Gå til innhold

Erstatning for kitlinse Canon 350d


Anbefalte innlegg

Etter noen uker og noen hundre bilder med mitt nykjøpte Canon 350d med kit-linse, har jeg slått fast at det må oppgraderinger til. Bildene blir uskarpe og blasse, og jeg ser på diverse forum at jeg trolig kan skylde på objektivet. Spørsmålet er hva jeg skal bytte til..

 

Er ute etter en allround-linse, men gjerne med noe større zoom-område enn kit-linsa på 18-55 mm. Har ikke allverdens erfaring som fotograf, men forventer i det minste skarpere bilder enn det gamle kompaktkameraet.

 

Har vurdert Zigma og Tamron-linser, evt en original Canon. Hvis jeg for eksempel kjøper en Tamron 18-200 mm, vil jeg da merke noen kvalitetsforbedring i forhold til kit-linsa? Eller bør jeg se på 18-125 mm? Håper noen kan gi meg et og annet tips..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Forventer du skarpere bilder enn kompaktkamera bør du skr opp skarpheten i huset, akkurat som det er gjort med kompaktkameraene fra produsenten (sagt på en slurvete måte).

- De objektivene du snakker om er ikke særlig skarpe. Generelt sett kan man si at jo mere zoom jo mindre skarphet.

Canon's 17-85 med is kunne vært et alternativ, eller 17-50 tamron. Du kan sjekke ut anmeldelser på objektiver til canon her;

www.photozone.de

Lenke til kommentar

Objektivet du anbefaler koster 5000 kroner. Må jeg opp i denne prisklassen for et allround-objektiv som vil heve bildekvaliteten på mitt 350d? Det var ikke helt med i planen da jeg kjøpte kit-pakka :hmm:

 

Fordelen med det dårlige kit-objektivet er at jeg har noe å skylde på når jeg tar elendige bilder :ermm:

 

Noen andre som kan fortelle meg hva jeg bør kjøpe og hvorfor?

Lenke til kommentar

Billigste linsen med litt mer zoom en kitlinsen er Sigma 17-70mm F2.8-4.5 til rundt 2700+kr

 

Har selv Sigma 18-50 f2.8 og 50mm er litt lite.

 

Sigma 18-125 er vel også en mulighet (til 2400+kr). Kanskje noe bedre enn kitogjektivet, men helt sikkert ikke like bra som 17-70. Et stort zoomområde går ut over den optiske kvaliteten.

Endret av Rivers
Lenke til kommentar
Objektivet du anbefaler koster 5000 kroner. Må jeg opp i denne prisklassen for et allround-objektiv som vil heve bildekvaliteten på mitt 350d? Det var ikke helt med i planen da jeg kjøpte kit-pakka :hmm:

 

Fordelen med det dårlige kit-objektivet er at jeg har noe å skylde på når jeg tar elendige bilder  :ermm:

 

Noen andre som kan fortelle meg hva jeg bør kjøpe og hvorfor?

Du bør vurdere Tamron 17-50 F/2.8. Det er både skarpt og lyssterkt, og vil være en god oppgradering. Den koster ca 3500. Ellers kan du vurdere Sigma 17-70 F/2.8-4.5 Koster ca 3000, er ikke like skarp som Tamronen og fortegner en del på vidvinkel, men er mye bedre enn kit-objektivet til 350D. For Canon-brukere er det et av de beste alternativene, Nikon-brukere kan like gjerne kjøpe 18-70 F/3.5-4.5, og du får 15mm ekstra tele.

 

God optikk koster penger, det er en grunn til at 350D-kitet er billig - at de har spart inn på optikken (som tross alt kan skiftes ut).

 

Hvis du ikke vil bruke så mye penger nå, bør du kjøpe fastoptikk. Er på en måte mer krevende å fotografere med, men på en annen måte enklere (fordi du ikke kan zoome). En 50mm F/1.8 er et greit alternativ, og koster en snau 1000-lapp. Så kan du bruke kit-zoomen til andre ting.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte et 350D for noen uker siden med 18-55 kit linsen.

Kjøpte også Tamron AF SP 17-50mm f/2.8 for 3500 kroner.

 

Man merker fort forskjellen på objektivene. Tamronen har blender 2.8 gjennom hele området, mens den som følger med har f/3,5-5,6 noe som vil tilsi at Tamronen er mye mer lyssterk. Man merker også på bla.a konstruksjonen at det er to helt forskjellige nivåer på objektivene, hvor kit-linsen kjennes mer plastikkaktig og billig. Er ikke noe ekspert, så jeg kan desverre ikke si hva forskjellen er med selve optikken, men nårr man betaler 200 mer for kameraet med denne linsen, kontra 3500 for en ekstra så bør det være klart at det er bedre ;) hehe.

 

Jeg fikk også uklare bilder med kit-objektivet, men har ikke merket noe med tamronen. Det eneste jeg vil utsette på den er at etter tre-fire ukers bruk så savner jeg mye på tele siden og må kjøpe et til objektiv som er bra på zoom området.

 

Så om du har råd ville jeg hatt en 17-50 som er lyssterk, liten og lett som er kjekk til all-around og i tillegg ha en større da jeg trenger zoom. Men tviler på at du kan gi noe særlig mindre enn 3500 for et objektiv og regne med at det skal være kjempebra.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer også Canon 17-85 IS USM som erstatning for kitobjektiv. Men jeg vil enten kjøpe det brukt (ca. 4000), eller fra utlandet.

6715421[/snapback]

 

http://www.bobatkins.com/photography/revie...-50_review.html

 

Sjekk den testen, canon 17-85 er svakere optisk enn tamron 17-50, i tillegg er den dyrere. Den har litt mer tele til gjengjeld. Hva som er ønsket av IS og lysstyrke må du svare for selv.

Endret av ezkild
Lenke til kommentar
Jeg vurderer også Canon 17-85 IS USM som erstatning for kitobjektiv. Men jeg vil enten kjøpe det brukt (ca. 4000), eller fra utlandet.

6715421[/snapback]

 

http://www.bobatkins.com/photography/revie...-50_review.html

 

Sjekk den testen, canon 17-85 er svakere optisk enn tamron 17-50, i tillegg er den dyrere. Den har litt mer tele til gjengjeld. Hva som er ønsket av IS og lysstyrke må du svare for selv.

6715800[/snapback]

 

Hei :)

Kjekt at du viser til andre objektiver.

Jeg bruker av og til kameraet i samband med avis, og ønsker derfor IS og USM for å få gode bilder :) Ser på det som en bonus at 17-85 går til 85, noe mer enn kit 18-55. Jeg så et annet objektiv fra Canon i går, som går til 135 mm, men jeg har ikke noe i mot å kjøpe Sigma eller Tamron, så lenge de er gode :)

Endret av kattekwinnen
Lenke til kommentar
Kjekt at du viser til andre objektiver.

Jeg bruker av og til kameraet i samband med avis, og ønsker derfor IS og USM for å få gode bilder :) Ser på det som en bonus at 17-85 går til 85, noe mer enn kit 18-55. Jeg så et annet objektiv fra Canon i går, som går til 135 mm, men jeg har ikke noe i mot å kjøpe Sigma eller Tamron, så lenger de er gode :)

Tror jeg ville vurdert Sigma 24-60 eller 24-70 F/2.8 dersom du ikke trenger vidvinkelen veldig. Evt en 24-135 F/2.8-4.5 dersom du trenger ekstra tele... Mulig du bør sjekke det aktuelle eksemplaret, det kan være litt produktvariasjon blant disse.
Lenke til kommentar
Jeg har sigma 18-200 (byttede fra 18-125) og den gør det godt til ferie fest og fjeldturespecielt blændet ned til f8.

 

Jeg har både tamron 28-75 f2,8 og canon 50 mm f1,8, og der er selvfølgelig skarpere og mere lysstærke - til gengæld er sigmaen meget alsidig.

6716542[/snapback]

 

Du har ikke noen bilder du er fornøyd med som er tatt med de respektive objektiv som du kan vise meg/oss? :)

Lenke til kommentar

http://www.naturphoto.dk/cpg135/thumbnails.php?album=25

De tre øverste er taget med sigma 18-200

Sorthvid billederne fra marts er med 50mm f1,8 - dem fra juni er tamron 28-75 f2,8

 

Disse er taget med sigmas 18-125 mm (undtagen det sidste - det er 50 mm)

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=215353

 

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=215351 Hb er taget med sigmas 18-125 resten med 50 mm f1,8

Lenke til kommentar

Flere gode bilder der, Kigulu. Jeg merker at jeg begynner å helle mot sigma 18-200. Dummer jeg meg ut, da? Om jeg ikke får så mye bedre optisk kvalitet enn kit-linsen, så gir jo det økte zoom-området langt flere muligheter. Og jeg har bestemt meg for at jeg har bært 4 objektiver rundt i fjellet for siste gang.

Lenke til kommentar

Der blev spurgt til netbutikker med handel til sverige (EU land) og derfor henviste jeg til de 3. Reglerne for indførsel i norge skal jeg ikke kloge mig på.

 

jeg er som sagt fint tilfreds til fjeldbrug. Tamron laver en 18-200 som en af mine kamerater har, og han er også fint tilfreds.

 

Som sagt er den bedst blændet lidt ned, så stemingsbilleder omkring bålet er ikke dens skarpe side (men jeg har tænkt mig at snige 50 mm f1,8 med til den slags)

 

Det optimale er selvfølgelig at gå ned i shoppen og prøve den - evt. 2-3 stk og så vælge den der er bedst, hvis der er noget forskel.

 

I norge er der formentlig også returret, så man kan jo bestille den - prøve den og hvis man så ikke er tilfreds sende den tilbage.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Flere gode bilder der, Kigulu. Jeg merker at jeg begynner å helle mot sigma 18-200. Dummer jeg meg ut, da? Om jeg ikke får så mye bedre optisk kvalitet enn kit-linsen, så gir jo det økte zoom-området langt flere muligheter. Og jeg har bestemt meg for at jeg har bært 4 objektiver rundt i fjellet for siste gang.

Nei, du dummer deg ikke ut. Enkelte mener at Tamron muligens har bedre fremoverkompatibilitet, altså at objektivet du kjøper også passer på senere hus. Kan være en idé å kikke på Tamron sin 18-200 også, den skal være ganske lik Sigma sin ellers.

 

Uansett, selv om du kanskje føler at du vil ha noe skarpere, mer lyssterkt etc. senere, vil en 18-200 være et supert walk-around-objektiv, flott til fjellturer som du sier, og andre ferieturer. Selv om det kanskje ikke er perfekt til fotograf-bruk, er det meget godt egnet til å forevige minner. Du kan vel se på det slik - til bilder som skal på veggen ville jeg kanskje valgt et annet objektiv, men til bilder som skal i album holder det lenge...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...