Gå til innhold

Profesjonelle lydkort fra Creative


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bare synd de er priset så høyt da man får mere kort for penga ved å velge en annen produsent.

men må si creative begynner å føle på rompa til konkurentene i lydkort klassen skal ikke se bortfra at den nye musikk redigerings maskinen jeg kjøper til neste år har creative kort. :cool:

Lenke til kommentar
Creative Labs slipper to nye profesjonelle PCI-lydkort med ekstern tilkoblingsboks.

 

Les mer

6715152[/snapback]

 

For dem som ikke vet det har EMU Systems laget lydkort i en år-rekke. Emu Emulator kom i 1984 som den første profesjonelle Hardware Sampler. 8 toner, 8 bits og 44,1 kHz. Det var stooort. Om Creative har kjøpt opp EMU eller om det kun er lisensiering vet jeg ikke, men disse kortetene har vært på markedet i flere år allerede. Den store fordelen med EMU er at dem har en DSP innebygd på kortet som man kan bruke til realtime reverb, delay m.m. uten å belaste CPU'n i PC'n. Som andre "proffe" lydkort har dem minimal "latency". D.v.s. at man kan ta opp lyd samtidig som man spiller av lyd uten at det blir feil med sync'n på det innspilte materialet. Hvis man skal gjøre dette med et Soundblaseter-, Audigy- eller Realtec-kort kan man koke kaffe, sjekke mailen og lese avisa før lyden kommer etter man har trykket PLAY. Hvis en skulle ha behov for VST-SoftSynth'er kan man spille inn en sonate på MidiKeyboardet og bli ferdig før man hører lyden fra høytalerene. Andre gode proffe leverandører av lydkort er bl.a. M-Audio, RME-Audio, Ego-systems etc. Procom har tilbud på EMU 1212M til kr. 1495.-. Det er mye for pengene hvis man vil lage musikk.

Lenke til kommentar

1212M kortet knuser konkurrentene på pris/ytelse tør jeg påstå ganske sikkert.

Alle xxxxM kortene har samme AD konvertere som proffe 'pro tools' studioer.

 

Selv har jeg 1820m og er storfornøyd.

Det var mye kluss med drivere et års tid. Men det er langt på vei fikset opp i nå. Og mixeren/routing mulighetene i dette kortet er rett og slett fantastiske.

 

Creative Soundblaster har forresten siden 1998 (Live! kortene) brukt EMU10K1 chippen som dsp prosessor (EAX). De bruker en nyere utgave av denne chippen i sine dyreste kort nå.

Lenke til kommentar
Tidligere i år så også lanseringen av E-MU 1212M PCI, som har mye av den samme funksjonaliteten som 1616-serien og en langt hyggeligere pris, men mangler den eksterne boksen.

 

Selv om dere baserer denne artikkelen på DailyTech, så burde dere ha visst at EMU 1212M har vært på markedet i over 2 år:

 

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1563050,00.asp

 

1616 og 1616M har også vært på markedet en god stund med PCMCIA-kort. Disse ble lansert som laptop-varianter av 1820/1820M. Velger man 1616 istedenfor 1820, så får man bedre mic-preamper (med Hi-Z og analog soft limiter), men får færre analog I/O og ikke FireWire på PCI-kortet.

Lenke til kommentar
Creative Labs slipper to nye "profesjonelle" PCI-lydkort med ekstern tilkoblingsboks

 

Fixed... :cool:

6715740[/snapback]

 

Hehe...

 

Men dette ER proffe kort :thumbup:

 

Sier ikke at det ikke finnes bedre, men da skal du heftig opp i pris for marginale forbedringer.

6715790[/snapback]

 

Neida, kortene kan (med litt flaks) være gode. ;)

(La oss vente å se. Da Live! kom var det mange som mente at bedre enn dette var det ikke behov for. Jeg er absolutt ikke enig i det)

 

Det er verre i bruk under tung last med instrumenter og plugins, simultan opptak og avspilling, og med en latency som bør være så nær null som mulig. Da skal driverne være uten feil, og slike drivere kommer ikke fra Creative...

 

 

 

EDIT: Pokker heller! Jeg har sagt til meg selv at jeg skal slutte å diskutere lydkort på nett...

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Diskusjoner er jo bra det. Spesielt om andre skal vurdere kortene.

Så lenge man holder seg saklig til fakta og ikke synser alt for mye :)

Som sagt så var drivere et problem i den forstand at man måtte restarte maskin etc om en ASIO host crashet etc. Det manglet multichannel wdm støtte etc.

Alt dette er fikset opp i, og nå fungerer driverne faktisk veldig bra.

Eneste lille problemet jeg har hatt er direct sound delen kan dette ut på spill og lignede noen få ganger, men ASIO er veldig stabilt her.

Jeg har mange andre 'musiker lydkort' å sammenligne med, og Emu kortet er min favoritt.

 

Men nå synes du vel kanskje jeg synser en del her.

Du kan jo google litt etter RightMark Audio Analyzer test på 1212m f eks.

Meget gode resultater.

 

Her er det uoffisielle forumet til E-MU folka, der du kommer i kontakt direkte med driver utviklerne etc. Dette forumet har hjulpet veldig på stabiliteten til driverne.

Mange fornøyde kunder der :)

http://www.productionforums.com/index.php?f=52

 

Creative har hatt et frynsete rykte på driver fronten fra gammelt av. Mye fortjent, men jeg kan love det har de fleste andre produsentene også hatt.

Når du betrakter den enorme kundebasen til creative så synes jeg dem har klart seg veldig bra. De har alltid vært på toppen av pris/ytelse skalaen.

Men med E-MU serien av lydkort dem har ute nå så tar dem kundene langt mer på alvor, og har forstått at gode drivere er alpha omega i det mer bevisste markeded.

 

Så den gamle 'creative' myten duger ikke helt på disse kortene ;)

Endret av filter69
Lenke til kommentar
Så den gamle 'crative' myten duger ikke helt lenger ;)

6715855[/snapback]

Nei, den gjør kanskje ikke det lenger (forhåpentligvis). Problemet er at Creative har brukt mange år på å ødelegge sin egen troverdighet, så til jeg får testet det selv tar jeg ingenting for gitt.

 

Skal snart igang med oppgraderingssirkuset igjen, så vi får se hva det blir til. Men jeg lurer meg på om jeg faktisk skal gå for et LynxTwo-kort... ;)

Lenke til kommentar
Diskusjoner er jo bra det. Spesielt om andre skal vurdere kortene.

Så lenge man holder seg saklig til fakta og ikke synser alt for mye :)

Som sagt så var drivere et problem i den forstand at man måtte restarte maskin etc om en ASIO host crashet etc. Det manglet multichannel wdm støtte etc.

Alt dette er fikset opp i, og nå fungerer driverne faktisk veldig bra.

Eneste lille problemet jeg har hatt er direct sound delen kan dette ut på spill og lignede noen få ganger, men ASIO er veldig stabilt her.

Jeg har mange andre 'musiker lydkort' å sammenligne med, og Emu kortet er min favoritt.

 

Men nå synes du vel kanskje jeg synser en del her.

Svært villedende artikkel:

 

Disse kortnen er over et år gamle.

De er laget av EMU som har laget proffe samplere og lydkortet APS studio.

 

Creative er kjent blandt musikkfolk for å ha de dårligste driverne på markedet. De burde bli stilt for retten for å ta straffen for alle timene med problemer de har påført brukerne. De er markedsledere kun på grunn av stor ditrubisjon.

 

Må regne med at ca 50% av datakraften forsvinner i dårlig driver. Med et M-audio lydkort får man mye mer  ut av samme datakraft.

 

Disse kortene er så vidt jeg vet laget av Emu, men det har vært rapportert driver - problem på forumene. Det var en ulykke at Emu ble kjøpt opp av Creative. Emu og Creative operer i hver sin ende av skalen. Det er som Skoda og BMW. Creative kortene funker nesten, og de kresjer ikke hver dag............... men ganske ofte. (Dersom du bruker dem til musikkproduksjon).

 

gunnar

 

 

 

 

 

 

Du kan jo google litt etter RightMark Audio Analyzer test på 1212m f eks.

Meget gode resultater.

 

Her er det uoffisielle forumet til E-MU folka, der du kommer i kontakt direkte med driver utviklerne etc. Dette forumet har hjulpet veldig på stabiliteten til driverne.

Mange fornøyde kunder der :)

http://www.productionforums.com/index.php?f=52

 

Creative har hatt et frynsete rykte på driver fronten fra gammelt av. Mye fortjent, men jeg kan love det har de fleste andre produsentene også hatt.

Når du betrakter den enorme kundebasen til creative så synes jeg dem har klart seg veldig bra. De har alltid vært på toppen av pris/ytelse skalaen.

Men med E-MU serien av lydkort dem har ute nå så tar dem kundene langt mer på alvor, og har forstått at gode drivere er alpha omega i det mer bevisste markeded.

 

Så den gamle 'creative' myten duger ikke helt på disse kortene ;)

6715855[/snapback]

Lenke til kommentar

Ingen av kortene har 24 bits oppløsning, det finnes faktisk ikke A/D-konvertere med 24 bits oppløsning enda. Du får 24 bit ut av konverteren, men ikke alle bit'ene er i bruk. E-MU 1616M PCI har en SNR på 120 dB, det tilsvarer en bitoppløsning på 20 bit.

 

 

Grovt regnet er bitoppløsning=SNR/6, så ikke bli for opphengt i tall. Det viktigste er at A/D'en låter bra, og EMU pleier å være helt ok.

Lenke til kommentar
Er det bedre drivere til disse lydkortene, enn på Creative sine simplere lydkort for "de fleste brukere"?

6719195[/snapback]

 

Ja, det er det, men det skulle da bare mangle. Creative har hatt veldig mye dårligere drivere enn andre produsenter. Hvorfor har de ikke gått konkurs? Fungerer ikke markedsøkonomien?

 

EMU APS har perfekte drivere. Aldri noe tull der, men det var før de ble kjøpt opp av Creative. Emu Sampleren Emulator3 og Emulator 4 er kjent for å ha best lyd blandt samplere, selv om Akai er kjent for å være raskere, så har Emu større og mer amerikansk lyd.

 

Disse kortene er produsert av EMU, men de har sikkert fått noen dårlige Creative arbeidere på fabrikken.

 

Dersom du vil ha problemfrie drivere velger du M-audio. Jeg satte opp en musikkmaskin med M-audio 24/96 til pappa, og ble helt overrasket over ytelsen. Prosessoren var bare P4 2.0 , men maskinen gikk så lett under musikkproduksjon at jeg begynte å lure på om noen hadde byttet til en 3.0 prosessor. Silkemyk lyd opp til 98% prosessorbelastning. Prøv det med et Creative kort..............

 

Hilsen gunnar

 

gunnare

Lenke til kommentar
Creative har hatt veldig mye dårligere drivere enn andre produsenter. Hvorfor har de ikke gått konkurs? Fungerer ikke markedsøkonomien?

 

Det er markedsføringen som betyr noe. Og så blir det om trent slik: "Creative har jo skikkelig fete kort ass, der får'u 27 kanalers surround i CS:Source!!111oneone".

 

På omtrent samme måte har iPod blitt så utrolig populært. Produktet er nødvendigvis ikke fantastisk bra, men "alle" syns jo at det er hipt, kult og "konge".

Lenke til kommentar

Creative's spill/surround-kort (Audigy/X-Fi) har fått gode resultater i sammenlignende tester, både mhp lydkvalitet og CPU-bruk. Konklusjonen blir vel derfor at alle konkurrentene har dårlige drivere.

 

Det er grunn til å være skeptisk til alle som utgir seg for å ha full oversikt over hva "musikkfolk" generelt foretrekker. Hverken Creative/EMU eller M-Audio lager helprofesjonelt studioutstyr, men begge lager gode løsninger for amatørstudio/preproduksjon mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...