Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

beskyttelse av fildeling


Anbefalte innlegg

hei å hå..

 

jeg prøver å sett opp en arbeidsgruppe mellom to pcr, men for at andre ikke skal få tilgang må jeg sette opp passord e.l. Hvordan kan jeg gjøre dette? Jeg har klart å få passordbskyttet av den en pcn ved å aktivere gjestekotoen med passord, men laptopen min bruker XPhome så jeg får ikke gjort det.

 

Finnes noen andre måter å begrense hvem som skal ha tilgang til pcene mine via trådløs nettverk?? Jeg vil at det skal være fritt frem for pcene mine å dele filer med mulighet å endre, mens ingen andre skal ha tilgang til noen av pcene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei å hå..

 

jeg prøver å sett opp en arbeidsgruppe mellom to pcr, men for at andre ikke skal få tilgang må jeg sette opp passord e.l. Hvordan kan jeg gjøre dette? Jeg har klart å få passordbskyttet av den en pcn ved å aktivere gjestekotoen med passord, men laptopen min bruker XPhome så jeg får ikke gjort det.

 

Finnes noen andre måter å begrense hvem som skal ha tilgang til pcene mine via trådløs nettverk?? Jeg vil at det skal være fritt frem for pcene mine å dele filer med mulighet å endre, mens ingen andre skal ha tilgang til noen av pcene..

6716449[/snapback]

 

har du prøvd å sette passord på det trådløse nettet? da må jo alle som skal koble på, vite hva passordet er, for å bruke nettet. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
hei å hå..

 

jeg prøver å sett opp en arbeidsgruppe mellom to pcr, men for at andre ikke skal få tilgang må jeg sette opp passord e.l. Hvordan kan jeg gjøre dette? Jeg har klart å få passordbskyttet av den en pcn ved å aktivere gjestekotoen med passord, men laptopen min bruker XPhome så jeg får ikke gjort det.

 

Finnes noen andre måter å begrense hvem som skal ha tilgang til pcene mine via trådløs nettverk?? Jeg vil at det skal være fritt frem for pcene mine å dele filer med mulighet å endre, mens ingen andre skal ha tilgang til noen av pcene..

6716449[/snapback]

 

har du prøvd å sette passord på det trådløse nettet? da må jo alle som skal koble på, vite hva passordet er, for å bruke nettet. :)

6716737[/snapback]

 

Men det er ikke nettet jeg prøver å dele. Det er filene jeg skal dele. Jeg bruker da det trådløse nettet, ikke gjennom internett.

Lenke til kommentar
Hei, jeg glemmer alltid hvordan Home fungerer, men kan du kjøre "secpol.msc" for så å finne "security settings"->"Local Policies"->"Network access: Sharing and security model for local accounts" ?

 

Sett den til "classic".

6716764[/snapback]

 

Hva gjør denne funksjonen?

Lenke til kommentar

Du bestemmer hvordan innloggingen av brukere over lokalnettet skal fungere. I "Classic" blir brukere spurt om brukernavn/passord og en LM/NTLM challenge-response som bestemmer om og hvilken tilgang du skal ha mens med "Guest only" settings vil alle brukere som kobler til maskinen over nettverket automatisk bli innlogget som "Guest" brukeren med dens ... credentials.

 

Med andre ord, "Guest only" = Alle kommer rett inn på maskinen din og kan se delte mapper.

"Classic" = Brukere blir vist en innloggingsboks hvor de må oppgi brukernavn/passord til en bruker på serveren som har rett tilgangsrettigheter før delte mapper kan ses.

Lenke til kommentar
Du bestemmer hvordan innloggingen av brukere over lokalnettet skal fungere. I "Classic" blir brukere spurt om brukernavn/passord og en LM/NTLM challenge-response som bestemmer om og hvilken tilgang du skal ha mens med "Guest only" settings vil alle brukere som kobler til maskinen over nettverket automatisk bli innlogget som "Guest" brukeren med dens ... credentials.

 

Med andre ord, "Guest only" = Alle kommer rett inn på maskinen din og kan se delte mapper.

"Classic" = Brukere blir vist en innloggingsboks hvor de må oppgi brukernavn/passord til en bruker på serveren som har rett tilgangsrettigheter før delte mapper kan ses.

6719678[/snapback]

 

fant ikke denne funskjonen i Home, men uansett i PRO var den allerede satt på "klassisk".

 

Men hvordan får jeg satt opp konto osv? eller hva gjør jeg folgende?

 

Og en annen ting:

post-43843-1156192851_thumb.jpg[

 

På bildet ser dere at jeg får frem flere forbindelser. "Aaah" og "Ring" er forøvrig mine forbindelse (laptop + pc), og "Mshome" er min lillesøsters pc. Vises dette som følger av at vi deler router?

Endret av wæng
Lenke til kommentar

Du kan sette NTFS rettigheter på det du deler,så får bare brukere du legger til adgang til filene..

 

Har selv en server som jeg har min dokumenter på som kun min maskin har tilgang til,di andre maskinene på nettverket har ikke tilgang til di..

 

http://cc.jlab.org/docs/services/windows/n...ermissions.html

 

Har en link til en side på pcen hjemme som forklarer det mye enklere men er i nordsjøen nå..

Endret av taz
Lenke til kommentar
Du kan sette NTFS rettigheter på det du deler,så får bare brukere du legger til adgang til filene..

 

Har selv en server som jeg har min dokumenter på som kun min maskin har tilgang til,di andre maskinene på nettverket har ikke tilgang til di..

 

http://cc.jlab.org/docs/services/windows/n...ermissions.html

 

Har en link til en side på pcen hjemme som forklarer det mye enklere men er i nordsjøen nå..

6720556[/snapback]

 

ntfs sier meg egentlig ikke så mye. Prøvd å google meg frem, men har ikke funnet mye...

Noen som kan hjelp meg her? Vil ha mappene/partisjonen mine passordbeskyttet, slik at andre ikke kan komme inn på pcn min.

Lenke til kommentar
Du kan sette NTFS rettigheter på det du deler,så får bare brukere du legger til adgang til filene..

 

Har selv en server som jeg har min dokumenter på som kun min maskin har tilgang til,di andre maskinene på nettverket har ikke tilgang til di..

 

http://cc.jlab.org/docs/services/windows/n...ermissions.html

 

Har en link til en side på pcen hjemme som forklarer det mye enklere men er i nordsjøen nå..

6720556[/snapback]

 

ntfs sier meg egentlig ikke så mye. Prøvd å google meg frem, men har ikke funnet mye...

Noen som kan hjelp meg her? Vil ha mappene/partisjonen mine passordbeskyttet, slik at andre ikke kan komme inn på pcn min.

6736679[/snapback]

 

Alt er forklart i linken jeg postet..

Lenke til kommentar

Noen som vet en enklere måte å ordne brukere/passord og sånn på i et lite hjemmenett? Domenekontrollere og active directory er jo litt i overkant for denslags...

 

 

 

Jeg er ute etter noe som kan kjøre på toppen av windows og som helst er så enkelt at farfar kan klare det på en ettermiddag uten å få hjerteinfarkt.*

 

 

* Forutsatt at farfar allerede er teknisk avansert nok til å sende sms og epost uten å måtte tilkalle teknisk bistand fra barnebarna mer enn en gang i måneden.

Lenke til kommentar

Har du Windows Pro er det as easy as Dell med slike restriksjoner. Med Home er deling tydeligvis AV/PÅ så er du ute etter sikkerhet i et slikt nettverk er det nok triksing som må til.

 

Et slik triks kan være å legge til en regel i brannmuren til å blokkere all trafikk over port 445 og så legge til en prioritert regel om at f.eks 10.0.0.12 og 10.0.0.5 har lov til å sende trafikk på den porten.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...