Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Salt i oppvaskemaskin?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den skal inneholde spesielt oppvaskmaskinsalt til å forhindre eventuelle problemer med kalkavleiringer. I Norge er vannet for det meste så mykt at du ikke trenger å bruke salt, men dette sjekker du med hjemkommunen din. Det pleier å være en tabell over hardhet på vann og behov for salt i bruksanvisningen til oppvaskmaskinen.

Lenke til kommentar

Tar du en titt i bruksanvisninga så ser du at det skal en spesiell type salt i den beholderen og at saltet er til for å avkalke maskina.

I norge har vi ikke problemer med mye kalk i vannet og det er derfor unødvendig med salt i det kammeret.

På min maskin måtte jeg fulle vann i beholderen før jeg starta opp maskina.

Vet ikke om det har noe for seg men det sto så i følge maualen.

Lenke til kommentar

Veit du hvor du får vann fra?

Er det såkalt overflatevann (altså fra et åpent vann) pleier det ikke være noe problem med høyt kalkinnhold. Får du derimot vann fra en brønn (grunnvann) er det ofte ett stort problem.

 

Hvis du ikke merker at glassene blir hvite, dusjveggene er skjoldete (og umulige å få rene igjen) så trenger du ikke bekymre deg så mye:)

 

 

Edit: Hjemme så er faktisk kalkinnholdet et STORT problem! Både varmtvannstanker og diverse andre artikler som bruker vann kan ta stor skade av for høyt kalkinnhold!

Endret av Huni
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...