Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slapp Audi A6 1.9 TDi


Anbefalte innlegg

Faren min har en 2001 A6 1.9 TDi automat stasjonsvogn. Jeg har lånt den ved et par anledninger og blir helt forskrekket over hvor dårlig den trekker!

Litt vanskelig å beskrive hvor dårlig den går, men jeg vil tro den bruker nesten 20 sek fra 0-100? Det virker dessuten som at når turboen kobler inn så øker turtallet litt, men det er ikke snakk om noe akselerasjon akkurat. Først når den girer opp, merkes en viss akselerasjon et øyeblikk.

 

Er denne motoren generelt så slapp, eller er det trolig noe galt med denne?

Motoren er jo selvsagt litt underdimensjonert for denne bilen, men om dette er alt den har å by på er det for dumt!

 

Noen som har en slik bil og kjenner seg igjen? Evt noen som kjenner til noen klassiske feil ved denne motoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare en tanke, kan bilen være daukjørt? Min A4 1.9TDi trakk dårlig, bråket, ristet og brukte en del olje (max innenfor den tillate grensen). Var hos Audi verksted og klaget (siden jeg har fortsatt garanti) og de fant ingeting.

 

En harry tur Bergen-Oslo-Svinersund og tilbake så går bilen som en drøm, og hadde 0.5l mil forbruk på den turen.

 

Hilsen

staljin

Lenke til kommentar

En lang harrytur kan heldigvis hjelpe :) Dieselbiler har vanskelig for å bli varme (spes. om vinteren da) og det virker ihvertfall på meg som om en langtur (og med litt gasspådrag) gjør godt. Kanskje brennes det lettere ut slaggsfoffer fra toppen ol. og kanskje blir ventilsetene noe renere, og det blir bedre flow av luft inn og eksos ut. Må også nevne at jeg kan kjøre tungt lass (600-800kg i min gml. astra i en time eller i 10mil og i medium bakker uten å bli nevneverdig varm. MEN de gangene jeg har d travelt og gir på litt så får jeg den driftsvarm på under 10minutt/5 km. Det er selvsagt ikke å anbefale å kjøre så aktivt hvis motoren er kald (lagrene rundt veiva tar skade), men jeg har utkjørsel til europaveg med 90kmt rett etter en sving, og vil ikke ha ett 40tonns vogntog opp i baken med en gang :ermm:

 

Slik jeg gjør det nå, så venter jeg litt med å gå høyt opp på turtall inntil nåla for temp har begynt å bevege på seg. Maks. dreiemoment ligger rundt ca 2500 rpm, så jeg girer helst slik at jeg ikke ligger så mye over dette i begynnelsen (også pga. smøring til turbo-kjører billigste olje om sommer og heller oftere skift, men synt eller semi-synt om vinter pga.den etter råd fra mekaniker).

 

Er det noen som forresten har råd om en AC vil føre til om at man kan få varme i motor og kupe raskere om vinteren? :dontgetit:

 

Hvis bilen mye blir brukt til småturer og hvis ikke far din har noe i mot det, så ville jeg spurt ham om å kunne kjørt litt mer aktivt dvs. brukt den i gir istedenfor bare i drive, og gått noe høyere opp på turtall av og til . Det blir jo kanskje litt mer og senere bremsing ut av slikt og det ser kanskje ikke ut som en behandler bilen noe særlig pent. Men det kan være at dem har godt av det, og det finns mange som ruser bensinbiler noe vanvittig for at dem ikke skal bli daukjørte (men av og til har f.eks. stempelringene godt av det. Mye sot blir fjernet og dem har gjerne satt seg, og når dem løsner så tetter dem igjen (bedre kompresjon).

Lenke til kommentar

Du må ikke vente deg noen rakettfaktor fra en tdi, men dem er allikevel seige. Har kun prøvd VAG 2,5tdi i en Caravelle og ble likedan skuffet. Den gikk også relativt høyt opp på turtall (ihvertfall over 2800 rpm med moderat gasspådrag)uten at automatkassen skiftet gir når jeg kanskje ventet det. Normalt sett skal det ikke være noe behov for å ligge for høyt i turtall. Støy og forbruk bare øker. Best rundt der hvor du har maks dreiemoment (grønområdet på turteller i lastebiler er der). I personbil ligger jeg gjerne fra 400 rpm under og til ca 700(ca et girintervall) over ved normal crusing. Hvis jeg skulle starte en forbikjøring vil jeg helst ligge rett over så jeg ikke trenger tyne motoren på høyt turtall eller gire opp hvis jeg må raske på. Har prøvd nedgiring før akselerasjon, men det har ingenting for seg, og øynene må også følge med på turteller (vag har vel gjerne sperre da).

 

Har kanskje følelsen at vag diesel automat er vanskelig å kjøre med lavt turtall ved "komfortkjøring". Har kunnet kjøre Primera 2,0 bensin og Zafira 1,8 bensin i lav fart og moderat motbakke ved lave 1500 rpm uten at disse har følt at de må gire ned.

 

Føles bilen til far din litt pinglete (fordi den har høyt turtall) og fordi du dermed er utenfor det optimale arbeidsområdet til turboens? Antar dette er rundt /fra maks. dreiemoment og noe over. Har noen andre liknende erfaringer med automatkasser? Kan det være feil i hastighetsgiver eller noe slikt? Eller er Vag biler slik fra dem er nye?

Endret av Sam1
Lenke til kommentar

Hvilken 1,9tdi er det dere har? Finnes jo mange forskjellige utgaver, men en A6 med automat er en tung bil, den veier godt over 1500kg, nærmere 1,600kg før fører setter seg inn i bilen, med 4wd litt mer. Er mange som blir skuffet over hvor dårlig A6 går med de minste diesel og bensinmotorene(1,8T på 150hk). Selv om dette er relativt gode motorer, er det lite effekt iforhold til vekt.

Lenke til kommentar
Hvilken 1,9tdi er det dere har? Finnes jo mange forskjellige utgaver, men en A6 med automat er en tung bil, den veier godt over 1500kg, nærmere 1,600kg før fører setter seg inn i bilen, med 4wd litt mer.  Er mange som blir skuffet over hvor dårlig A6 går med de minste diesel og bensinmotorene(1,8T  på 150hk). Selv om dette er relativt gode motorer, er det lite effekt iforhold til vekt.

6721628[/snapback]

 

Dette er relativt. Svogeren min hadde A6 1.9TDi 110HK 2001, og den gikk faktisk bedre enn min A4 1.9TDi 100HK 2003 model.

 

staljin

Lenke til kommentar
Hvilken 1,9tdi er det dere har?

6721628[/snapback]

 

Hm.. Det er jeg faktisk ikke sikker på.. Den er importert fra Tyskland om det forteller noe? Jeg må nesten snike meg til å kikke i vognkortet, for min far blir litt snurt hver gang jeg nevner hvor dårlig bilen hans går.. :p

 

Til sammenligning:

Jeg leverte idag bilen til kona på verksted og fikk en 2006 Passat 2.0 diesel stasjonsvogn med automat ("tiptronic"?) leiebil. Det var jo nærliggende å sammenligne denne med A6'en, og det var en annen verden! Denne bilen gikk jo faktisk bra! :dribble: Nå er det muligens noen centiliter større motor men så voldsomt burde det jo ikke utgjøre. Passaten har forresten 103kW. Hva har den svakeste 1.9tdi'en til A6'en?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd 110 hk varianten, men 130 hk A6 tdi (2002 mod.) opplevde jeg som et "råskinn" opp mot 80-100 km/t. Sier litt om hva jeg er vant med til daglig! Men selv en 110 hk tdi skal ikke være så slapp som du beskriver den, høres ut som et teknisk problem din far er utsatt for.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd 110 hk varianten, men 130 hk A6 tdi (2002 mod.) opplevde jeg som et "råskinn" opp mot 80-100 km/t. Sier litt om hva jeg er vant med til daglig! Men selv en 110 hk tdi skal ikke være så slapp som du beskriver den, høres ut som et teknisk problem din far er utsatt for.

6721920[/snapback]

Hvis den har varianten med 90 hester tror jeg nok det kan stemme med ytelsen..

 

Men hva skiller disse motorene utover ytelsen? Er det strupet ned av motorstyringen bare? Jeg snakket med min far om chip-tuning, men han mente at audi måtte da kunne motorstyring bedre enn "hackerne"? Han er redd for å belaste motoren feil, og redusere levetiden på den. -Men hvis det bare er avgiftsmessig nedtuning, er det jo lite i veien for litt justeringer (innenfor lovverket selvsagt).

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at A6 med 1.9 TDI motor ble levert med 90 eller 110 hk i 2001, se på Passat f.eks, den hadde 100 og 130 hk motorer da, så da er det god grunn til å tro at denne har en 130 hesters motor.

Ta for sikkerhets skyld en titt i vognkortet, på antall Kw motoren yter.

100 og 130 hk motorene har helt annen teknologi for dieselinnsprøytning, såkalt Pumpedyse. :thumbup:

 

PS! Det eksisterer også en 115 hk variant, denne har Pumpedyse.

Den ble kun levert i en begrenset periode før 130 hk varianten tok over, derfor er denne versjonen forholdsvis sjelden i forhold til de andre.

Lenke til kommentar
Dette er relativt. Svogeren min hadde A6 1.9TDi 110HK 2001, og den gikk faktisk bedre enn min A4 1.9TDi 100HK 2003 model.

 

staljin

6721807[/snapback]

 

Det kan nok hende, men 100hk tdi drar jo ikke akkurat skinne av pølsa eller . Har testet 105hk tdi, går greit, men jeg blir ikke skremt.

Lenke til kommentar
Det kan nok hende, men 100hk tdi drar jo ikke akkurat skinne av pølsa eller . Har testet 105hk tdi, går greit, men jeg blir ikke skremt.

6723081[/snapback]

 

Har jeg sagt at den 100Hk drar skinn av pølse!? Nei, den går helt greit, men ikke noe å skryte av, passer nok bedre i lande med bedre veiene enn de vi har her.

 

staljin

Lenke til kommentar

Er det strupet ned av motorstyringen bare? Jeg snakket med min far om chip-tuning, men han mente at audi måtte da kunne motorstyring bedre enn "hackerne"? Han er redd for å belaste motoren feil, og redusere levetiden på den. -Men hvis det bare er avgiftsmessig nedtuning, er det jo lite i veien for litt justeringer (innenfor lovverket selvsagt).

6721995[/snapback]

 

Neida, det er ikke bare softwaren i hjernen det er forskjell på - motoren har noen forskjeller også - se andre gode svar her.

 

Når det gjelder software og "hackere" - det er klart at vi nok hacker i softwaren for å få tilgang med våre flash verktøy og software. Men da er det jammen moro når vi faktisk finner feil i softwaren fra bilprodusentene - de blir relativt perplekse når vi påviser feilene..... Det forholder seg ofte slik at såkalte "hackere" av noen software utviklere blir bedt om å lage software for bilfabrikanter -- jeg kan naturligvis ikke gå nærmere inn på dette her. Det har hendt mer enn en gang at gode software utviklere på bilfabrikkene blir headhuntet til å utvikle for selvstendige tunere. Så man kan vær trygg på at de gode tunerene rundt i Europa vet hva de driver med :D

 

Feil belastning av motoren forekommer ikke hos gode tunere, da de vet at man må forholde seg til spesifikke parametre som fabrikkene faktisk opplyser oss om.

 

Det forekommer fra tid til annen at man nedtuner biler før import til land med HØYE avgifter - men det er ikke tilfelle her.... Justering oppover innenfor lovverket i Norge, er IKKE gøy - men mange holder seg likevel til lovverket..... :blush:

Endret av Freespeed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...