Gå til innhold

Hvor langt gjelder fartsgrenser?


buskmann

Anbefalte innlegg

La oss ta skiltet "Forbud mot høyere hastighet enn 60 km/h":sf-20051007-1219-362-01.gif

 

Fra Skiltforskriften:

2. Forbudsskilt gjelder i kjøreretningen fra der skiltet er satt opp og fram til nærmeste vegkryss, dersom ikke annet er bestemt i § 8 for de enkelte skilt.

 

I paragraf 8 for fartsgrenseskiltet:

Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved

a) nytt skilt 362 « Fartsgrense » eller

b) skilt 366 « Fartsgrensesone » eller til der ett av følgende skilt er satt opp:

c) skilt 364 « Slutt på særskilt fartsgrense »

d) skilt 540 « Gatetun »

e) skilt 548 « Gågate »

 

Slik jeg forstår dette, så slutter ikke en fartsgrense å gjelde ved neste veikryss. Men hvis man leser denne artikkelen, så ser det ut som om en fartsgrense slutter å gjelde ved neste veikryss.

 

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Vegstrekning" er desverre ikke definert noe sted, så jeg tolker det som "veg" ihht. §1 a og b i trafikkreglene. I praksis må det da alltid stå skilt etter et kryss, siden en vei slutter når den munner ut i en annen vei (T-kryss), og to veier som krysser hverandre er to forskjellige veier. De som kommer fra veien som avsluttes, eller kjører over fra den ene veien til den andre må informeres om hva ny fartsgrense er. Alternativet er at det kan være f.eks. 60 for dem som har fulgt samme vei hele tiden, og 80 eller 50 for de andre.

 

Edit: leste nettopp artikkelen, og det er jo en rundkjøring det gjelder. En rundkjøring er en egen vei, så alle avkjørsler fra den er ny vei, uansett hvor man kommer fra. Dette var sløvt av politiet.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

At en vei slutter når den krysser en annen vei, syns jeg høres litt søkt ut (hvis det er det HeltNils mener).

 

Hvis man ser på illustrasjonen under, så er det minst like søkt hvis blå bil kan kjøre i 80 km/h etter krysset, mens grønn bil ikke kan kjøre raskere enn 60 km/h.

 

kryssdk6.png

 

Jeg er ikke overbevist ...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hmm.. Vet da om flere rundkjøringer som jeg er nesten sikker på at det ikke er nye fartsskilt på de nye veiene. Spesielt de mindre rundkjøringene.

 

Jaja, ikke at jeg MÅ kjøre i 80km\t, men kjekt å vite.

 

Man skal ALLTID kjøre etter forholdet.!

Det er en viktigere regel. (så lenge det ikke går over fartsgrensen)

 

Det er da en regel, og man kan da få bot for å kjøre for raskt, selv om det ikke er over fartsgrensen? (veldig sjelden, men den har skjedd(?))

Endret av Steina
Lenke til kommentar
Mulig det har skjedd. Men det er skummelt å tenke at hvis det ikke står skilt etter rundkjøringen er det 80, ihvertfall. Det er vel ofte rundkjøringer befinner seg i tettbebyggede strøk? Så det kan være lurt å holde 50 ?

7536705[/snapback]

Jepp, tenkte på det når jeg var ute å kjørte ista også.

Mange rundkjøringer uten fartskilt, men det er jo fordi at fartsgrensen er 50 fra før.

Lenke til kommentar
Har funnet mange rundkjøringer utenfor tettbegynd strøk, der fartsgrensen er 60km\t, men det ikke er skiltet etter rundkjøring nå. :D

7563204[/snapback]

Ofte er det nedatt hastighet rett før kryss/rundkjøring og normal hastighet for området etter rundkjøringen (genrell fartsgrense).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...