Gå til innhold

Hvor kraftig pc trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei. Har blitt litt usikker på hvor kraftig pc jeg trenger. Jeg tenkte først og fremst på en av disse to: Conroe eller AMD.

 

Det jeg har begynt å lure på er om jeg har behov for en såpass kraftig pc. Det jeg kommer til å bruke pc'en til er å høre på musikk, (Gjennom et z5500 anlegg, og det er en hvis mulighet for at jeg oppgradere det til et anlegg med reciever, og hele pakka), spille en og annen gang (Vil ha mulighet til å spille de nyeste spillene, om det kommer noen brae spill), og selvfølgelig sitte på nettet.

 

Jeg tenkte meg å ikke kjøpe eller oppgradere noe på et par år, så da tenker jeg meg å mekke sammenen såpass kraftig pc nå, og gjøre den klokkevennlig sånn at jeg kan lære meg å klokke, og gjøre det når det begynner å gå for tregt.

 

Jeg må ha med alt som står oppført i handlelistene nå. Det jeg vurderer er å muligens gå over til barebone, men da blir det kanskje ikke så lett å klokke den lengre? Men det vil ikke bli noe dyrere heller, siden jeg slipper å kjøpe: HK, cpu vifte (har forstått det sånn at det følger med en egen vifte for barebone kabinettene), psu, kabinett og alt tilbehøret til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å definere en "oppgrader fri" maskin over 2 - 3 år. Det er uten tvil at om ett år eller så vil det komme spill som vil presse dagens skjermkort til briste punktet.

 

Hvis det høyeste kravet ditt er å spille musikk så trenger du ikke store greiene. Kanskje fokusere mer på en stillegående PC. Og hva enn du må ha koblet til av stereo utstyr på utsiden har ingen påvirkning på hva du har inne i PCen. Det eneste du bør sikre deg er at lydkortet har optisk ut så du får rå lyd ut og lar en fremtidig forsterker stå for dekodingen.

 

Men i prislisten din stusser jeg på noen ting. Du har jo ikke akkurat plukket ut økonomi komponenter, så hvorfor lager du en post her i det hele tatt når du vet du har en kraftig maskin valgt ut.

 

Hvorfor kjøper du en musematte til 160 spenn når du knapt spiller. Jeg får inntrykk av at du ser etter å redusere budsjette ditt siden du lurer på om du trenger noe så kraftig.

 

Hvorfor har du valgt windows XP upgrade. Sitter du på en windows 2000 lisens du skal oppgradere? Eller bomet du og trodde du valgte vanlig lisens?

 

Synes ikke jeg så noe RAM i handellisten din.

 

Så, hva er det du gjør i det daglige som definerer hvor mye kraft du trenger ut av en PC? Feks..er du Battlefield 2 spiller må du ha 2 GB system RAM...spiller du det ikke...kanskje 1 GB holder...osv.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Du har helt rett, jeg er ute etter å slanke budsjettet litt, jeg så for meg en lignende pc for snart et halvt år siden, og tenkte at jeg skulle bruke pengene jeg har tjent i sommer på den... Men nå i det siste har jeg begynt å lure på om jeg faktisk trenger en så kraftig maskin.

Jeg ser for meg å bruke noe rundt 13000 egentlig, men hvis jeg får en god maskin, som jeg kommer til å få bruk for, så er det greit å bruke såpass som jeg har satt opp i budsjettet.

 

Jeg sitter på en pc med xp akkurat nå, så tenkte jeg å bruke cd'en derifra, hvis ikke har jeg vell en 98 cd hvis noe av det funker?

 

Musematta valgte jeg siden jeg nå har en musematte som holder på å falle fra hverandre, som er i tekstil. Så jeg tenkte at glassmatte ikke ville gjøre det, dessuten så ser den ganske bra ut også.

Hvis du leser i teksten der, så har jeg satt fram en link der tror jeg da, til noen brikker fra ocz.

 

Jeg har valgt disse delene for at den skal holde en stund, sånn at jeg slipper å oppgradere pc'en.

 

Takk for kommentarene! :)

Lenke til kommentar

Noen korte betraktninger:

Du kan spare noen kr på å velge et rimeligere HK, som faktisk ikke er dårligere. Alternativer er:

* ASUS PB5

* MSI P965 Platinum

* Gigabyte GA-965P-DS3

* Abit AB9

 

ASUS og Gigabyte skal vist være de beste klokkekortene.

 

Du kan også spare ca 800 - 900 kr på å kjøpe Intel Core 2 E6400. Tester viser at denne er svært overklokkingsvennlig.

 

Når det gjelder skjemkort synes jeg du har et fornuftig valg. Men du sparer noen kr og lite i ytelse med å velge ATI X1900GT (knappe 1800).

 

Ellers kan du få tak i pene kabinett til langt lavere pris enn LianLi. Selv om jeg må være enig i at det er pent. Selv har et Antec Sonata, og et Cooler Master Cavalier 3, begge i sort. Cooler Master ca 700 kr uten strømforsyning.

 

Ut fra foreløpige tilbakemeldinger kan du også klare deg med boxed vifte på Core 2, uten plagsomt mye støy.

 

Skikkelig musematte vil jeg prioritere selv om man ikke spiller så mye. Har selv en fUnc 1030, og ville ikke vært uten.

 

I og med at du skal kjøre lyden gjennom et z5500 anlegg, og senere en reciever tror jeg du kan klare deg uten ekstra lydkort. Tror alle HK jeg har vist til har digital utgang. Skulle du ikke være fornøyd er det bare å kjøpe til eksternt lydkort senere.

 

Så da sparer du ca: 600 + 900 + 600 + 300 + 800 + 350 = 3 550.

 

Og får etter min mening et glimrende system til ditt bruk. Og for nye spill vil det hovedsaklig være oppgradering av skjermkort som vil gjøre susen. Og med besparelsen har du "kanskje" pengene når dette trengs.

 

Og jeg vil uten tvil anbefale Core 2 ned til E6400. Yter omtrent midt mellom X2 5000+ og X2 4600+.

 

Litt utenfor tema: Dersom du bare spiller litt som tidsfordriv holder jevnt over en PC utrolig lenge. Sitter på en over tre år gammal PC (skjermkortet 2 1/2), og det eneste jeg har oppgradert er minne + en ekstra HD.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Igen vits i å hjelpe her  !!

 

Trådstarter lager ny tråd en gang i måneden - ser ikke ut til at han kan beslutte sig!  :thumbdown:

(Dog er han i stann til å gi andre et råd med på veien, når det gelder ny PC eller en oppgradering)

 

Kimmer

6708050[/snapback]

Jeg føler at jeg har nok kunnskap innenfor visse deler innen pc'verdenen. Og da ønsker jeg hjelpe andre der jeg føler at jeg kan gjøre det. Jeg er inne på forumet hver dag, for å se om jeg kan lære noe nytt. Nå har jeg kommet til det punktet at jeg vil kjøpe meg ny pc. Som jeg har tenkt på i flere mnd...

 

Men uansett, nå har jeg kommet til et punkt der jeg føler at jeg ikke kan så mye. Så hvis dere kan hjelpe meg, så hadde det vært fint. Det handler også om at jeg får så mye ut av pengene som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kommet fram til dette.

Hvordan ser det ut? Vil det være lett å klokke?

 

Vet dere om noen andre gode musematter, som holder for så og si evig, på pcutstyr?

Har der noe vondt å si om pcutstyr.no, eller er det bare godt og si om de?

Er det vært nesten 1000 kr, å gå opp til 1900xt istedenfor gt som jeg har ført opp nå?

 

Tusen takk til de som faktisk har prøvd å hjøpe meg her! Dere har vært utrolig mye til hjelp. :) Spesielt Bolson.

Lenke til kommentar

Noen resultater av overklokking av Core 2 finnes på Anandtech.

 

Når det gjelder de ulike kortene sin egenskap i forhold til overklokking ser det ut til at det er Gigabyte GA-965P-DS3 som er best av de jeg listet opp, jf denne tråden i forumet. Fin for å gjøre siste vurderingene av HK valg. Men husk at de fleste P965 kortene har førsteversjon av BIOS, og at bedre resultater kan forventes med biosoppgraderinger. Faktisk skal BIOS på P5B alt være forbedret.

 

Med skikkelig luftkjøling er Core 2 Duo E6600 faktisk klokket fra 2,4 Ghz til ca 4,0 Ghz, da på et 975X HK. Men det ser ut til at intervallet 30 - 45 % overklokking er greit oppnåelig med de fleste Core 2 Duo cpuene.

 

Andre OK musematter. Steelpad og Qpad.

 

Har bare gode erfaringer med PCUtstyr.no. Er noe tregere til å levere enn Netshop. Virker som de kommer ut omtrent som konkurrentene i webshopguiden.

 

Jeg ville ikke gått opp til X1900XT i dag. Mest fordi nye GPU-serier vil komme på slutten av året/tidlig neste år. Men samtidig er det en betydelig ytelsesforskjell mellom X1900GT og X1900XT. Som denne testen i Anandtech viser. Det blir i stor grad et spørsmål om hvor mye spilling skal vektlegges.

Lenke til kommentar
En ting jeg oppdaget er at på begge systemene så handler du fra 10 forskjellige steder.

Det blir frakt x10, og skal du kjøpe i oppkrav blir det jo oppkrav x10 også, skulle bli over 1000 lappen det, ville derfor ha prøvd å samla bestillinga litt mere og kjøpt fra kanskje 2 - 3 steder.

6709811[/snapback]

Nå ser det ut som at jeg velger oppsettet med E6600, og jeg kan faktisk kjøpe alt sammen fra både PCutstyr.no og komplett.no. :)

 

Hvordan er egentlig kabinettet jeg har valgt, Bolson? Er det et kvalitets produkt, eller er det bare jalla plastikk?

Jeg har kommet fram til at jeg dropper Ice mat 2, og velger heller denne, qpad'en.

Jeg kom også fram til at jeg tar 1900xt, så satser jeg på at det holder en god stund. Hvis jeg ikke velger et litt dårlig kort, og kjøper et kort med dx10 når det kommer?

 

Edit: Noen som vet om jeg må kjøpe med optisk kabel, eller om det følger med hovedkortet?

Endret av T_Trosten
Lenke til kommentar

Synes Cavalier 3 er et ålreit kabinett. God plass, gode utbyggingsmuligheter og fornuftig plassering av USB/Firewire/audio i front (på sidene). Frontdøra er solid (aluminium), og kan monteres begge veier.

 

Var god byggeplass og minimal bruk for verktøy. Tar bra med enheter. 5 x 5,25 og 5 x 3,5.

 

Nærmere beskrivelse.

 

Er ikke med digital kabel, så det må du kjøpe selv. Avhengig av HK er valget Coax eller optisk. På ASUS P5B er det begge typer (Coax og Toslink).

Lenke til kommentar
Jeg har nå kommet fram til dette.

Hvordan ser det ut? Vil det være lett å klokke?

 

Vet dere om noen andre gode musematter, som holder for så og si evig, på pcutstyr?

Har der noe vondt å si om pcutstyr.no, eller er det bare godt og si om de?

Er det vært nesten 1000 kr, å gå opp til 1900xt istedenfor gt som jeg har ført opp nå?

 

Tusen takk til de som faktisk har prøvd å hjøpe meg her! Dere har vært utrolig mye til hjelp. :) Spesielt Bolson.

6708856[/snapback]

 

Et par tanker om hvor du skal handle delene... HDen din koster 35 kr. mer på shg.no, det sparer du glatt inn på frakt og evt. oppkravsgebyr. NEC-en din koster 26 kr. mer på shg, men nok en gang sparer du frakt, siden den brenneren er den eneste delen du har XD som nettbutikk.

 

Når det gjelder CPUen din, så KAN det tenkes at oppkravsgebyr og frakt veier opp for de ekstra 122 kronene det koster å bytte til shg.no. Iallefall er det sikkert at det er 4 leverandører som ligger nesten likt i pris, frakt og oppkravsgebyr er noe jeg vlle sjekket for alle 4, mulig det er noen kroner å spare der. Alternativt kan du handle den sammen med XP på netshop.no. Mulig det er det lureste, hvis du MÅ ha en ny XP pro CD.

 

Minnebrikkene kan kjøpes for 33 kr. mer hos shg.no, enn hos komplett. Mer frakt og oppkrav spart :)

 

Tastaturet ditt blir dyrt hvertfall. her finner jeg ingen annen butikk hvor du kan kjøpe flere ting på en gang og samtidig spare litt penger, så jeg ville valgt et annet, rett og slett. Tastatur er noe de fleste nettbutikker har i mange varianter. Dette fra pcutstyr.no er kansje et alternativ?Tastatur Evt. dette fra netshop.no? Tastatur #2

 

Nå er PC-kjøpet ditt samlet hos 4 forhandlere, shg.no, netshop.no, pcutstyr.no og pixmania :w00t:

Lenke til kommentar
Nå er PC-kjøpet ditt samlet hos 4 forhandlere, shg.no, netshop.no, pcutstyr.no og pixmania :w00t:

6711020[/snapback]

 

Når prisforskjellen mellom billigste butikk som "har alt" og billigste alternativ er kr 600 er det neppe særlig stor økonomisk grunn til å dele opp kjøpet på 4 butikker. Frakt + oppkrav kommer fort på 150 kr + på hver butikk. Eneste grunnen er ulikt tidspunkt for tilgjengelighet på deler. Og den er svært forskjellig, særlig når det gjelder Core 2 Duo. Fra 1 uke til 5 uker, så her er det klart lurt å velge rett butikk.

 

Faktisk tror jeg at man uten klarer å skru dette i sammen fra 2 butikker med fornuftig leveringstid, dersom man bytter ut noen deler.

 

Off-topic: Må være en vanvittig bygging av PC-er for tida, er jo ikke bare Core 2 Duo og HK, minne som er vanskelig å få tak i. Flere andre deler er også i restanselista.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det jeg kommer til å gjøre er å ringe til komplett og PCutstyr, for å sjekke om jeg kan få noen rabatter siden jeg bestiller en hel pc hos de. Jeg syns også å huske at pcbuttikken i Lillestrøm kunne bestille delene for samme prisen som i nettbutikkene, og at de betaler porto. Det skal jeg dra og sjekke i morra.

 

Hvis jeg ikke får til noe sånt no, så kommer jeg til å dele det opp i 2 butikker. Har dere da forslag til hvilke 2 butikker jeg skal velge da, og hva jeg skal handle hvor, og hvilke deler jeg burde bytte over til?

Hvis det blir tilfelle at jeg handler hos netshop, kommer jeg til å ta det lian lii kabinettet likevell. :D

Lenke til kommentar
Det jeg kommer til å gjøre er å ringe til komplett og PCutstyr, for å sjekke om jeg kan få noen rabatter siden jeg bestiller en hel pc hos de. Jeg syns også å huske at pcbuttikken i Lillestrøm kunne bestille delene for samme prisen som i nettbutikkene, og at de betaler porto. Det skal jeg dra og sjekke i morra.

 

Hvis jeg ikke får til noe sånt no, så kommer jeg til å dele det opp i 2 butikker. Har dere da forslag til hvilke 2 butikker jeg skal velge da, og hva jeg skal handle hvor, og hvilke deler jeg burde bytte over til?

Hvis det blir tilfelle at jeg handler hos netshop, kommer jeg til å ta det lian lii kabinettet likevell.  :D

6712760[/snapback]

 

SHG.no bør være den ene hvertfall. De har stort sett billige varer. pixmania og netshop hadde kun 2 deler hver i "oppsettet" i min forrige post her, kan sikkert ordnes med de delene andre steder. f.eks. nettopp shg og pcutstyr som jeg ville hatt som den andre leverandøren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...