Gå til innhold

Musikk fra 70 tallet


TiNuSsS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du burde kanskje utbrodere litt mer om oppgaven, slik at man har større mulighet til å sette seg inn i din situasjon og dermed finne passende musikk.

 

Når det er sagt tror jeg du vil finne mye passende fra Led Zeppelin, Black Sabbath, Uriah Heep, Aerosmith, Judas Priest, Rainbow og lignende musikk med høyt hårfeste.

Lenke til kommentar

Helt uten å skjele til personlige preferanser :innocent: :

 

10CC

ABBA

Aerosmith

David Bowie

Chicago

Steve Harley & Cockney Rebel

Crosby, Stills & Nash and Young

Dire Straits

The Doobie Brothers

Bruce Springsteen and the E Street Band

Eagles

Fleetwood Mac

Hot Chocolate

Jefferson Starship

Joy Division

KC and the Sunshine Band

Kiss

Kraftwerk

Lindisfarne

Lynyrd Skynyrd

Pink Floyd (post-Barret)

Queen

Steely Dan

Supertramp

Three Dog Night

U2

Wings (McCartney)

Yes

 

Som vanlig har jeg brukt internett til å friske på hukommelsen...

 

I tillegg kommer en rekke artister som startet på 60-tallet og fortsatte sin storhetstid (eller fikk en ny) utover 70-tallet:

The Band, Bee Gees...

 

Jeg er sikker på at andre vil ta seg av heavy metal bandene, inkludert de nevnt i postene over.

 

Så var det sene 70-tallet storhetstiden for ekte punk. Se min liste i punktråden et eller annet sted her. Edit: Link

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Helt uten å skjele til personlige preferanser :innocent: :

 

10CC

ABBA

Aerosmith

David Bowie

Chicago

Steve Harley & Cockney Rebel

Crosby, Stills & Nash and Young

Dire Straits

The Doobie Brothers

Bruce Springsteen and the E Street Band

Eagles

Fleetwood Mac

Hot Chocolate

Jefferson Starship

Joy Division

KC and the Sunshine Band

Kiss

Kraftwerk

Lindisfarne

Lynyrd Skynyrd

Pink Floyd (post-Barret)

Queen

Steely Dan

Supertramp

Three Dog Night

U2

Wings (McCartney)

Yes

 

Som vanlig har jeg brukt internett til å friske på hukommelsen...

 

I tillegg kommer en rekke artister som startet på 60-tallet og fortsatte sin storhetstid (eller fikk en ny) utover 70-tallet:

The Band, Bee Gees...

 

Jeg er sikker på at andre vil ta seg av heavy metal bandene, inkludert de nevnt i postene over.

 

Så var det sene 70-tallet storhetstiden for ekte punk. Se min liste i punktråden et eller annet sted her. Edit: Link

 

Geir :)

6717499[/snapback]

 

God del av bandene her jeg hadde tenk å anbefale, men som jeg ikke ser på som den tidas (eller nåtidas) Heavy Metall...

 

Fin Liste med masse fin musikk :)

Lenke til kommentar

Judas Priest er mitt yndlingsband, særlig 70-tallsmaterialet deres. Hardeste bandet på 70-tallet uten tvil. Bare synd at produksjonen på platene ikke fungerer helt før man får de opp på ekstremt volum.

 

Black Sabbath, Deep Purple, og Led Zeppelin er jo soleklare. Har hørt masse på Zeppelins Physical Graffiti i det siste. Genialt album.

 

Rush er også soleklare. Hard prog, lekre låter, fett som bare det.

 

Budgie er mye glemt, men var et av de hardeste bandene på den tiden. Veldig tungt og veldig funky. Anbefales på det sterkeste.

 

Scorpions lagde også mye bra på den tiden. Jeg takler ikke Klaus Meine sin stemme, men likevel så må jeg innrømme at en del av 70-tallssangene er drittøffe. Virgin Killer er rå som få.

 

Thin Lizzy er moro. Fantastisk fin stemning, lett og lystig hard rock´n´roll.

 

Motorhead ga vel bare ut 2 album på 70-tallet, og bare ett av de er VIRKELIG bra, men de rocker som bare det.

 

T-rex har veldig mange utdaterte låter, men noen av låtene skinner bare igjennom og er like moderne nå som da.

 

Alice Cooper gjorde en god del tøfft på 70-tallet før Alice Cooper ble solo-artist. Mange gode låter.

 

Hawkwind er rimelig supersyrete prog, men har er del gode harde låter.

 

Rainbow har en god del fett, men personlig synes jeg de kan bli litt kjedelige(Har aldri likt Dio sin stemme noe særlig). Masse fete riff uansett.

 

Ummmhhh.... sikkert noen flere også.

Lenke til kommentar
Bare synd at produksjonen på platene ikke fungerer helt før man får de opp på ekstremt volum.

6718590[/snapback]

Led Zeppelin har mer tyngde i riffene sine enn det Judas Priest har, i tillegg til at Zeppelin har et betraktelig bedre lydbilde.

6718867[/snapback]

Zeppelin har ingen riff som kan måle seg med tyngden til riff som Victim of Changes, Tyrant, Genocide, Dissident Aggressor, Hell Bent for Leather, Sinner, Saints in Hell, Savage, Heroes End, osv, osv. Dette er HEAVY METAL riff, Zeppelin spiller hard-rock med enkelte tilløp til metal. Digger Zeppelin uansett, men de var på ingen måter like harde som Priest på 70-tallet. Bare sammenlign det roligste fra Unleashed in the East med tyngste fra How the West Was Won så burde det være klart.

 

Men Zeppelin hadde bedre lydbilde.:)

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Bare synd at produksjonen på platene ikke fungerer helt før man får de opp på ekstremt volum.

6718590[/snapback]

Led Zeppelin har mer tyngde i riffene sine enn det Judas Priest har, i tillegg til at Zeppelin har et betraktelig bedre lydbilde.

6718867[/snapback]

Zeppelin har ingen riff som kan måle seg med tyngden til riff som Victim of Changes, Tyrant, Genocide, Dissident Aggressor, Hell Bent for Leather, Sinner, Saints in Hell, Savage, Heroes End, osv, osv. Dette er HEAVY METAL riff, Zeppelin spiller hard-rock med enkelte tilløp til metal. Digger Zeppelin uansett, men de var på ingen måter like harde som Priest på 70-tallet. Bare sammenlign det roligste fra Unleashed in the East med tyngste fra How the West Was Won så burde det være klart.

 

Men Zeppelin hadde bedre lydbilde.:)

6719016[/snapback]

 

Enig der. Er produksjonen som ødelegger i de tidlige Priest-albumene. Var vel ikke skikkelige saker før Hell Bent for Leather og British Steel...

Lenke til kommentar
Bare synd at produksjonen på platene ikke fungerer helt før man får de opp på ekstremt volum.

6718590[/snapback]

Led Zeppelin har mer tyngde i riffene sine enn det Judas Priest har, i tillegg til at Zeppelin har et betraktelig bedre lydbilde.

6718867[/snapback]

Zeppelin har ingen riff som kan måle seg med tyngden til riff som Victim of Changes, Tyrant, Genocide, Dissident Aggressor, Hell Bent for Leather, Sinner, Saints in Hell, Savage, Heroes End, osv, osv. Dette er HEAVY METAL riff, Zeppelin spiller hard-rock med enkelte tilløp til metal. Digger Zeppelin uansett, men de var på ingen måter like harde som Priest på 70-tallet. Bare sammenlign det roligste fra Unleashed in the East med tyngste fra How the West Was Won så burde det være klart.

 

Men Zeppelin hadde bedre lydbilde.:)

6719016[/snapback]

Riffene til Kashmir, Achilles Last Stand, Immigrant Song, Whole Lotta Love er også relativt tunge riff.

 

Å definere Zeppelin under en sjanger er nesten slemt, for de dekker mange.

Lenke til kommentar
Bare synd at produksjonen på platene ikke fungerer helt før man får de opp på ekstremt volum.

6718590[/snapback]

Led Zeppelin har mer tyngde i riffene sine enn det Judas Priest har, i tillegg til at Zeppelin har et betraktelig bedre lydbilde.

6718867[/snapback]

Zeppelin har ingen riff som kan måle seg med tyngden til riff som Victim of Changes, Tyrant, Genocide, Dissident Aggressor, Hell Bent for Leather, Sinner, Saints in Hell, Savage, Heroes End, osv, osv. Dette er HEAVY METAL riff, Zeppelin spiller hard-rock med enkelte tilløp til metal. Digger Zeppelin uansett, men de var på ingen måter like harde som Priest på 70-tallet. Bare sammenlign det roligste fra Unleashed in the East med tyngste fra How the West Was Won så burde det være klart.

 

Men Zeppelin hadde bedre lydbilde.:)

6719016[/snapback]

Riffene til Kashmir, Achilles Last Stand, Immigrant Song, Whole Lotta Love er også relativt tunge riff.

 

Å definere Zeppelin under en sjanger er nesten slemt, for de dekker mange.

6719150[/snapback]

Helt enig. Men det forandrer ikke noe av det jeg sa tidligere. :)

Lenke til kommentar
Helt enig. Men det forandrer ikke noe av det jeg sa tidligere. :)

6719188[/snapback]

Jeg stiller meg bak Tom Morellos utsagn om at ting ikke må høres bråkete ut for å være tungt. Led Zeppelin er den tyngste musikken han vet om, da heavy i den forstand betyr tunge riff. Ikke hamre på gitaren for å oppnå høyest bestand av lydfrekvenser...

Lenke til kommentar
Helt enig. Men det forandrer ikke noe av det jeg sa tidligere. :)

6719188[/snapback]

Jeg stiller meg bak Tom Morellos utsagn om at ting ikke må høres bråkete ut for å være tungt. Led Zeppelin er den tyngste musikken han vet om, da heavy i den forstand betyr tunge riff. Ikke hamre på gitaren for å oppnå høyest bestand av lydfrekvenser...

6719359[/snapback]

 

Da foreslår jeg at du hører på noen Priest-sanger. Nei, de er ikke bråkete. Jo, de er hardere og tungere. Ikke noe av '70-tallsmaterialet til Priest er noe "bråkete" slik du (som jeg forstår det) mener.

Lenke til kommentar
Da foreslår jeg at du hører på noen Priest-sanger. Nei, de er ikke bråkete. Jo, de er hardere og tungere. Ikke noe av '70-tallsmaterialet til Priest er noe "bråkete" slik du (som jeg forstår det) mener.

6719433[/snapback]

Da foreslår jeg at du leser hva jeg skrev, nemlig definisjonen av harde riff for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...