på mobberne ved å le eller gi dem energi til å fortsette.

 

- Ikke mobbe selv.

 

 

Dette må mobbeoffret gjøre (veit det høres brutalt ut men sånn er det):

- Forsøke å etablere seg sosialt. Ikke presse seg på folk, men la det gå bra sosialt når anledningen passer seg.

 

- Ikke la deg bli såret når noen slenger dritt. Ikke slå tilbake og vis at du blir såret.

 

- La det bli oppdaget! La lærere skjønne at du blir mobbet eller si ifra. Veldig viktig, veldig vanskelig.

 

- Så langt det er mulig skjerpe seg når det gjelder klær/dusjing. Gjør som de andre.

 

 

Hovedproblemet er vel når mobbingen starter så tidlig (ie noen kommer uheldig ut) at offret aldri får etablert seg og aldri får sosial erfaring i det hele tatt. Si noen starter i førsteklasse med godt humør, men greier å sovne i timen. På ungdomskolen eller videregående ville alle tatt det med en god latter og glemt det der og da, han som sovnet ville nok også sett det morsomme i det. I førsteklasse kan det bli nevnt ved flere anledninger seinere og hvis offret ikke har utviklet seg muligheten til å kunne le av seg selv og takler det dårlig, kan det allerede gi utgangspunktet for mobbingen. Så finner en annen person opp noe tilfeldig (fex "ole suger pupp når han kommer hjem"), så ler alle av det osv... Er det ikke noe å mobbe for og offeret ikke kan forsvare seg selv og takle situasjoner, da finner de opp noe å mobbe det for.

 

Nei, unger er onde, skjer det tidlig (før ungdomsskolen) er det lite som kan gjøres annet enn å straffe de som mobber. Det vil alltids være noen som mobber og det vil alltids være noen svake/kortlunta personer som blir dems offre. Først når de blir eldre og har blitt nærmest torturert og gått glipp av mye godt/erfaring de kan ta initiativ til å få slutt på det selv og da er det på en måte for seint. Fort å bli utestengt seinere.

 

Ja, det var min teori :p. Jeg prøver ikke å legge skylda over på den mobbede, men det er som regel et problem der (som offeret gjerne ikke kan noe for) i tillegg til problemene mobberne har som gjør at de er i stand til å mobbe.

Lenke til kommentar
Ihvertfall, lærern ble sint og dro en av elevene hardt i armen på hjørnet av klasserommet og ropte "Enten slutter du med bråket ditt,ellers kan du bare dra hjem hvor du tilhører, og komme tilbake til Norge når du har utviklet intelligensen din", dette tok flere av elevene opp og vi fikk læreren sparket.

Dette var jo leit for den læreren.

Lenke til kommentar
Hender vell at noen fortjener å bli mobbet også da. Noen folk prøver jo å provosere.

6726567[/snapback]

Nei! Ingen fortjener å bli mobbet, i den betydning av ordet vi bruker det her.

 

Finnes det folk som provoserer? Ja selvsagt gjør det det. Fortjener de av og til svar på tiltale? Ja, det gjør de sikkert. Fortjener de dermed å bli mobbet? Nei.

 

En manns provokasjon er en annen manns rett til å være anderledes. Det kan være plagsomt, men så lenge provokatøren ikke selv mobber, gir det oss ikke rett til å mobbe ham. (Eller henne.)

 

Mobbing som fenomen kan ikke under noen omstendighet forsvares, og den eneste rette måten å forholde seg til det er nulltoleranse. Desverre er det mange som forsøker å ufarliggjøre mobbing, ved å snakke om "litt uskyldig mobbing", "han fikk som fortjent", og lærere og administrasjon som bagatelliserer fenomenet når det forekommer i deres egen skolegård.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...