Gå til innhold

insert boot cd\diskett, help!


Anbefalte innlegg

etter formatering tokk jeg ut cd'en og restartet så dukket det opp: sett in en boot cd\diskett. jeg satt in "formatering's dc'en" og trykte på en tast, den startet og alt er i orden :s men jeg vil ikke måtte ha den jævela dc'en inni hvergang jeg skrur på pc'n.

jeg har prøvd og formatere på nytt men det hjelper ikke. hva kan jeg gjøre?

Endret av just_me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun formatert og ikke reinstallert på den partisjonen? Boota du operativsystem fra cd så etterpå? Kan det hjelpe å sjekke/bytte boot ordnen i bios. Sette til evt.disk/hd/cd og tilbake til cd/disk/hd etterpå igjen? Har ikke hatt slike prob. uten at det er komponenter på cd som ikke er korrekt installert(evt.feile registerendringer), og som dermed medfører masing om cd.

 

Har du noe autodetect på hd (eller bootorder) i bios (sjelden?), så kan du samtidig se om den vil finne hd. Har vært borti maskiner hvor 2 av 3 løste jeg ved å sette de over på manuell når dem engang fant disk. Kunne sikkert løst d med ny bios eller noe annet men det holdt. Den 3.maskin virket sånn noenlunde, mens fant ut at dem 2 andre var blank i felt for hd1 og eller det som vel var primary master. Men noen ganger dukket hd hw-data opp og det antok jeg til de gangene de 2 maskinene ville greie og boote. under oppstart: hvis bios/maskin ikke kan finne noe og boote fra...så går den vel sin rundgang i bootordnen. Og d er så lenge siden jeg har vært borti slik....men hvis den ikke finner noe så ender den opp med spørsmålet om den først angitte (og som i de fleste tilfeller er det greieste) CD.

 

Kan du ha fysiske defekter på hd?

Hvis ikke noe hjelper, prøve å installere på annen partisjon (og dermed gjerne annen fysisk plass på hd i tillfelle noen kritiske filer som skal til for at Windows?? skal starte skal få virke). Dette var kronglet skrevet, men du forstår kanskje?

Endret av Sam1
Lenke til kommentar

Kun formatert og ikke reinstallert på den partisjonen?

formatert og instalert alt i gjen, det er det jeg har gjort.

 

Boota du operativsystem fra cd så etterpå?

jeg måtte ha cd'en i for at pc'n skulle starte

 

Kan det hjelpe å sjekke/bytte boot ordnen i bios.

jeg bar prøvd og bytte frem og tilbake der.

 

 

 

det kommer opp::

 

 

insert BOOT CD-ROM \ Diskett

Lenke til kommentar

prøv på en annen partisjon. Med det mener jeg at det du tidligerer har installert ligger litt feil, slik at bios ikke engang registrerer at det er bootbare filer der. Og dermed går videre i bootordnen, og ender kanskje opp med det som er/var førstevalget...i ditt tilfelle cd/diskett.

 

Åssen kan dette skje....jo hvis det er en fysisk feil i lagringsmediet...her hd på kanskje kun et lite område kan din installasjon på flere MB gå til helvete for kun en liten feil der hvor en kritisk fil ligger.

 

Etter det jeg har fra andre kamerater virker det ikke som de er så sikre på at om du får en formatering, så skal det være så sikert at ny installasjon havner der hvor du tidligere har hatt dårlige sektorer.

Lenke til kommentar

altså selv ved en langsom/grundig formatering virker det ikke som om du kan anta at en checkdisk utility vil lage en tabell, og en som blir beholdt og husket på over alle "bad spots" på hd. Og i så fall skal du ikke være for sikker på om f.eks. windows vil prøve å skrive i disse.

 

Noen ganger går det kanskje bra for kun en ubetydelig og sjelden feil oppstår, men hvis det er filer som en skal boote fra så kan det være kritisk. Og ikke vet jeg, men jeg mente bios var uavhengig fra å swappe med disk i oppstartsfasen, men kanskje noe kan skje her også. Jeg hadde problemer med å boote fra cd....sannsynligvis fordi den nesten greide å boote fra hd med korrupt os.

Lenke til kommentar
altså selv ved en langsom/grundig formatering virker det ikke som om du kan anta at en checkdisk utility vil lage en tabell, og en som blir beholdt og husket på over alle "bad spots" på hd. Og i så fall skal du ikke være for sikker på om f.eks. windows vil prøve å skrive i disse.

 

Noen ganger går det kanskje bra for kun en ubetydelig og sjelden feil oppstår, men hvis det er filer som en skal boote fra så kan det være kritisk. Og ikke vet jeg, men jeg mente bios var uavhengig fra å swappe med disk i oppstartsfasen, men kanskje noe kan skje her også. Jeg hadde problemer med å boote fra cd....sannsynligvis fordi den nesten greide å boote fra hd med korrupt os.

6721177[/snapback]

 

 

kan jeg lage en diskett som har famme funksjon som den cd'en jeg må ha i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...