Gå til innhold

Benq-siemens EF81, lakken faller av - rettigheter?


kev

Anbefalte innlegg

Jeg har en BenQ-Siemens EF81 jeg kjøpte i vår, og allerede nå har lakken falmet av flere steder på telefoner hvor det er plastikk (topp og bunn spesielt) - og den begynner å se temmelig stygg ut. Det jeg lurer på er; har jeg noen rettigheter på noe som helst om jeg prøver å levere den inn pga slitasjen?

 

Jeg forstår slik slitasje kan forekomme etter en god stunds bruk, men ikke etter noen måneder..  :nei:

6722928[/snapback]

 

Magnesiumdekslet har et plastbelegg som kan fjernes.

Det er vel ikke dette som etter en stund løsner ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart dette dekkes av forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg siterer § 15 i Forbrukerkjøpsloven

  Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

§ 16 sier at produktet har en mangel dersom den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15.

 

Forbrukerens krav ved mangler:

§ 26. Forbrukerens krav ved mangler

 

      Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren

 

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 

b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 

c) kreve prisavslag etter § 31 

d) kreve heving etter § 32 

e) kreve erstatning etter § 33. 

 

Du må selvfølgelig huske å reklamere innen rimelig tid (gjerne 2 måneder).

 

For mer detaljer: Forbrukerkjøpsloven

 

Lykke til :w00t:

Lenke til kommentar
Kosmetiske problemer dekkes ikke av forbrukerkjøpsloven. Det må være funksjonelle feil.

6727981[/snapback]

Sikker på det?

 

Ved EF81 må vel designet sies å være en vesentlig del av grunnen til at mange kjøper den.

6728025[/snapback]

 

Hvor står det at kosmetiske feil ikke dekkes? Enten man kjøper mobiltelefonen for å se på den eller bruke den, har man likevel krav til at den skal holde stand både funksjonelt og kosmetisk i rimelig tid etter kjøp. Kjøper du en pelskåpe, og fjærene av en eller annen grunn som ikke du er skyld i, blir misfarget, fungerer fortsatt kåpen til sitt funksjonelle bruk, men da har kåpa selvfølgelig en vesentlig mangel etter hva man kan forvente av en slik kåpe. (så lenge misfargingen skjer innen rimelig tid av hva man kan forvente en slik kåpe skal vare, samme med mobiltelefon. Særlig i dette tilfellet, da man bør kunne forvente at en mobiltelefon holder seg kosmetisk ved normalt bruk i minst 2 måneder, egentlig mye lenger. Dette sier forbrukerkjøpsloven. Det er ingen presisering så vidt jeg vet mellom kosmetiske tilfeller og funksjonelle tilfeller. Det er kun snakk om mangler.

 

(Du får rette på meg om jeg tar feil, og beklager for lang og dårlig skrevet post ;)

Lenke til kommentar

Takker for informasjon om loven, den kan komme til nytte når jeg får tilbake telefonen og de ikke har tatt hensyn til klagen. Den er blitt behandlet fint siden jeg kjøpte den.. men den har jo samtidig vært en bukselomme-telefon..

 

Forøvrig godt å vite at det er flere som har samme problemer med lakkeringen på EF81..

Endret av kev
Lenke til kommentar

Dersom du studerer telefonen nøye er det kun rundt den ytre skjermen og litt rundt halve indre skjerm som ikkje er plast.

Og eg mangler lakk fleire plasser. Det synest ikkje så godt enda, men dersom du ser nermere etter så finner du 8-9 plasser som lakken er borte.

Eg har hatt mange telefoner og har aldri opplevd at lakken flasser.

 

Uansett så er dette eit av mine dårlegaste kjøp nokon gong.

Ikkje får eg levert den inn igjen fordi der er ny fw som fikser dei fleste problem med telefonen.

Og sjølv om ein av dei største grunnene til at eg kjøpte telefonen var det at den var laga av rustfritt stål og magnesium. Og når det viser seg at dette ikkje er tilfelle så er det ein altfor dårleg reklamasjonsgrunn.

Amobil burde laga ei sak av dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått telefonen tilbake, og service-senteret vil ikke godta flassende lakk som en feil. Jeg har ringt Siemens Norge og de sier jeg burde få en skriftlig avklaring på hvorfor det ikke godtas av service-senteret og ta det opp med Forbrukerrådet, ettersom Siemens ikke har noe "autoritet på området" (sitat fra BenQ-Siemens Norge).

 

Tenkte å klage på avgjørelsen til service-senteret, men vi får se. Noen ideer?

Endret av kev
Lenke til kommentar
Har nå fått telefonen tilbake, og service-senteret vil ikke godta flassende lakk som en feil. Jeg har ringt Siemens Norge og de sier jeg burde få en skriftlig avklaring på hvorfor det ikke godtas av service-senteret og ta det opp med Forbrukerrådet, ettersom Siemens ikke har noe "autoritet på området" (sitat fra BenQ-Siemens Norge).

 

Tenkte å klage på avgjørelsen til service-senteret, men vi får se. Noen ideer?

6815070[/snapback]

JA

Hold deg unna Benq Siemens i fremtiden. Har selv opplevd dårlig service. Hatt flere Siemens.

Men EF81 er helt ubruklig.

Derfor satser jeg på et annet merke fra nå av.

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...