Gå til innhold

Størrelse på nytt canvas i PS


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne åpne et nytt canvas i photosop og spesifisere målene i centimeter (10x15cm), noe jeg klarer, men selv ved 100% måler canvas'et bare 7x11cm. Hvorfor det, lurer jeg på.

 

Kan jeg ha gjort om på pixler per cm? Den står på 28, men om jeg setter den høyere blir bildet mye større. Hva er normalen her?

 

Altså, hvordan skal jeg få et nytt lerret til å bli 10x15cm når jeg ikke engang får denne størrelsen når jeg spesifiserer målene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, det jeg trodde, pcn din vet ikke hvhvor stor skjerm du har...

 

Om du har 12" eller 20" så bli såklart alt på skjermen å vises i forskjellige størrelser....

 

EDIT: og såklart oppløsningen på skjermen 800x600 mot 1600x1200 er jo dobelt...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

For det første er ikke 100% nødvendigvis den riktige zoomfaktoren for bildet ditt. I menyen, velg View->Print Size, eller velg "Zoom tool" (forstørrelsesglasses), høyreklikk på bildet, og trykk "Print Size"

 

For det andre må Photoshop vite oppløsningen på skjermen. Bruk linjalen din og mål vidden på skjermbildet i tommer. Gå inn i skjerminnstillingene og finn den horisontale oppløsningen, f.eks. 1280, og del det med antall tommer du målte.

F.eks. fikk jeg 1280/14.4 ~= 90

I Photoshop, gå inn i Edit->Preferences->Units & Rulers, og fyll inn tallet ditt i "Screen resolution".

 

Ok?

Da skal størrelsen stemme ganske bra på skjermen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...