Gå til innhold

Nybegynnerguide til kjøp av kamera?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg et videokamera, og trenger litt tips angående hva som er viktig og mindre viktig å se etter. Vet noen om en god nybegynnerguide på nettet om dette temaet? Om noen føler for å gi meg et par råd personlig, ville jeg også sette jeg også stor pris på det.

 

Et kjapt spørsmål: Hvor mye må man ca. ut med for et kamera som er litt mer enn helt grunnleggende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke huske å ha sett noen direkt kameraguide på nettet, men dette forumet og www.nva.no er yppelige steder for å få informasjon om emnet.

 

Et annet sted kan være hjemmesiden til Norges Videoamatører. Det er paraplyforeningen til mange videoklubber rundt om i landet. Disse klubbene sitter gjerne inne med mye kunnskap og er sikker behjelpelige. Så kontakt gjerne nermeste klubb.

 

Som afseth sier burde du kunne få et greit kamera til ca. 5.000,-. Sett deg først ned og noter opp hva du skal bruke kameraet til (hva du skal filme) og hvilke kriterier du selv føler kamerat skal ha utifra de kunnskapene du har.

 

Kameraet bør ha: tilkobling for mikrofon og høretelefon. Hvis det skal brukes en del innendørs bør også god vidvinkel prioriteres. En optisk bildestabilisator kan også være en fordel. En annen ting som kan være viktig er hvordan kameraet takler dårlige lysforhold. Skal ferdig redigert matriale legges tilbake på DV tape må kameraet også ha DV-inngang. Etter hvert som man lærer mer og blir mere erfaren og kreativ vil mest mulige manuelle innstillingsmuligheter være ønskelig. Ta gjerne hensyn til dette med en gang.

 

En masse elektroniske effekter (slik som digital zoom,gammel film, wipes, o.l.) er noe du ikke har brukt for. Effekter bør eventurlt legges til under redigering.

 

Noen kameraer har også analog inngang hvis det er behov for å konvertere analoge opptak over til digitalt.

 

Et annet aspekt er brukervennlighet. Hvordan er kameraet å holde, kommer man til de enkelte funksjonene greit under bruk, er de enkelt å skifte kassett og batteri, er det tilbehørs-sko til lys eller mikrofon.

 

En del ekstrautstyr kommer du heller ikke utenom. Min personlige mening er at sammen med kameraet trenger du: Kamera bag, ett ekstra batteri, UV filter og mikrofon. Av annet utsyr å foreslå er stativ. lys og vidvinkelforsats.

Lenke til kommentar

Oj! Mange takk for disse svært informative svarene! Særlig ditt innlegg, kamramann, gav meg masse opplysninger å jobbe videre med. Det Panasonic-kameraet så interessant ut, både pga. omtalen og den overkommelige prisen. Igjen, takk!

 

Endring: Jeg glemte meg visst bort og skrev innlegget på nynorsk. Det er standardmålet mitt, men jeg har for vane å skrive bokmål akkurat på dette forumet.

Endret av tåa
Lenke til kommentar

Hehe! Joda, selvsagt kunne jeg skrevet på nynorsk, men det er som sagt en vanesak. Det ville føles litt rart å plutselig skifte skriftspråk etter tre og et halvt års aktiv bruk av forumet. Uansett bruker jeg nynorsk alle andre steder, til og med i tekstmeldinger. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe meg et videokamera, og trenger litt tips angående hva som er viktig og mindre viktig å se etter. Vet noen om en god nybegynnerguide på nettet om dette temaet? Om noen føler for å gi meg et par råd personlig, ville jeg også sette jeg også stor pris på det.

 

 

Skrev noen ord i en annen tråd her angående valg av kamera - ta en titt der :

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=619244

 

/Avo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...