Gå til innhold

Blits, ekstra linse eller annet? (Nikon D70s Kit)


Anbefalte innlegg

Jeg har i snart 2 måneder vært en ivrig leser av Akams forum; takk og lov for det. Jeg har gått fra å ønske meg en Canon 350D til Nikon D50 til å ende opp på Nikon D70s Kit (18-70 mm Nikkor) - og er strålende fornøyd.

 

Kamerater har de to forhenværende kamera, men jeg er svært overrasket over mitt nye - og første slr. Det tar rett og slett dritbra bilder på auto.

 

Men. Og det er et men. Budsjettet strekker 2-4k til. Så hva gjør jeg nå? Lurer på blits, men er usikker på hva, hva jeg skal se etter og ikke minst - hvor ofte blir den _egentlig_ brukt? Eller hva med en 50 (70) - 200 mm linse? UV-filter og snaks? Fjernkontroll? Ekstra batteri?

 

Mine behov er vel ganske allround. Det blir neppe mange naturbildene på denne karen; min 16 måneder gamle sønn er naturligvis i fokus. 70-mm'en gjør at jeg akkurat ikke er på lang nok avstand - og får zoomet nok inn - uten at han merker at jeg er der. På den andre siden har jeg også merket svakheter ved den innebygde blitsen innendørs. Gitt at jeg i første rekke bare kan velge en av dem (blits / telelinse) - er det noen tommelfinger-regel å gå etter? Eller kan en være tjent med litt av alt; "kjip" blits og linse, men med filtre i bøtter og fjernkontroll i spann?

 

Er det mulig å spørre om hva som vil gi meg mest glede for pengene - og hvorfor?

 

--- En lykkelig Nikon-eier som har rundet 500 bilder allerede første dag! *moro*

Endret av jpuma76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å spørre om hva vil gi meg mest glede for pengene - og hvorfor?

 

--- En lykkelig Nikon-eier som har rundet 500 bilder allerede første dag! *moro*

6719557[/snapback]

 

Jeg holder en knapp på blits. Med en ordentlig ekstern blits kan du vri blitzhodet slik at du får reflektert lyset fra tak og vegger, og du vil få mye mer naturlig belysning enn det den innebygde blitzen gir.

 

Telezoom i den prisklassen vi snakker om er lyssvak, og vil antagelig også skygge for den innebygde blitsen slik at den ikke kan brukes, så det tror jeg ikke er noen god ide...

 

Filtre trenger man etter min mening ikke (med mulig unntak for polariseringsfilter ved naturfotografering), og heller ikke fjernkontroll så lenge man ikke har stativ.

Lenke til kommentar

Du vil ha stor glede av et lyssterkt portrettobjektiv f.eks 85 f1.8 samt en Nikon SB-600 blits.

 

Dette er utstyr som varer i mange år fremover og som du godt kan finne pent brukt.

 

Ingen grunn til å kjøpe UV-filter, eller andre filtre innenfor ditt bruksområde.

 

Batteriet på D70 varer en evighet, ingen grunn til å bruke penger på ekstra med mindre du skal på lengre ekspedisjon uten strøm.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar
Jeg ville sagt blitz (SB-600 eller SB-800). Og kanskje et 50mm fastobjektiv - Nikon har et veldig bra et til rundt tusenlappen.

 

Jeg bruker den kombinasjonen (sammen med D70s) til nesten alle 'menneskebildene' mine.

6721063[/snapback]

 

Takker for svar, alle.

 

Kanskje jeg har undervurdert blits likevel. Vridbar blits har jeg forstått skal være det beste, men utover det, hva er et "must" og hva er "kjekt å ha" av egenskaper til blitsen? Eksempelvis; SB-600 og SB-800 - for mitt bruk vil det være slik at den reelle forskjell er at 800 er kraftigere (når lenger) enn 600?

 

Fastobjektiv har jeg rett og slett ikke tenkt på. Men jmfr Nikon sitt 50 mm fastobjektiv (F1,8 A?) kontra kitlinsen til D70s - sett bort i fra blits - vil en amatørfotograf kunne se forskjell på skarpheten? Analogt fra bilverden; 0-100 på hhv 3 og 4 sekunder - begge er svært raske, men forskjellen er likevel på 25% - merkbart? Og i så tilfelle; merkbart for hvem?

 

Til slutt: Tamron AF 55-200mm DI Nikon med brennvidde på 4,0 til 5,6 (999 hos JP / fotovideo) - kurrant kjøp i forhold til billig telelinse, eller går den i kategorien "reservelinse" slik jeg har sett kitlinsen til D50 bli kalt her på forumet?

Endret av jpuma76
Lenke til kommentar

Det er AF 50mm f/1.8D du trenger, f/1.8A er et eldre objektiv. Største fordelen med f/1.8 er at du bare trenger bare kvartparten så mye lys og at du kan gjøre bakgrunnen meget uskarp. Det veier nesten ingenting og har innebygget solblender. Skarpheten og kontrasten er en del bedre enn kitobjektivet, men kitobjektivet er ganske bra så forskjellen er ikke enorm. I en del tilfeller kan jeg ikke se forskjell selv om jeg ser nøye etter.

 

SB-800 har mange ekstra finesser men hvis du aldri bruker dem så er det bortkastede penger pluss at den er tyngre. Om du kommer til å bruke de ekstra funksjonene og lysstyrken er det bare du som kan si noe bestemt om. De fleste vil være fornøyde med SB-600.

 

Et zoomobjektiv til 1000 kr er aldri noe bra objektiv. Jeg har et 70-300G som kostet rundt det samme og som jeg har tatt en del fine bilder med som jeg ikke ville fått ellers så et billig objektiv trenger ikke være ubrukelig.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Ja, du merker/ser forskjellen på kit-objektivet kontra 50/1,8 veldig godt.

 

Når det gjelder blitz bør du se på Sigma 500 super. Bare pass på å kjøpe "super" utgaven og at den er for Nikon.

 

Denne er styrkemessig mellom SB-600 og SB-800 med en pris som er litt under SB-600. Har de samme innstillingsmuligheter som SB-800 og fungerer veldig bra trådløst på en D70S. Etter min mening det beste valget til en D70. :thumbup:

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...