Gå til innhold

Polariserings filter til kit linsen til 350D - str


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vel, jeg har faktisk ingen erfaring med dette selv (har ikke polafilter, det er dyrt og jeg har 77mm fatning=/), så det kan hende jeg tar feil, men det er iallfall det jeg har lest/hørt.

6711137[/snapback]

 

Stemmer det at polafilter og front som snurrer ikke passer noe særlig... Man regulerer styrken på polafilteret ved å vri på det, og når fronten også roterer blir det kluss.

 

Man kan jo vente med å justere polafilteret til kameraet har fokusert ferdig, eller bruke manuell fokus, men litt ekstra bryderi blir det.

Lenke til kommentar
Vel, jeg har faktisk ingen erfaring med dette selv (har ikke polafilter, det er dyrt og jeg har 77mm fatning=/), så det kan hende jeg tar feil, men det er iallfall det jeg har lest/hørt.

6711137[/snapback]

 

Stemmer det at polafilter og front som snurrer ikke passer noe særlig... Man regulerer styrken på polafilteret ved å vri på det, og når fronten også roterer blir det kluss.

 

Man kan jo vente med å justere polafilteret til kameraet har fokusert ferdig, eller bruke manuell fokus, men litt ekstra bryderi blir det.

6711217[/snapback]

Hva hjelper det å bruke manuell fokus?

Lenke til kommentar
Hva hjelper det å bruke manuell fokus?

 

 

Ved manuell fokus så er det en selv og ikke kameraet som bestemmer når fronten på objektivet roterer, dermed vil det være mulig (men fortsatt upraktisk) å bruke polafilter.

6711461[/snapback]

Joda, men hvis du skal fokusere på en viss avstand, roterer frontlinsa akkurat like mye uavhengig av om det er mf eller af. Og du velger selv _når_ du skal fokusere med autofokus også. Du fokuserer når du trykker ned utløseren halvveis, ikkesant?

 

Skjønner ikke fordelene med mf i dette tilfellet jeg :p

Lenke til kommentar
Joda, men hvis du skal fokusere på en viss avstand, roterer frontlinsa akkurat like mye uavhengig av om det er mf eller af. Og du velger selv _når_ du skal fokusere med autofokus også. Du fokuserer når du trykker ned utløseren halvveis, ikkesant?

 

Skjønner ikke fordelene med mf i dette tilfellet jeg :p

 

Ja, selvfølgelig så roterer linsa like mye, tanken min var å fokusere først, og justere filter etterpå.

 

Problemet med å bruke autofokus er at når man har fokusert ved å trykke utløseren halvveis ned, så må man på et eller annet vis vri filteret uten å slippe utløserknappen så kameraet fokuserer igjen (slett ikke sikkert at kameraet stopper fokus på nøyaktig samme sted hver gang)...

 

Man manuell fokus så kan man slippe utløserknappen så mye man vil uten at fokus endrer seg.

 

Mas blir det uansett, greiere med objektiv som ikke har roterende front :)

Lenke til kommentar
Joda, men hvis du skal fokusere på en viss avstand, roterer frontlinsa akkurat like mye uavhengig av om det er mf eller af. Og du velger selv _når_ du skal fokusere med autofokus også. Du fokuserer når du trykker ned utløseren halvveis, ikkesant?

 

Skjønner ikke fordelene med mf i dette tilfellet jeg :p

 

Ja, selvfølgelig så roterer linsa like mye, tanken min var å fokusere først, og justere filter etterpå.

 

Problemet med å bruke autofokus er at når man har fokusert ved å trykke utløseren halvveis ned, så må man på et eller annet vis vri filteret uten å slippe utløserknappen så kameraet fokuserer igjen (slett ikke sikkert at kameraet stopper fokus på nøyaktig samme sted hver gang)...

 

Man manuell fokus så kan man slippe utløserknappen så mye man vil uten at fokus endrer seg.

 

Mas blir det uansett, greiere med objektiv som ikke har roterende front :)

6711560[/snapback]

 

Eller du kan bare sette autofokusen på *knappen som du kan gjøre i C.Fn. menyen på side 4. Da slepper du å ha problemer med å holde utløseren halvt nede for å holde fokuset.

Endret av ; )
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...