Gå til innhold

Fagvalg VK1 Videregående skole. Trenger tips.


Gjest medlem-105476

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105476

Har akkurat startet på skolen igjen og nå har jeg begynt å tenke over fagvalgene jeg har gjort. I fjor vår ga jeg egentlig litt faen i det, så når fagvalget kom valgte jeg bare helt standard Allmennfaglig rettning og 2MX, 2FY og 2KJ. Problemet er at nå har jeg begynt å tenke på hvilken skole jeg vil gå på senere. Det står mellom NTNU i Trondheim og NHH(handelshøyskolen i Bergen). Har nå begynt å lese rundt på forskjellige sider og funnet ut litt forskjellig.

 

Verken NHH eller noen utdannelser på NTNU krever at man har 2KJ. Det som står hos NTNU er:

Undervisningen i alle grunnleggende kjemifag (også kjemifag for andre studieprogram) starter på et nivå tilsvarende 2KJ. Studenter som ikke har en slik bakgrunn anbefales derfor å ta et forkurs i kjemi som starter en uke før immatrikuleringen i august, se nettsider

 

Betyr dette at den eneste fordelen med å velge 2KJ og evt. 3KJ er ekstra realfagspoeng, totalt 1,5 poeng. Fordypningspoeng kan jeg jo like gjærne ta i et annet fag.

 

Har derfor også vurdert å bytte 2KJ med Samfunnsøkonomi og 3timerskurs i Engelsk, men hvis å bytte bort 2KJ sperrer noen utdanningsmuligheter vil jeg heller ikke gjøre dette. Er ganske forvirra og litt frustrert nå.

 

Var for ca 30. min siden borte på skolen(Lørenskog VGS) for å prøve å få tak i studieinspektøren som ordner med bytte av fag. Det geniale var at han etter å ha vært opptatt i ett siden vi starta i går har tatt seg fri frem til Mandag.

 

Håper noen har lyst til å hjelpe meg ved å gi noen råd, på forhånd takk.

 

*Kommer med oppdateringer hvis jeg finner store feil i det jeg har skrevet e.l.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte også mellom NHH og NTNU/UiO når jeg skulle velge fag. Jeg valgte å gå økonomisk retning, slik at jeg fikk BedØk i stedet for noen andre fag, samtidig som jeg hadde matte, kjemi og fysikk. Og jeg er veldig fornøyd med det valget jeg gjorde. Ulempen, hvis man kan kalle det, er at man får BedØk bare i ett år, skal du ha det i VK2 blir du nødt til å ta bort et realfag og da taper du fort masse ekstrapoeng. Hvis du vil droppe f.eks kjemi så ville jeg heller ha vurdert regnskap enn samfunnsøkonomi, hvertfall ble det anbefalt hos oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...