Gå til innhold

6+ vifter (80mm-120mm), tilkobling/strøm?


MaxP2P

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ta og oppdatere kabinette før HW-LAN'et nå ^^

 

Jeg skal da ha:

x4 120mm vifter

x2 80mm vifter

 

(alle av SilenX vifte, "iXtrema PRO" type, hvis det har noe å si da..) (LINK) (Dette er da de "version 2" viftene, om jeg har skjønt riktig)

 

Spørsmålet mitt er da (siden dette er første gang jeg setter inn så mange vifter), hvordan og er det i det hele tatt mulig å koble til så mange vifter?

 

Jeg har et ganske gammelt HK, en ASUS P4P800-E Delux (LINK). Og etter som jeg forstår, så kan jeg ikke engang putte på halvparten av de viftene jeg trenger.

 

Men så har jeg en HiPER 580W PSU, og det skal jo være mulig å koble viftene direkte til den.

 

Hvordan er det jeg skal gjøre det? Må jeg kjøpe noe spes, eller følger det med alt jeg trenger?

 

EDIT:

Oki, fant ut at det fulgte med en del på de SilentX viftene.

Blandt annet en sånn "vanlig" 4pins til de 3 pins kontakt som man bruker på vifter.

Men jeg kan jo da ikke bruke 1 sånn 4 pins kontakt per vifte, har jo ikke nok av dem hvis det må gjøre sånn. Det ser jo ut at det går ann å sette inn en sånn kontakt, i en ny en, så man lager en kjede på en måte, men så er det spørs om det lar seg gjøres, og hvis ja, hvor mange kan jeg putte på en sånn 4 pins kontakt.

(Det der høres jo fryktelig komplisert ut, og ikke særlig pent da med 6 vifter, blir den "kjeden" ganske lang.)

Det må da finnes bedre løsninger?

Her er et (BILDE) av ting som følger med viftene.

[/Edit]

 

Jeg skal også kjøpe en Cooler Master Aerogate III, for å holde styr på noen av viftene, blir det noe problem?

 

Jeg kommer også til å bytte ut de stock viftene på CPU og GPU med vifter fra Zalman.

For å være helt nøyaktig, så blir det disse:

 

CNPS7000AlCuLED (Zalman CPU-kjøler) (LINK)

og

ZMVF700ALCULED (Zalman GPU-kjøler) (LINK)

 

Men disse blir vel koblet til der hvor de stock viftene tok strøm fra, så det er vel ikke noe å tenke på, eller?

 

Tusen takk på forhånd! :thumbup:

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den Zahlman GPU -kjøleren har jeg selv installert på en maskin med et gammelt GeForce 5800 kort. Det følger med en molex-plugg som splitter til 4 stk viftekontakter type 3-pinns. Av viftekontaktene leverer to 5 volt og de andre to 12 volt.

 

Nb: Forbeholder meg retten til å skrive feil, da jeg har mye kabler og rot liggende, men jeg mener å huske at den strøm-splitteren fulgte med zahlman-kjøleren.

 

 

Forresten: Hvilket kabinett har du (link?). Du har vel av den typen hvor det er mulig å putte opptil fire 8mm vifter i fronten forran der som harddiskene monteres?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Jeg skal anskaffe meg "the new and improved" :p (en stor påstand, men ok ^^)

 

Har sattset på en Lian Li Modular Cube Case (LINK)

 

Viftene blir fordelt slik:

 

x2 120mm viftemoduler i fronten, en på hver side av Cube'en.

x2 120mm vifter monterer jeg i de vifteplassene som er bak, den siste (er 3 stk egentlig) tetter jeg med de platene man får kjøpt som tilbehør til Cube'en

Og 2x 80mm vifter, også bak på toppen i kabinette.

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar

Fant en liten dings på Microplex.

 

(Link)

 

Sunbeam strømforgrener m/LEDs, intern, 3 pins

 

"Tilkobles en av strømforsyningens standard 4-pins drevkontakter og gir 6 stk. 3-pins viftekontakter ut. LEDs indikerer strømstatus på utgangene. Festes enkelt der du måtte ønske det med dobbeltsidig tape."

 

Høres jo helt genialt ut. Men hvordan tror dere blir med å sette på viftestyring gjennom en sånn?

 

Og, vil den klare å gi ut 12V om jeg så skulle ønske å kjøre alle viftene på maks styrke? (Er langt ifra noe elektriker, så må jo nesten bare spørre) ^^

EDIT:

Fant frem specs til denne dingsen:

Spec:

Input Voltage: 12V

Output Voltage: 12V

Nå vil en newbi på strøm som meg anta at den klarer å gi 12V til alle 6 viftene om så nødvending?

(Jeg forvirrer alltid Watt med Volt.. Volt er jo spenning, og watt er forbruket eller noe.. Så hvis spenningen som kommer inn er 12V, så klarer den å holde den oppe til alle 6 porter da? Så er det bare hver viftes Watt forbruk som det går på da? :hmm: )

Kunne en eller annen være så snill og bekrefte min uber-newbi (og muligens litt rotete) tankegang? ^^

(Og svare på spørsmålet over om Viftestyring + Dings = ?)

 

Ville vært evig takknemlig :w00t:

Endret av MaxP2P
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...