Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en fryser fullstendig i tide og utide


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Vanligvis har jeg ikke særlig masse problemer med å fikse ting og tang på pc'en men dette her er tydeligvis litt over min fatteevne.

 

Pc'en booter på vanlig vis. Alt starter som det skal, jeg får kjørt programmer og alt. MEN når jeg prøver å plugge i en usb-kontakt eller ta ut dvd-rom'en eller liknende så fryser maskinin fullstendig. Skjermbildet fryser, og lyden blir stående og loope det siste tiendels sekundet. Dette skjer også på tilsynelatende tilfeldige tidspunkt.

 

Har fundert på om det kanskje kan være et eller annet som har jordingsfeil eller.no annet sånn at når det blir en spenningsendring i kabinettet så klikker den litt (det hender jeg får støt av å ta på ramma inni kabinettet når pc'en er på, er usikker på om den fryser når dette skjer)

 

Er det noen som har noen gode forslag der ute i det allvitende hw-forumet?

 

og sånn forresten; jeg har MSI 915p neo2 hovedkort med originaldrivere til lyd og nettverk, Sapphire radeon x700 pro, pentium 3 prescott 3gHz prosessor klokka til ca 3.3gHz, 2x512 Corsair value s ddr2 ram. og win xp.

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okai, da har jeg titta litt grundigere på maskina. Jeg har ikke overklokka den nå, kom på at jeg flusha BIOS for å sjekke om det hjalp, og klokka den ikke opp igjen etterpå.

 

Det var og litt misvisende det jeg skreiv om at den låser seg når jeg tar på den, det er visst ikke tilfelle allikevel kom jeg fram til i går. Den fryser seg på tilfeldig tidspunkt. Fikk snurra igang en dvd og no greier i går og installert et par programmer, og det tok nesten 20 minutter før den låste seg. Har også renska opp litt i programmer som kjører ved oppstart, funka ikke det heller.

 

Usikker på hvaslags strømforsyning jeg har, men jeg mener det er en mist ett eller annet. lenge siden jeg kjøpte maskina nå, og psu stod i kabinettet når jeg kjøpte det brukt.

 

Men er det noen som har noen ideer om hva det kan være? hardware/software? kan jeg ha skada cpu? eller psu?

Lenke til kommentar

blir vanskelig når jeg ikke har maskina på nett. Jeg har kjørt med bundle drivere på den maskina i over et år... hvorfor skal da dette skje helt plutselig nå? Jeg har ikke fått noe nytt inn på maskina de siste månedene heller, så jeg har mine tvil om virus eller.no sånt.

 

Det eneste av "nye" ting som har kommet inn på maskina mi er et RAID-oppsett, har satt opp to forskjellige disker i jbod(?) raid (for kapasitet), men de slutta å funke etter en stund.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
blir vanskelig når jeg ikke har maskina på nett. Jeg har kjørt med bundle drivere på den maskina i over et år... hvorfor skal da dette skje helt plutselig nå? Jeg har ikke fått noe nytt inn på maskina de siste månedene heller, så jeg har mine tvil om virus eller.no sånt.

 

Det eneste av "nye" ting som har kommet inn på maskina mi er et RAID-oppsett, har satt opp to forskjellige disker i jbod(?) raid (for kapasitet), men de slutta å funke etter en stund.

6728232[/snapback]

 

når min forrige maskin hang seg i tide og utide, var det lydkortet sin feil. neppe samme tilfelle hos deg, tenkte bare jeg skulle nevne det ^^ var ingen logikk i det heller, spilte av lyd, spilte eller noe, og noen ganger bare låste den seg helt.

Lenke til kommentar

Hm, først ville jeg ha sjekket Hendelselisten for systemfeil: Høyreklikk på "Min Datamskin" på Desktopen og velg "Behandle" Velg "Hendelseliste" og "System" for å se på hva som kan være årsaken til feilene.

 

Overklokkingen kan ha skadet enkelte vitale filer i Windows, mulig at du bør ta en reparasjonsinstallering der...

 

Mist PSU ene er det sjeldent noe problem med, men hvis PSU ikke gir nok strøm så vil nok maskinen bli ustabil.

 

Funker ikke det så ville jeg ha testet minnet for feil og koblet ut RAIDet i BIOS en stund for å se om det gjør noen forskjell. Ellers så er det kanskje en ide å sjekke temperaturene.

 

PS: Går ut fra at det er en P4 Prescott du har og ikke P3? ;)

Endret av Bugs_Bergen
Lenke til kommentar
Hm, først ville jeg ha sjekket Hendelselisten for systemfeil: Høyreklikk på "Min Datamskin" på Desktopen og velg "Behandle" Velg "Hendelseliste" og "System" for å se på hva som kan være årsaken til feilene.

 

Overklokkingen kan ha skadet enkelte vitale filer i Windows, mulig at du bør ta en reparasjonsinstallering der...

 

Mist PSU ene er det sjeldent noe problem med, men hvis PSU ikke gir nok strøm så vil nok maskinen bli ustabil.

 

Funker ikke det så ville jeg ha testet minnet for feil og koblet ut RAIDet i BIOS en stund for å se om det gjør noen forskjell. Ellers så er det kanskje en ide å sjekke temperaturene.

 

PS: Går ut fra at det er en P4 Prescott du har og ikke P3? ;)

6730710[/snapback]

 

hehe, ja det er vel gjerne en P4 tenker jeg :roll:

 

Har koblet ut onboard RAID kontrollerne og sånt for lengst, den ble fort ustabil...

 

Når jeg starter den i sikkermodus så fungerer den tilsynelatende fint... så det er nok lyddriverne som er litt skadd, som Capt. Ødegård sa, mangetakk til deg :) Gadd ikke avinstallere dem i går, det blei litt seint og jeg var trøtt.

 

Takk til alle for gode tips og sånt, da! Håper bare den funker nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...