Gå til innhold

SKal kjøre VMWare Server, på Linux fremfor Win2003


N_R

Anbefalte innlegg

Hei,

 

skal sette opp en del VMWare Server-bokser fremover, men ulempen er at denne ikke snurrer på Windows XP bokser - og det er litt for dyrt å kjøpe inn 2003 lisenser i hytt og pine. Men, VMWare kjører jo også på Linux, så...... men det er ett par skjær i sjøen dessverre:

 

 

- Jeg er Windows-mann (og kommer til å fortsette med det ;) ), men har jo prøvd min andel av Red Hat, Mandrake/driva og Ubuntu opp gjennom årene. Har latt det ligge fordi (hehe tar en sjanse her nå :p ) - gevinsten ved å bytte var mildt sagt mangelfull. Stabilitet på Windows har - faktisk! - aldri vært ett problem, og admin av Linux er fortsatt bare for de med litt hår på brøstet. Men jeg har ikke måneder (og år!) på å lære meg Linux, må være noe som ligner ganske bra på Windows og som man kan bruke uten altfor mye opplæring.

 

- Hvordan vet jeg at jeg får riktig/maks ytelse? På Windows trenger man ofte "Intel CHipset driver", "Via 4-in-1" osv, særlig på nyere hardware som har kommet etter Windowslanseringen. Finnes det en distro hvor jeg "slipper" å bekymre meg for dette?

 

- Er det andre ting jeg bør vite om, både fordeler og ulemper, før jeg barker avgårde på Linux & VMware??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*blablabla .. Wintendo .. blablbla*

..synd for deg..

 

På Windows trenger man ofte "Intel CHipset driver", "Via 4-in-1" osv, særlig på nyere hardware som har kommet etter Windowslanseringen. Finnes det en distro hvor jeg "slipper" å bekymre meg for dette? 

 

Ja, alle distroer som holdes oppdatert. Sjekk eventuelle "klager" - der kjernen sier "kan bare bruke generiske drivere" e.l. i logger under /var/log/* og/eller ved å taste inn dmesg og trykke enter.

 

Google kjører Linux - Google har mange brukere - Google går kjappt.

 

- Er det andre ting jeg bør vite om, både fordeler og ulemper, før jeg barker avgårde på Linux & VMware??

6719076[/snapback]

 

Nah, Linux & VMWare fungerer utmerket.

Endret av lnostdal
Lenke til kommentar

Hehe, "Wintendo" - kall det hva du vil, men jeg har hatt pc i 20 år, og testet Linux-distroer minst en gang i året - uten at jeg har blitt videre imponert. Windows er langt fra perfekt, men det er enda en god stund igjen til jeg i det hele tatt vurderer å bytte..... Det er stabilt nok - kan ikke huske sist det bluescreenet, og holder man seg borte fra snuskesider og gamecrackswithtrojans.com så er det faktisk ikke så mye problemer.... ;) Jeg har i over 4 år hatt ansvaret for over 200 pc'er som skal være oppe til enhver tid, så jeg føler jeg har noe bakgrunn for å uttale meg. Men nok om det, skal ikke lage noen flame-war her! :)

 

 

Problemet mitt er som sagt at vi skal konsolidere og sette opp en haug store servere, isteden for alle de små vi har nå. Vi snakker om kanskje en 5-6, opp mot 8 host-servere, som skal kjøre en 4-8 guests hver. 2 servere er produksjon, resten er test/development-bokser. Jeg har en haug med P4 bokser med 4 gigg ram, men har bare XP lisenser på de nå - og det støtter ikke VMWare Server. Og dersom jeg må kjøpe inn 8x Windows 2003 lisenser bare for å få VMware Server til å å snurre blir sjefen grim.... :!:

 

Ergo, Linux som host kan gå ann, men:

1) det må ikke ta for mye tid å lære seg når man kommer fra "feil" platform og

2) andre må kunne drifte det når jeg ikke er i nærheten.

 

 

 

RHEL er sikkert vel og bra, men det skal være billige lisenser om det skal være verdt å bytte....

Lenke til kommentar

Du kan jo se på varianten "Cent OS" som bortsett fra logoen, navnet, og den vistnok svært gode supporten, er identisk med RHEL. Iallefall for dev-serverene.

 

Forøvrig, uten at jeg har særlig mye erfaring med å drifte denne typen systemer, så vil jeg tro at det ikke er særlig mye vedlikehold av "bunn-OS'et", ettersom det ikke skal gjøre annet enn å kjøre et enkelt program. Så vedlikeholdet vil nok hovedsakelig være på gjesteOS-siden.

 

Grunnen til at jeg annbefaler CentOS/RHEL ovenfor f.eks. Fedora, eller Ubuntu, er at de har lange turnaround-tider. OS'et vil fremdeles få oppdateringer når du kjører maskinvaren på skraphaugen. Grunnen til at jeg annbefaler RedHat-varianter, er at det er lettere å få support fra kommersielle 3.parts leverandører med disse distroene enn med f.eks. Debian eller Slack. Iallefall etter hva jeg har hørt...

 

Mulig Novell vil funke like bra, men her har jeg ingen erfaringer.

 

Så: Installer, og oppdater til alt funker. Derretter stripper du av unødvendige tjenester som utskrift etc., og sørger for at eneste vei inn er igjennom gjeste-OS'ene. (og kansje SSH). Lås konfigurasjonen der, og ikke oppdater mer med mindre det er høyst nødvendig - oppdateringer kan medføre endret funksjonalitet etc., selv om RH stort sett er gode på å unngå dette i sine enterprise-distroer.

 

Da har du en god plattform du kan bygge videre på. Sett evnt. opp SSH for fjernstyring - du kan ta både kommandolinje og GUI og fjernstyre med dette.

Lenke til kommentar
hvorfor funker ikke vmware på win XP ?

6739162[/snapback]

 

Joda, det funker utmerket det, men bare Player og Workstation. Server, som du i praksis må ha for å kjøre vm's uten å være innlogget (strømbrudd, alt mulig sånt) krever enten 2000 eller 2003 server. Det har neppe noe med XP eller 2000/3 å gjøre, men politikk fra VMWare sin side. Server het jo GSX før, og kostet $$$$.

 

Så, jeg KAN jo selvsagt kjøre XP på hostene, og legge oppstartsskript i Start Up-katalogen på Start-menyen, men det blir nesten litt teip og ståltråd.... :)

Lenke til kommentar
vmware server GSX finnes fortsatt .

har de stående i min jobb .

6739642[/snapback]

 

Jada, men du kan ikke kjøpe det lenger :) De har fortsatt utviklingen, men kaller det nå Server og gir den bort gratis - for at du skal oppgradere til ESX senere. Se her for eksempel: http://www.vmware.com/products/product_index.html

 

Server er i praksis GSX 3, men med støtte for... Intel VT og 64-bit guests eller no' ?? I praksis ikke store forskjellen, annet enn at den nå er gratis :)

Lenke til kommentar
Hvor lang supporttid har ubuntu? Hvor ofte kommer det "bad" oppdateringer i grunnsystemet?

6742541[/snapback]

 

Dapper er vel første release som har en livssyklus på 5 år? Jeg er ikke kjent med detaljene(Holder meg til Centos/FC/Red Hat selv), men forstår det sånn at Dapper har det. Så har Edgy Eft 3 år, og neste etter det igjen 5 år. Uten at jeg skal være altfor skråsikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...