Gå til innhold

Benq-siemens EF81, lakken faller av - rettigheter?


kev

Anbefalte innlegg

Jeg har en BenQ-Siemens EF81 jeg kjøpte i vår, og allerede nå har lakken falmet av flere steder på telefoner hvor det er plastikk (topp og bunn spesielt) - og den begynner å se temmelig stygg ut. Det jeg lurer på er; har jeg noen rettigheter på noe som helst om jeg prøver å levere den inn pga slitasjen?

 

Jeg forstår slik slitasje kan forekomme etter en god stunds bruk, men ikke etter noen måneder.. :nei:

Endret av kev
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er faktisk en del plastikk på ef81, ingen tvil om det..

 

Jeg får ikke tatt noen bilder, jeg sendte den inn til reperasjon (og software-oppdatering) noen dager siden. Jeg nevnte det med lakkeringen, men jeg tviler de tar det alvorlig.. eller i det hele tatt bryr seg. Derfor jeg spurte her om hva slags rettigheter jeg egentlig har på slikt.. :hmm:

Lenke til kommentar
Etter hva jeg har fått beskjed om dekkes _kun_ feil og mangler som er vesentlige for telefonens funksjon (knapper, display, sw o.l.). Kosmetiske feil og mangler over tid vil ikke dekkes da dette kan sees på som en slitasjeskade.

6728048[/snapback]

Nettopp, feil som er vesentlige for telefonens funksjon. I mine øyne, og sannsynligvis mange andre, er EF81 en telefon, med det viktigste formål å være lekker. Hadde jeg kjøpt EF81 hadde det vært for å få en lekker telefon, altså hadde det at lakken blir på, som er å forvente, vært et vesentlig behov.

 

Det er fullt mulig du har helt rett, det bare virkelig litt merkelig på meg.. Blir jo forsåvidt relativt dårlig sammenligning, men på en måte som å kjøpe et smykke til pynt, så dekker bare forbrukerkjøpsloven innmaten.

Lenke til kommentar

Arahei: Jeg er helt enig med deg og jeg synes fbkj.loven er mangelfull i dette tilfellet, slik så mange av våre norske lover er (les: Foreldet).

 

Om utseende på telefonen påvirker varens "funksjonalitet" i så måte er jo en sak som så absolutt burde vært prøvd i en rettsal, slik at vi kan få en dom på dette. Da først vil det være mulig å tolke dette riktig.

Lenke til kommentar

hmm vis man kjøper en bil og lakken ramler av dekkes det vel av garantien

Bare fror å sette det litt på spissen

Ville tror at man har litt å komme med an reklamasjon tlf er vel lakken slik at det sakl henge fast mer en 2 mnd ved fint bruk

Første tlf jeg har hatt som lakken ramler (flasser)av etter 2 mnd

Ellers er det en dritt tlf :!: Så lakk problemet må jo stå i stil med resten :D

Lenke til kommentar

En interessant tråd. I og med at funksjon nevnes har jeg følgende spørsmål:

 

Jeg har selv en ME75, og naboen har M75. På begge disse har den viskelæraktige gummien rundt telefonen startet å løsne. Dette må, slik jeg ser det, være forverring av sprut-/støtsikkerfunksjonen. Vil man i tilfelle kunne forvente at beskyttelsen er forventet å vare i fem år?

Lenke til kommentar
hmm vis man kjøper en bil og lakken ramler  av dekkes det vel av garantien

Bare fror å sette det litt på spissen

Ville tror at man har litt å komme med an reklamasjon tlf er vel lakken slik at det sakl henge fast mer en 2 mnd ved fint bruk

Første tlf jeg har hatt som lakken ramler (flasser)av etter 2 mnd

Ellers er det en dritt tlf  :!: Så lakk problemet må jo stå i stil med resten  :D

6731731[/snapback]

 

 

Nå har jo lakken på en bil en annen fuksjon i tillegg, nemmelig å forhindre rust.

 

Det om utseendet på telefonen blir jo en helt objektiv sak. Du kan ikke si at det har noe med vesentlige funksjoner på telefonen å gjøre. Skal du ha noe bare fordi det er pent kan du heller bruke pengene på blomster eller kanskje et smykke... ;)

 

Uansett så blir det vanskelig for deg å "bevise" at du har behandlet telefonen etter forskriftene... Det vil si behandlet den pent. Har desverre sett alt for mange telfoner bli brukt som øljekk osv. :)

 

Men om dette er et kjent problem hos produsenten kan det jo hende at de sponser et nytt deksel på deg. Men du risikerer å måtte betale ca 400kr for service hvis de ikke tar det som en garantisak....

Lenke til kommentar
En interessant tråd. I og med at funksjon nevnes har jeg følgende spørsmål:

 

Jeg har selv en ME75, og naboen har M75. På begge disse har den viskelæraktige gummien rundt telefonen startet å løsne. Dette må, slik jeg ser det, være forverring av sprut-/støtsikkerfunksjonen. Vil man i tilfelle kunne forvente at beskyttelsen er forventet å vare i fem år?

6733691[/snapback]

 

I ditt tilfelle vil det være en funksjonsmessig feil da du mister litt av fukt/støv-beskyttelsen den er laget for.

Lenke til kommentar

Er ikke helt rett at ikke kosmetiske ting som deksel ikke dekkes. Hvis det er beviselig at det er en feil og ikke bruk så skal deksel byttes. Er jo ikke normalt at lakken flasser av etter kort tid så fremt man ikke har lekt med telefonen i sanda da... ;-)

 

Kev: Synes du bør kontakte en av BenQ sine servicesteder å få sjekket den. Er verdt et forsøk å spørre...hjelper jo ikke i sitte her inne og diskutere det hvis man ikke sjekker med BenQ og de som reparere telefonene for dem....

Endret av Stylemaster
Lenke til kommentar
En interessant tråd. I og med at funksjon nevnes har jeg følgende spørsmål:

 

Jeg har selv en ME75, og naboen har M75. På begge disse har den viskelæraktige gummien rundt telefonen startet å løsne. Dette må, slik jeg ser det, være forverring av sprut-/støtsikkerfunksjonen. Vil man i tilfelle kunne forvente at beskyttelsen er forventet å vare i fem år?

6733691[/snapback]

 

I ditt tilfelle vil det være en funksjonsmessig feil da du mister litt av fukt/støv-beskyttelsen den er laget for.

6733838[/snapback]

 

 

Stemmer ikke for den gummien hadde ingen stor påvirkning på egenskapet..de bytta deksel forde det var en feil med limet som gjorde at gummiforingene falt av...

Lenke til kommentar

Fra Benq-Siemens sine sider:

 

Førsteklasses materialer

Magnesium og børstet rustfritt stål gir overflaten på EF81 et uovertruffent og eksklusivt utseende.

 

Synest det er ulovlig reklame når det ikkje er tilfelle. Ramma rundt det rustfrie stålet er i rein plast. Kun lakkert i titanium silver.

 

Ein av grunnene til at eg kjøpte den var på grunn av at eg fekk inntrykk av at den ikkje hadde nokon utvendige plastdetaljer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...