Gå til innhold

Fra NEF til Tiff/jpg med D50 og CS2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lest på noen av de trådene som ligger ute men de handler mye om canon.

Jeg ønsker å konvertere mine RAW/NEF filer til redigerbare bilder i CS2?

 

Kan jeg laste ned et program som gjør dette (Gratis)?

 

Har helt til nå tatt bilder med kunn jpg.

 

Ønsker også forklaring på hvordan man gjør dette :)

6723373[/snapback]

 

 

Mener da bestemt at det følger med Camera Raw plugin med CS2?

Prøv å åpne en RAW-fil i CS2 eller Bridge og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar

Da jeg prøvde det første gang gikk det ikke men andre gang gikk det :w00t:

 

Men nå skjønner jeg ikke mye av det neste. Virker som noe man kan trenge et kurs for å lære.

Når bildet kommer opp i CS2 er det mange spaker man kan dra i, men her står det på Auto. Når jeg skrur av auto blir bildet mye mørkere, jeg tenker det er DET bilde jeg har tatt, så har CS2 laget en mulig løsning.

Det ser utrolig vanskelig ut å klare å få rett niva på alle innstillingene. Tror jeg får bedre bilder av å bare godta valgene programmet tar enn å gjøre det selv.

Er det best å gjøre alle innstillingene selv?

 

 

Jeg tok forresten raw + jpg, men jpg bildet ble på 731 kb :hmm:

RAW ble på 5,09 mb. Hva er feil her?

Lenke til kommentar
Da jeg prøvde det første gang gikk det ikke men andre gang gikk det :w00t:

 

Men nå skjønner jeg ikke mye av det neste. Virker som noe man kan trenge et kurs for å lære.

Når bildet kommer opp i CS2 er det mange spaker man kan dra i, men her står det på Auto. Når jeg skrur av auto blir bildet mye mørkere, jeg tenker det er DET bilde jeg har tatt, så har CS2 laget en mulig løsning.

Det ser utrolig vanskelig ut å klare å få rett niva på alle innstillingene. Tror jeg får bedre bilder av å bare godta valgene programmet tar enn å gjøre det selv.

Er det best å gjøre alle innstillingene selv?

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å kjøpe en bok, f.eks.

Real World Camera Raw with Adobe Photoshop CS2

 

Send meg evt. en PM så kan du få teste samme bok for CS. Har begge og bruker ikke CS-boka lengre...

 

Eller ta utgangspunkt i auto-verdiene og prøv deg fram.

 

Jeg tok forresten raw + jpg, men jpg bildet ble på 731 kb :hmm:

RAW ble på 5,09 mb. Hva er feil her?

Ser ikke som noe er feil, det er ca de filstørrelsene jeg får med D50. JPG kvaliteten settes ned til BASIC når man bruker JPG+RAW.

Endret av torsteinvh
Lenke til kommentar

Last heller ned Rawshooter som er gratis og mye lettere å bruke. Da kan du se på slides av alle NEF filene, merke de du vil slette og de du vil prioritere. Du kan legge inn en, flere eller alle justeringer du gjør på et bilde og kopiere disse innstillingene til flere bilder.

 

Mye lettere å jobbe med enn CS2 sin konverter hvor du kun kan se på et og et bilde. Denne fantes tidligere også i en betalversjon som er noe bedre, bl.a. hadde denne kurvejustering, men gratisversjonen er fortsatt (synes jeg) bedre enn å bruke CS2.

 

Når filene er konvertert til TIFF eller JPEG gjør du resten i Photoshop.

Lenke til kommentar

:no:

I Photoshop CS2 kan en se alle RAW-filene som preview SAMTIDIG. Det er bare å bruke Bridge.

Og ved å åpne en RAW-fil via plug-in'n i Photoshop CS(2), så slipper du å mellomlagre.

Hva er egentlig vitsen med RAW, hvis du lagrer en JPG-fil fra "Shooter", som du så må åpne igjen i et bildebehandlingsprogram?

 

RAW-fila åpnet direkte i PS gir deg alle muligheter til et bedre bilde, i tillegg kan du lagre alle innstillinger som er gjort i PS, når du lagrer som PSD-fil. Du har ingen form for kvalitetsødeleggende komprimering.

 

TIl deg som syntes at det var for mange "spaker" i RAW, lær deg programmet først, før du begynner å syte, så vil du se at det er uante muligheter med bildet. Du blir forresten aldri utlært i PS. Tro meg, jeg har holdt på med det side 90' er er faglært (på gamlemåten - analogt)

 

Støtter anbefalingen til torstein; Kjøp deg en bok eller tre eller søk på nettet etter kunnskap. Ikke bare om RAW-bruken. men om foto generelt - manuelt eksponering og komponering.

I den analoge verden, hadde vi ikke råd til å overse alle feilene som ikke gjør noe i digitale verden. Gjorde vi feil, måtte vi lære av dem, så ikke feilen ble gjort på nytt.

 

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne; Det er altfor mange her på forumet som er blitt bestvitere bare fordi de har fått et speilrefleks, PC/MAC og dyr programvare.

Lær å bruke kamera manuelt og se mulighetene, før dere klager på alt mulig.

 

Her er ett eksempel:

Jeg tok forresten raw + jpg, men jpg bildet ble på 731 kb. RAW ble på 5,09 mb. Hva er feil her?

Eller han som har tatt over 3000 bilder med sin D50 - bare på auto, da han ikke skjønte noe av innstillingene. Og klaget på at bildene hans ble bedre med et kompakt.

 

Og utstyrshysteriet har jo tatt helt av; Spekulasjoner og rykter rundt om hva som kommer av nyheter, har jo tatt helt av! Hvor stopper det?

Jeg vet - kjøpte den MACen i 86 med 128 KB RAM OG 5 MB HARDDISK til en pris av 40.000. Men det er 20 år siden. I dag er inntrykket det at folk allerede skal ha ny versjon før "dagens" er på gata.

 

Lenge leve den "(digi)gale" verden.

 

Nå fikk jeg ut mye galle - og det er sikkert mange som mener at jeg gjør en "overkill".

Greit nok - men da har jeg fått satt i gang en ny diskusjon?

 

Klikk!

Lenke til kommentar
Snipp.....Nå fikk jeg ut mye galle......snapp

6725017[/snapback]

 

Tydeligvis. ;)

 

I PSCS2: Først åpner du bridge for å se på bildene. Så åpner du 1 bilde i PS og konverterer det, først med innstillingene i konverteren, så i PS før du lagrer en fil i ønsket format. Så tilbake til Bridge og se på bildene igjen, åpne 1 nytt bilde o.s.v. Og sorteringen, når gjøres den? Høyreklikke en tumbnail som du nesten ikke vet hvordan er og slette den, eller åpne den i PS først for å sjekke?

 

Med Rawshooter og PS: Du åpner RS, ser på alle bildene og sorterer ut de du vil ha. Konverterer 1 og 1 bilde. Det ene bilde blir konvertert i bakgrunnen mens du jobber med neste. Når bildene er ferdige kan du f.eks. kjøre en batch i PS og gjøre resten der.

 

Når noe både er enklere og gir et bedre resultat har ikke jeg noe problem med å be andre prøve det.

Lenke til kommentar
Snipp.....Nå fikk jeg ut mye galle......snapp

6725017[/snapback]

 

Tydeligvis. ;)

 

I PSCS2: Først åpner du bridge for å se på bildene. Så åpner du 1 bilde i PS og konverterer det, først med innstillingene i konverteren, så i PS før du lagrer en fil i ønsket format. Så tilbake til Bridge og se på bildene igjen, åpne 1 nytt bilde o.s.v. Og sorteringen, når gjøres den? Høyreklikke en tumbnail som du nesten ikke vet hvordan er og slette den, eller åpne den i PS først for å sjekke?

 

6725184[/snapback]

 

 

Dette er bare tull, du bør nok ta et lite kurs i Bridge (ikke kortspillet ;) ) før du uttaler deg. Du kan konvertere direkte i Bridge, du kan sågar åpne mange bilder i Adobe Camera Raw samtidig og gjøre felles justeringer (for eksempel hvitbalanse) direkte på en hel haug samtidig.

 

Bridge har mange forskjellige 'views', alt fra bare thumbnails til 'lightbox' der du ser et bilde i stort og resten som en rekke under eller til høyre for bildet.

 

Det er lett a disse programmer man ikke kjenner, men da må du tåle å bli korrigert.

 

Håkon

Lenke til kommentar
Snipp.....Nå fikk jeg ut mye galle......snapp

6725017[/snapback]

 

Tydeligvis. ;)

 

I PSCS2: Først åpner du bridge for å se på bildene. Så åpner du 1 bilde i PS og konverterer det, først med innstillingene i konverteren, så i PS før du lagrer en fil i ønsket format. Så tilbake til Bridge og se på bildene igjen, åpne 1 nytt bilde o.s.v. Og sorteringen, når gjøres den? Høyreklikke en tumbnail som du nesten ikke vet hvordan er og slette den, eller åpne den i PS først for å sjekke?

 

6725184[/snapback]

 

 

Dette er bare tull, du bør nok ta et lite kurs i Bridge (ikke kortspillet ;) ) før du uttaler deg. Du kan konvertere direkte i Bridge, du kan sågar åpne mange bilder i Adobe Camera Raw samtidig og gjøre felles justeringer (for eksempel hvitbalanse) direkte på en hel haug samtidig.

 

Bridge har mange forskjellige 'views', alt fra bare thumbnails til 'lightbox' der du ser et bilde i stort og resten som en rekke under eller til høyre for bildet.

 

Det er lett a disse programmer man ikke kjenner, men da må du tåle å bli korrigert.

 

Håkon

6727513[/snapback]

 

 

Da er det noe jeg ikke har sett. Kom gjerne med en forklaring på hvordan jeg skal konvertere et bilde i Bridge, og hvordan jeg kan ha dette i fullscreen.

Lenke til kommentar
Da er det noe jeg ikke har sett. Kom gjerne med en forklaring på hvordan jeg skal konvertere et bilde i Bridge, og hvordan jeg kan ha dette i fullscreen.

6729698[/snapback]

 

View-> As Filmstrip (se også nederst i høyre hjørne, der er det knapper for det samme)

 

Åpne i Adobe Camera Raw: velg et eller flere bilder, høyreklikk->Open in Camera Raw

 

I Camera Raw får du da opp en liste med thumbnails til venstre der du kan velge

hvilket eller hvilke bilder du skal justere på. Husk at dialogen i Camera raw kan du utvide størrelsen på (selve viduet altså), jeg har min så stor som mulig (dekker nesten hele skjermen), det hjelper veldig synes jeg.

 

Det er litt for mye å gå inn her å forklare Camera Raw, jeg anbefaler en bok eller en

video (det finnes en som heter Mastering Adobe Camera Raw som er veldig bra).

 

Likevel, kort: 'Open' åpner et eller flere i PS, 'Done' lagrer konverteringssettingene for hvert bilde slik at når du åpner det igjen så husker Camera Raw hvordan du ville ha det. Det virker uansett om det er Bridge eller PS du åpner det i. Du vil også se endringene du gjorde i Camera Raw direkte iBridges thumbnails og filmstrip view.

 

Håkon

Endret av haakonts
Lenke til kommentar

Jepp, da sier du det samme som jeg har sagt. Og kalle et innlegg for tull faller på sin egen urimelighet. Trodde et øyeblikk at det var noe som var oversett siden du skulle korrigere dette. Jeg har ikke disset noe program, bare påpekt at konverteringen skjer både raskere, mer effektivt og bedre i andre program enn PS.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...