Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan åpne en WRT54GL?


Anbefalte innlegg

For å gjøre en lang historie litt mindre lang: Jeg har en nabo som jeg har hjulpet med internett og nettverk, han hadde en WRT54GL, og han hadde hørt at han kunne øke signalstyrken på denne med ny programvare. Jeg flashet inn DD-WRT, som fungerte greit helt til den uten min tillatelse byttet til en blanding av russisk og engelsk. Klarte til slutt å gjette meg frem til firmware-oppdateringssiden, og startet flashing av HyperWRT i stedet. Hadde ikke gjort leksene mine tydeligvis, skulle vel brukt mini-versjonen først. I alle fall begynte PWR-lyset å blinke, og ingenting fungerte.

 

Nå er ruteren ubrukelig slik den er, og jeg har prøvd alle metoder for å få liv i den igjen. Koble til via en svitsj med 10 Mbps halv dupleks, holde reset-knappen i det den starter og slippe den etter to sekunder, alt jeg har funnet på nettet. Untatt en ting.

 

Jeg har tenkt å åpne den, og kortslutte pin 15 og 16 for å sette den i feilsikker-modus. Hjelper ikke det, er det vel ikke mer håp. Men den blå og den svarte delen vil ikke gå fra hverandre, de sitter ganske godt sammen. Det skal ikke være noen skruer som jeg har lest, hvordan åpner jeg den? Må man ta noe opp og ned, drar man rett fra hverandre, eller hva? Har skrudd av antennene.

 

Tipper det er en v1.0, står i alle fall ingenting på den av slik informasjon...

 

Takk for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at du kan ta av gummien på føttene og finne skruer der.

Men jeg har husket feil før.....

 

For å gjøre en lang historie litt mindre lang: Jeg har en nabo som jeg har hjulpet med internett og nettverk, han hadde en WRT54GL, og han hadde hørt at han kunne øke signalstyrken på denne med ny programvare. Jeg flashet inn DD-WRT, som fungerte greit helt til den uten min tillatelse byttet til en blanding av russisk og engelsk. Klarte til slutt å gjette meg frem til firmware-oppdateringssiden, og startet flashing av HyperWRT i stedet. Hadde ikke gjort leksene mine tydeligvis, skulle vel brukt mini-versjonen først. I alle fall begynte PWR-lyset å blinke, og ingenting fungerte.

 

Nå er ruteren ubrukelig slik den er, og jeg har prøvd alle metoder for å få liv i den igjen. Koble til via en svitsj med 10 Mbps halv dupleks, holde reset-knappen i det den starter og slippe den etter to sekunder, alt jeg har funnet på nettet. Untatt en ting.

 

Jeg har tenkt å åpne den, og kortslutte pin 15 og 16 for å sette den i feilsikker-modus. Hjelper ikke det, er det vel ikke mer håp. Men den blå og den svarte delen vil ikke gå fra hverandre, de sitter ganske godt sammen. Det skal ikke være noen skruer som jeg har lest, hvordan åpner jeg den? Må man ta noe opp og ned, drar man rett fra hverandre, eller hva? Har skrudd av antennene.

 

Tipper det er en v1.0, står i alle fall ingenting på den av slik informasjon...

 

Takk for all hjelp. :)

6722242[/snapback]

Lenke til kommentar

Da tror jeg du husket feil. Det var riktignok skruehull under føttene, men ingen skruer.

 

Trodde jeg fant noe nedi de svarte føttene, det så ut som en slags klips eller hva jeg nå skal kalle det, når du drar to ting fra hverandre for å få løs noe. Men de satt helt fast, sikkert bare pynt. :p

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Du BØR prøve TFTP først, før du gjør du prøver å kortslutte pin 15 og 16.

 

Det du gjør er å finner fram din WRT54GL, og starter command i Windows XP. "cmd" i kjør.

 

Så laster du ned original firmware til routeren som du finner på www.linksys.com.

Når du har gjort dette, endrer du navn til noe enkelt, f.eks. "firmware.bin".

 

Så endrer du IP-adressen din til 192.168.1.2 på nettverkskortet (Du må ha tilkobla din WRT54GL i pcen din, via kabel fra LAN-port 1!).

Gateway setter du til 192.168.1.1.

 

Resten lar du være standard.

Husk også å sett kortet i 10 mbit halv-duplex mode.

 

Så kjør du klar TFTP. Her skriver du tftp -i 192.168.1.1 put C:\firmware.bin (der firmwaren ligger).

IKKE TRYKK ENTER FØR DU HAR PLUGGA INN STRØMPLUGGEN i WRT54GL! Så plugger du den inn, og så trykker du ENTER med en gang du har gjort det.

 

Så vil den begynne å kopiere firmwaren til WRT54GL, dette vil ta litt tid, så vær tålmodig. Kobler du fra noe, blir routeren ødelagt! Så ikke gjør noe på pcen når dette skjer.

Så skal det komme at så og så mange bytes er ferdig, så venter du 5 min.

 

Så kan du prøve din WRT54GL, og se om den fungerer med å komme inn via webinterface!

 

Husk å resett TCP/IP-innstillingene på kortet, og sett tilbake til auto duplex mode.

Håper du skjønte noe av dette! :) Du kan evt. spørre andre om dette om du trenger mer hjelp! Prøv Google også, mye hjelp å få der!

 

 

Lykke til!

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

MrGlenn: Skjønte alt sammen, har prøvd den metoden allerede. Nesten i alle fall. Der jeg har lest, skal man bruke IP-adressen 192.168.1.10, så jeg kan godt prøve 192.168.1.2 også. Har ikke fått den åpen enda uansett. :p

 

Greit nok at jeg ikke er noen bodybuilder, men er det faktisk mulig at man må ta til den råeste makten man har for å få denne fra hverandre? Den vil virkelig ikke! Men så prøver vi TFTP en gang til, slik MrGlenn sa.

Lenke til kommentar
MrGlenn: Skjønte alt sammen, har prøvd den metoden allerede. Nesten i alle fall. Der jeg har lest, skal man bruke IP-adressen 192.168.1.10, så jeg kan godt prøve 192.168.1.2 også. Har ikke fått den åpen enda uansett. :p

 

Greit nok at jeg ikke er noen bodybuilder, men er det faktisk mulig at man må ta til den råeste makten man har for å få denne fra hverandre? Den vil virkelig ikke! Men så prøver vi TFTP en gang til, slik MrGlenn sa.

6723266[/snapback]

 

Okei, da må du nok trå til å åpne boksen.

 

Nja, du må bruke "litt" makt på å få den opp. Det brukte jeg ihvertfall.

 

Her kan du se litt info, om du ikke har vært der allerede da..

http://voidmain.is-a-geek.net:81/redhat/wrt54g_revival.html

 

Når det gjelder signalstyrke så er det ikke alt.

Det hjelper lite å endre denne mye og du ikke har gode nok antenner.

Helt unødvendig å sette denne til 251 mW f.eks. da dette vil bare gjøre det vondt verre.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Da var oppskriften til MrGlenn fulgt til punkt og prikke, uten positivt resultat. Prøvde via en svitsj også (leste det på et annet forum), men samme skjedde. Prøvde ping -t 192.168.1.1 også, før jeg satte inn strømkabelen for å teste, men null respons.

 

Så da er det vel tid for å åpne den. Har vært innom begge sidene som er linket til her i tråden før jeg laget tråden, uten hell. Er vel det at elektronikk jo er skjøre saker, så man vil ikke bruke mer makt enn man må.

 

Edit: Sesam, sesam, lukk deg opp FOR F***! Nei, funket ikke det heller.

 

Hvis jeg får opp denne i det hele tatt, og den ikke funker, skal jeg spille fotball med den før jeg hamrer den til småbiter, og så kaster den!

Endret av zlappfisk
Lenke til kommentar
Der jeg har lest, skal man bruke IP-adressen 192.168.1.10, så jeg kan godt prøve 192.168.1.2 også.

6723266[/snapback]

Det er vel 192.168.1.1 som er standard (tipper leif?). Uansett, så er det noe med instillingene til DD-WRT som gjør at du må tømme nvram om du flasher den, så det er vel sånn om du emigrerer fra dd-wrt og? Husker ikke helt hvordan man tømte minnet, men det står vel på HP'en til dd-wrt.

Lenke til kommentar
Haaaaaahahaha! Fikk deg til slutt! En død ruter stopper ikke meg og en spiker! Mohahaha!

 

*Ekstase*

 

Pin 15 og 16 gjorde susen, nå svarte den som bare det.

 

Takk for oppmerksomheten og alle bidrag. :)

6725109[/snapback]

 

Det er bra! Gratuler til deg med et godt utført arbeid! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...