Gå til innhold

Oppgradere minne til CL56


Gjest Slettet+19283741

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+19283741

Noen som vet hvordan og hvor jeg plassere minnet som jeg vil oppgradere til min CL56?

Er det så enkelt at jeg får det til selv? Har tidligere skiftet minne til en stasjonær pc.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til hvordan det gjøres på CL56 men som regel er det veldig enkelt å oppgradere minne på bærbare. Det vanligste er at man åpner et lite lokk på ca 7*5cm under PCen ved å skru ut et par skruer. Deretter smetter man inn en minnemodul til. (forutsatt at det er plass)

 

Det brukes spesielle minnemoduler til bærbare. De heter SO-DIMM og er ca halvparten så store som minnemoduler til stasjonære PCer. CL56 bruker DDR-varianten av SO-DIMM med hastighetene DDR-333 (PC2700) eller DDR-400 (PC3200). Link til prisguiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Takk for et veldig informativt svar :)

 

Må jeg kjøpe et minnekort som har 2 "rows" og 4 "banks"?

(går ut ifra at dette er 2x4, 2 rader og 4 slike sorte firkanter?)

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar

CL56 har ett lokk midt under som løsnes med to skruer. Deretter presser du inn de to klipsene som står på hver sin side av minnebrikkene for å løsne disse, og da er det bare å trekke ut minnebrikken.

 

Alle rambrikker av typen So-Dimm DDR passer, se her:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10522

 

er litt usikker på om du bør kjøpe PC3200 (400 mhz) eller PC2700 (333 mhz), har hørt noe om at du får høyere latency med 3200 enn 2700, noen som kan si noe om dette? Står to PC2700-brikker originalt i min CL56...

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Har du skiftet minne tidligere? Hvilket merke brukte du? Og har det noe å si hvordan minnet ser ut? Jeg vet at på f.eks dell inspiron 6400 bør man ha et likens minne som står i fra før (med tanke på disse sorte firkantene)

 

Jeg har PC 3200 fra før så jeg bør kanskje fortsette å bruke dette da siden det står i fra før?

 

Ut ifra bildene jeg har lagt ut her, kan jeg bruke denne minnebrikken? :hmm: Er omtrent den billigste man finner + at det er kingston som skal være rimelig bra.

Endret av Slettet+19283741
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+19283741

Kjapt spm her; på dell pc'ene må man (eller kanskje bør) ha samme antall "bokser" som man ser på minne kortene, trenger jeg å ha samme antall "bokser" på en CL 56 også? (boks = svart klump på minne).

 

Minnet som det står "NoName" på er det bare halv pris på (ca 250 vs. ca 500). Er det verd å betale 500 når jeg får det samme for 250?

Kan det være:

Kvalitetsforskjeller?

Hastighetsforskjeller?

På billig vs. dyrt minne?

 

 

På forhånd, takk! :)

Lenke til kommentar

'originalminne' er bedre enn såkalt Noname til 250 kr per stykk. Raskere, og ikke minst som du sier kvalitetsforskjell.

 

Hverken på dell pc'er eller andre er man nødt til å ha samme antall svarte bokser (de svarte boksene er selve minnet, hver slik boks har vanligvis 64 eller 128 MB) på de to minnebrikkene.

 

Derimot anbefales det å ha to helt identiske minnebrikker (ikke bare samme størrelse/"svarte bokser"), dette for at du ska få utnyttet Double Data Rate (DDR)-funksjonen som gjør at pc'en kan sende like mye data til hver minnebrikke samtidig. Ikke nødvendig, men veldig lurt og gir mye bedre ytelse.

Lenke til kommentar

ventle: Det er ikke sånn at ulike minnemoduler gjør at doble minnekanaler ikke vil fungere. Hver minneport er en fysisk minnekanal og det går ikke an at de plutselig skal begynne å dele minnebuss. De to minnebussene er to sett med ledninger som går fra brikkesettet. Om man har en minnebrikke på hver av kanalene så kan de ikke gjøres om til en enkelt minnekanal. Doble minnekanaler vil faktisk også fungere når man bruker ulik størrelse på minnemodulene. F.eks en modul på 512MiB og en på 1GiB. Da vil 512MiB + halve den andre brikken operere i dobbeltkanalmodus, mens den andre halvdelen av den største modulen vil kun gi enkeltkanals ytelse.

 

Forørvig så kalles minnet (det grønne kortet med svarte "bokser" på) for minnemodul, mens de svarte "boksene" kalles for minnebrikker.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til en ting om kvalitet og hastighet: Hastigheten er som regel akkurat som oppgitt (båndbredde og latency), men det kan være kvalitetsforskjeller som du sier.

 

Det går på to ting:

- Ustabilt minne. Dette kan gi blåskjermer eller spontan reboot i skjeldne tilfeller men da er det bare å kontrollere at det er minnet som er årsaken ved å kjøre memtest86+ fra en CD. Det kan være lurt å kontrollere at minnet er helt i orden like etter man har innstallert den så man slipper å begynne å feilsøke i ettertid.

- Varmeutvikling. Billig minne bruker gjerne litt ekstra effekt og reduserer dermed batteritida litt mer enn dyre brikker. Det er uansett snakk om en bagatell (noen få minutter batteritid mindre)

 

Noen ganger er man heldig og får kvalitetsminne i stedet for noname. Dette varierer litt med lagerbeholdning der du kjøper den.

 

Personlig ville jeg kjøpt noname om prisforskjellen er stor (+100kr) og merkeminne dersom prisforskjellen er liten. (Så fremt spesifikasjonene er like)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...