Gå til innhold

Har blitt tatt ut som spiss på det nye laget


Notatblokk

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg trent med det nye laget i ca 3 mnd, og nå har jeg fått beskjed om at jeg har blitt tatt ut som spiss i kampen førstkommende tirsdag. Jeg tror jeg driter på meg i ren nervøsitet.

Laget jeg spiller på er helt nytt for meg, så nytt at jeg overførte penger for lisensen for 3 dager siden eller noe. Jeg sliter med prestasjonsangst på banen, og spilte første kamp på onsdag. Det var med 7'er-laget (vi er såpass mange at vi stiller med både 7'er-lag og 11'er damelag), mot nabolaget. Vi vant 7-1, så det gikk jo ganske greit. Men jeg er veldig misfornøyd med egen innsats. Jeg ble utrolig stresset, og klarte ikke å stresse ned eller ta det ut på en positiv måte. Jeg har spilt 7'erfotball i 7-8 år, så jeg kan det jo. Ble kretsmester med det gamle laget, før det ble oppløst. Men nå klarte jeg altså ikke en dritt! Løp rundt som en høne med epilepsianfall og røret verre. Surret vekk ballen, plasserte meg helt feil på banen i forhold til hva jeg egentlig burde osv. Jeg kom meg veldig mot slutten, og trenerne var jo fornøyd sånn sett med innsatsen, siden de har tatt meg ut som spiss på den kommende kampen.

 

Problemet er at jeg er så utrolig nervøs :( Jeg har alltid vært forsvarsspiller, men nå har jeg blitt ving/angrepsspiller. Så det er ganske ukjente plasseringer for meg. Særlig spiss, jeg har aldri vært spiss! Jeg tenker at de andre ser på meg som helt håpløs, og at jeg ødelegger for dem (det kan jo nevnes at det ikke er et spesielt godt lag jeg spiller for, de taper alle kampene sine selv om de har mange individuelt gode spillere). Så jeg stresser meg opp og innbiller meg at jeg ikke klarer, og får helt hetta når ballen kommer, og så surrer jeg.

For å ikke dømme meg selv nord og ned, jeg vet at jeg er flink til å gå i dueller (er ikke redd for harde taklinger eller å gå i med kroppen), og jeg er ganske rask. Får ganske ofte med meg ballen og kan stort sett løpe fra folk med den.

Men jeg er ikke noe flink til å skyte (aldri hatt noe behov for å kunne skyte bra på mål siden jeg alltid har vært forsvarsspiller.)

 

Så..Er det noen som kan hjelpe meg til å komme over prestasjonsangsten, eller bare noen enkle råd? Jeg er utrolig takknemmelig for all hjelp, eller at noen bare leser alt dette, egentlig :) Bare spør om noe var uklart, eller trenger mer detaljer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke det alle gutters og kanskje jenters drøm å spille spiss? Alle har lyst til å spille spiss, selv forsvarspillere. :p

 

Du bør se på deg selv som heldig. Treneren ser tydeligvis noe i deg i og med at han setter deg opp som spiss. Skyte er enkelt. Bare prøv å treff ballen så går det bra. Eller så kan du bare plassere ballene i mål.

Lenke til kommentar

Spiller selv spiss, og slet med det samme før. Prestasjonsangsten tok helt overhånd, og det endte med at jeg ikke hadde kontroll på føttene mine, og ikke fikk til en dritt.

 

Pr. dags dato liker jeg å høre på musikk, mens jeg trasker rundt i mine helt egne tanker, og ikke tenker på kampen i det hele tatt. Nå er jeg toppscorer på laget, med 8 mål i serien på 3 kamper, og scoret 8 mål i turneringa denne helga.

 

For meg hjelper musikk veldig bra, for det roer meg ned. :)

Endret av TeggY
Lenke til kommentar

Fotball handler om selvtillit. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg var på landslaget en periode før prestasjonsangsten tok overhånd. Det er en tre år siden nå, det jeg gjør nå som hjelper utrolig er å bare "gi faen", om du skjønner hva jeg mener. Når du får til én bra ting, og da mener jeg én bra ting, så går resten av kampen av seg selv.

 

Fokusér på å være deg selv og ikke hør på alle andre.

Lenke til kommentar

Ving:

Er du rask kan det ofte være lurte å utfordre på kant, særlig om forsvarsspilleren mangler sikring. Kom deg ut og legg inn.

 

Jeg er ving/spiss. Jeg er rask, men om jeg finner ut at backen er raskere enn meg, eller jeg har en dårlig dag pleier jeg gå inn i banen og se etter muligheter til å spille igjennom slik som på bildet. Finner du ingen muligheter kan du gjerne spille til ving eller back som kommer på overlapp. Da er dem som oftest forbi og kan legge inn..

 

1.jpg

 

Spiss

Bli enig med spissmakkern din hvem som skal hente og hvem som skal gå.

 

Om du går er det lurest å løpe i en fin liten bue slik at du har bedre fart når ballen blir spilt og unngår offside. Kommer du alene med keeper, ikke skyt i ren frykt. Kommer keepern i rask fart ut trekk litt ut til en av sidene og sett den i mål.

 

Lykke til ;)

Endret av banansplitt
Lenke til kommentar
Er ikke det alle gutters og kanskje jenters drøm å spille spiss? Alle har lyst til å spille spiss, selv forsvarspillere. :p

 

Du bør se på deg selv som heldig. Treneren ser tydeligvis noe i deg i og med at han setter deg opp som spiss. Skyte er enkelt. Bare prøv å treff ballen så går det bra. Eller så kan du bare plassere ballene i mål.

6710109[/snapback]

 

 

Spiss er mer enn å skyte en ball..

 

Jeg er selv spiss på mitt lag, og det er ikke lett.. Kryssløp og alt der kan være vanskelig til tider

Lenke til kommentar

Har du sagt noe om hvilken formasjon dere spiller? En spiss jobber litt forskjellig fra en 4-3-3 formasjon, kontra 4-4-2, eller en hvilken som helst annen formasjon. Kan være greit å vite hvis du vil ha generelle tips til det å være spiss.

 

Men, fokuser på det du skal gjøre, og ikke noe annet når kampen er igang. Så skal du se det går bra.

Endret av TeggY
Lenke til kommentar

På vårt lag er det dessverre sånn at jeg og makkern min må gjøre jobben selv. Vi får ingen hjelp av midtbanen, for de har hørt at "man skal spille på kantene". Så hvis de kan spille oss gjennom, neida, de skal tilbake og rundt på kantene. Dermed må enten jeg eller makkern min ned i forsvar hente ballen og tre igjennom.

Lenke til kommentar
På vårt lag er det dessverre sånn at jeg og makkern min må gjøre jobben selv. Vi får ingen hjelp av midtbanen, for de har hørt at "man skal spille på kantene". Så hvis de kan spille oss gjennom, neida, de skal tilbake og rundt på kantene. Dermed må enten jeg eller makkern min ned i forsvar hente ballen og tre igjennom.

6716834[/snapback]

Hørtes litt unødvendig slitsomt ut.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...