Gå til innhold

Forhåndsdømming, Hvorfor eksisterer det?


Anbefalte innlegg

Noe jeg har lyrt på en stund er, hvorfor blir så mange forhåndsdømmet?

 

Er det fordi andre mennesker er redd for å ikke være like gode som andre? Fordi de er redde for det ukjente? eller kansje at det ligger i menneskets natur å ikke like en spesiell type mennesker?

 

Hva tror dere?

 

Hvorfor blir en gutt med 20cm langt hår nesten automatisk kalt en satanist (eller eventuellt homofil for den skags skyld), eller en person med briller kalt en nerd?

 

Er det noe vi kan gjøre for å få stopp på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor blir en gutt med 20cm langt hår nesten automatisk kalt en satanist (eller eventuellt homofil for den skags skyld)

 

Den forhåndsdømmingen har jeg så å si aldri vært ute for... Langt hår var/er en del av moten. Så har ikke opplevd(ofte) at folk blir kalt satanist, eller homofil pga. deres lange hår.

 

eller en person med briller kalt en nerd?

 

Det er den stereotypen av en nerd vi har blitt vist hele livet vårt.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir en gutt med 20cm langt hår nesten automatisk kalt en satanist (eller eventuellt homofil for den skags skyld)

 

Den forhåndsdømmingen har jeg så å si aldri vært ute for... Langt hår var/er en del av moten. Så har ikke opplevd(ofte) at folk blir kalt satanist, eller homofil pga. deres lange hår.

6720774[/snapback]

Det har jeg opplevd ofte. Det kan vel ha med det å gjøre at langhåra gutter ofte liker metal, og metal er det samme som satanisme i enkeltes øyne.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir en gutt med 20cm langt hår nesten automatisk kalt en satanist (eller eventuellt homofil for den skags skyld)

 

Den forhåndsdømmingen har jeg så å si aldri vært ute for... Langt hår var/er en del av moten. Så har ikke opplevd(ofte) at folk blir kalt satanist, eller homofil pga. deres lange hår.

 

eller en person med briller kalt en nerd?

 

Det er den stereotypen av en nerd vi har blitt vist hele livet vårt.

6720774[/snapback]

 

har opplevd nerd fordi jeg visste en del. Men den verste fordommen er at jeg er klyse fordi jeg er fra Bærum. Enkelte vil faktisk ikke snakke med meg fordi jeg er derfra :ermm:

Lenke til kommentar

Kategorisering av verden er nødvendig for å kunne omgås all den informasjonen man har rundt seg uten å bli totalforvirret. Forhåndsdømming er en nødvendighet, og ikke en uting.

 

Det som er en uting er når man lar forhåndsdømmingen bli en fasit og komme i veien for å se virkeligheten, i stedet for å være en veiledning.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...