Gå til innhold

Ny maskin, ca 10000. Holder dette?


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på å kjøpe ny maskin, men har aldri fått rota meg til det enda.

Og, ja er klar over at det finnes endel slike tråder fra før, men jeg har iallefall gjort litt research på forhånd.

 

Pc'en skal brukes til spill og alt annet en normalt sett bruker maskina til. Den bør støtte de nyeste spillene godt, og framtidige spill.

 

Dette er det jeg har kommet fram til nå:

 

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2,4Ghz (Litt usikker på CPU enda, men denne virker som en fin modell, dessuten har jeg hørt at man lett kan klokke den opp litt, selv med standard vifter?)

 

Hovedkort: Abit AB9 P965 (Tenkte litt på dette kortet, er det bra? Med tanke på at jeg vurderer å klokke den opp litt, pluss at om ting passer sammen)

 

Skjermkort: (Her har jeg veldig liten peiling, aner ikke hva jeg skal velge i det heletatt, men vet iallefall at jeg ikke ønsker å gå over 3000 kroner. Forhåpentligvis. Her er jeg veldig åpen for å bytte ut ting)

GeForce 7900 GT ettellerannet

Her er det jeg har sett ut nå, egentlig bare valgte jeg noe. Har vært litt laber med å følge med på utviklingen av hardware og slikt for tiden.

 

Ram: Har jeg faktisk ikke peiling på, eneste jeg vet er at jeg ønsker 2giga ram.

 

Er det noe jeg mangler da? Strømforsyning har jeg null peiling på, kabinett vet jeg heller ikke hva jeg skal velge. Eneste er at jeg ønsker god plass til harddisker.

Har vurdert dette kabinettet: Lian Li

Har hørt de skal være bra, selv om det var en litt stiv pris. Har jeg i teoiren plass til 9 harddisker i denne? Eller er det jeg som har bomma litt? :p

 

På forhånd takk for all hjelp som fører til at jeg ikke kjøper "katta i sekken" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder strømforsyning...Tagan, Enermax, Mist og Seasonic. Du kan ikke gå feil med disse.

 

Når det kommer til skjermkort kan x1900gt/xt være et alternativ, gt yter omtrent det samme(noe lavere) til en lav pris. Ville dog selv gått for nVidia fordi jeg har veldig blandede følelser når det kommer til kompabilitet og ATI. Synes ATI drivere er noe herk og merker at visse videoer og et fåtall av spill yter en hel del dårligere med mitt x800xt pe enn mitt gamle 6800gt.

 

Lian Li er jo rett slett nydelig, har også smaken for Antec kabinetter av en eller annen grunn. Ville ikke holdt igjen penger på hverken PSU eller kabinett fordi de har man gjerne veldig lenge...

 

CPU og hovedkort ser ut som smarte valg.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Jeg tenker på et opsett veldig likt det du referer til her.

Jeg tenkte lenge på dyrere hovedkort (Asus P5W DH Deluxe), men jeg vet ikke om det er nødvendig for min del. Jeg spiller ikke så mye og trenger ikke SLI eller CrossFire (eller er noen uenig i det?)

 

Det jeg er bekymret for er at Abit-kortet ikke fungerer like bra som overklokker. Noen som kan si noe om dette?

 

Jeg tenker selv å kjøpe Lian Li PC7BSCAND og MIST 500W PSU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare en ting, hva med å sette opp en handlevogn i hw.no sin prisguide isteden... kan kanskje spare opp mot en tusenlapp på det du har satt opp der allerede.

 

Ellers ville jeg gått for et annet hovedkort, gjerne et 965G/P basert fra Intel og nvidia skjermkort, XFX 7900GT kanskje?

Endret av Mental
Lenke til kommentar

CPU kjøler har jeg tenkt på, men vil se hvor langt jeg kan klokke den opp med "boxed" kjøler først. Dessuten er ikke det noe man trenger ASAP for at maskinen skal kjøre vanlig, så venter litt.

 

Nå ble jeg også veldig usikker på skjermkortdelen...

Forhørt meg litt rundt, og folk sier at det radeonkortet i listen er det beste jeg kan kjøpe til ca den prisen. Har alltid hatt nvidia kort, så om det er ett nvidiakort til ca samme pris som har tilnærmet lik eller bedre ytelse går jeg heller for det.

Hvilket kort er det snakk om her? Dette?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319962

 

Når det kommer til prisguiden er det noe jeg fikser når jeg har kommet fram til hva jeg skal ha, foreløpig bruker jeg bare komplett fordi de hadde en kjekk handleliste sak, prisguiden hadde ikke alt jeg skulle ha, så ble feil.

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på dette skjermkortet! XFX 7900GT 470/1320.

 

Det tror jeg du blir mye mer fornøyd med enn det ATI kortet du har satt opp. ATI har alltid hatt veldig ustabile drivere etter det jeg har erfart. Anbefaler ikke å kjøpe det.

Skulle tro at ytelsen var i samme klasse.

 

Bytte gjerne ut minnet med disse også.

Dersom du absolutt vil ha Corsair: Corsair Twin2X2048-5400C4

Corsair TWIN2XP2048-6400C4Du får la prisen og fornuften velge... Er sjelden at den økte ytelsen man får av å legge 1000kr ekstra i ram er verdt pengene.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg bare skulle si at Ati kortene er billigere og yter minst det samme som nVidia sine, f,eks x1900xtx og 1900xt 512mb.

 

Men vet ikke om Ati er like overklokkingsvennlige :hmm:

 

Ser på nVidia som xbox (ikke 360) i og med at den er lett og modifisere og ser på Ati som play station 2, yter bra men vanskeligere og konfigurere....

 

Litt som Nokia og SE også egentlig... Nokia har Smart telefoner som er generelt bra telefoner, men er også konfigurerbare med ekstra stash av porgrammer. Sony Ericsson har noen av de beste mobilene (synes jeg, men har Nokia selv), men er ikke fullt så åpne for ekstra programmer...

 

Masse jeg kan sammenligne med :p

 

Kakao skal blandes med melk, men man få også pulverkakao som kan blandes med mye rart :p

Lenke til kommentar

Ja ATI kortene yter rett og slett veldig bra. Det med drivere er en smakssak, men spør du meg så var mitt gamle 6800gt overlegent mitt nåværende x800 xt pe på kvalitetsfølelse og drivere. Bruker de nyeste driverne fra ATI men har fortsatt en del problemer som jeg ikke hadde med nvidia. Har prøvd alt fra geforce 1 til 7 serien, og r9800 - x800, fra mine erfaringer funker rett og slett nvidia best. Mulig dette høres ut som litt fanboy aktig men dette er mine erfarninger, og det finnes sikkert hundre tusener som ikke er enig med meg.

Endret av fflex
Lenke til kommentar
256mb kontra 512mb? Har det ikke mye å si når det kommer til skjermkort?

Hvis jeg skal gå for XFX tar jeg nok Extreme utgaven, den koster bare 400 kroner mer.

6784204[/snapback]

Du merker ingen forskjell med mindre du kjører oppløsninger over 1600x1200, AA, AF osv.... Så kommer helt an på hvilken skjerm du har.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...