Gå til innhold

Videokamera til snart nybakt far


Anbefalte innlegg

U.t er med stromskritt på vei mot farskapets indre gemakker.

Har lest igjennom en del her, bl. a linken til annen nybakt far.

 

U.t har aldri brukt videokamera før og trenger derfor et som er enkelt i bruk

 

Har forstått følgende:

DV er "best" foreløpig når det gjelder kameraer til ca 10000

Optisk bildestabilisator er å anbefale

Night Modus kan være ok å ha

 

Har IKKE forstått følgende:

-Hvor mye optisk Zoom bør man ha

-Bruker man egentlig stillbilde funksjonen-betyr denne noe?

 

Uansett har jeg endt opp med følgende 4 alternativer:

Panasonic GS-300, Panasonic GS-500 - Hvor stor er egentlig forskjellen?

og Sony HC1/HC3 - Igjen hvor stor er forskjellen

 

Hvilket gir mest for pengene?

Hva trenger jeg evt av ekstrautstyr?Batteri?Minnekort?Bæreveske?

 

Prisen er ikke så veldig viktig, men uerfaren og trenger ikke masse spesialfunksjoner.

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

- Du bør ha så lite optisk zoom som mulig egentlig, 10x er nok.

- Jeg bruker ikke stillbildefunksjonen, til det har man digital/analog kamera :)

 

Har selv et Panasonic NV-GS500 og er veldig fornøyd med det, men nå har jeg også mine krav da, siden du ikke har brukt videokamera før så trenger du sannsynligvis ikke NV-GS500 eller Sony HC1/3, med mindre du virkelig har tenkt å sette deg inn i ting og bruke funksjonene som disse kameraene har.

 

Nå har ikke jeg prøvd noen av Sony kameraene du har listet opp der, men allikevel vil jeg si at NV-GS500 gir mye for pengene.

 

Av ekstrautstyr er det greit å ha en bæreveske, kanskje en mikrofon (se på Røde VideoMic, blir veldig god lyd med den, og fås til en grei pris, ca 1250 insekter. Pass på at du kjøper et kamera med mik inngang. Begge Panasonic kameraene har det.) Du vil også kanskje ha et stativ, det kan du få for ca 500 og oppover, selv ville jeg anbefalt å kjøpe et stativ til minst 600, men du får se hva du finner hvis du skal ha stativ da.

 

Jeg tror at Panasonic NV-GS300 er et flott kamera for deg.

Lenke til kommentar

Nokre av forskjellane mellom GS500 og GS300 er at GS500 har litt større biletbrikker og manuell fokusring. Er sikkert fleire, men er dei eg kjem på no. Du kan jo gå til Panasonic.no og samanlikne dei.

 

Det at biletbrikkene til GS500 er litt større, skal gjere at det presterer betre i høve med lite lys. (Med eit lite forbehold, då storleiken på kvart biletpunkt har noko å seie òg.)

 

Stativfesta på slike videokamera og stillbiletekamera er standardisert meiner eg, so det du kjøper vil passe til dSLRen din òg. Har ingen spesielle tips.

Lenke til kommentar

Stativ skal passe, da det er standardfeste. Men skal du primært bruke det til videokamera, kan det lønne seg å kjøpe et med dempet hode (jevne bevegelser ved panorering og tilting... stativ beregnet på stillbildekamera kan bli mer rykkete). Et godt tips er Velbon CX-586 eller 686. Koster vel hhv. en 5-600 kroner og 7-800 kroner. Gode, stødige stativ. Har førstnevnte selv, og er veldig fornøyd med dette.

Lenke til kommentar

Har brukt mye tid på camcorderinfo.com som er en ypperlig sammenlignings/review side for videokameraer. Har lært masse.

Ser at det er mye gi og ta + at årets Panasonic kameraer faktisk vurderes dårligere enn tidligere modeller på tross av gode kritikker!

 

GS-500 ser ut som et bra kamera, men hvorfor er det så dyrt i Norge.

De har priser på 650 dollar angitt på sidene der, mens det koster nesten 8000 NOK her, dvs dobbel pris!

 

Dvs at man kan fly til USA og tilbake og spare penger....

Noen som har noen gode forklaringer på dette?

Vil det kanskje lønne seg å bestille på nett? Evt kjøpe på en utenlands tur....

Var nylig i Andorra-angrer bittert på at det ikke ble kjøpt både GPS-kamera og videokamera der....

 

Takker for all hjelp.....

 

"I've come a long way, but it is still a long way home"

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har brukt mye tid på camcorderinfo.com som er en ypperlig sammenlignings/review side for videokameraer. Har lært masse.

Ser at det er mye gi og ta + at årets Panasonic kameraer faktisk vurderes dårligere enn tidligere modeller på tross av gode kritikker!

 

GS-500 ser ut som et bra kamera, men hvorfor er det så dyrt i Norge.

De har priser på 650 dollar angitt på sidene der, mens det koster nesten 8000 NOK her, dvs dobbel pris!

 

Dvs at man kan fly til USA og tilbake og spare penger....

Noen som har noen gode forklaringer på dette?

Vil det kanskje lønne seg å bestille på nett? Evt kjøpe på en utenlands tur....

Var nylig i Andorra-angrer bittert på at det ikke ble kjøpt både GPS-kamera og videokamera der....

 

Takker for all hjelp.....

 

"I've come a long way, but it is still a long way home"

:thumbup:

6738497[/snapback]

Tviler på at det er dobbelt så billig du.. Desutten må du betale moms, og så er det NTSC kamera.

Lenke til kommentar

Europa og USA har ulike TV-standardar. Desse standardane seier noko om korleis TV-signala skal vere, og tilhøyrande produkt (som videokamera) må følgje dei same standardane.

 

I Europa (og andre stader) bruker ein for det meste PAL, medan USA (og Japan trur eg, pluss ein del land til) bruker NTSC. Hovudforskjellane er i oppløysning og framerate: PAL har høgare oppløysning, men lågare framerate.

 

Det er ingen god idè å kjøpe NTSC-kamera, grunna manglande kompatibilitet med utstyr ein har i Noreg.

Lenke til kommentar
Det er ingen god idè å kjøpe NTSC-kamera, grunna manglande kompatibilitet med utstyr ein har i Noreg.

En sannhet med modifikasjoner; dagens LCD-tver har som oftest god støtte for NTSC også, og datamaskiner har sjelden problemer. Det kan dog være at man må endre på noen innstillinger, så det er ikke sikkert det blir rett med en gang...

 

Forøvrig støtter jeg påstanden om at det lønner seg å kjøpe PAL-kamera :o)

Lenke til kommentar

Noen greie råd å ta med i kamerajakten.

 

Nesten alle DV kameraer er i dag et sted mellom brukbare og bra.

Det som skiller dem er optikken, inn-- og utganger, brukervennlighet, og lysstyrke.

 

For å begynne med optikken - Ørten ganger zoom trenger du skjelden, og det er bare i dyreparken du ønsker deg mer tele - det du bør se etter er mest mulig vidvinkel - alle har nok tele til familiebruk.

 

Inn og utganger - her spørs det litt om du bare vil ha et pek og skyt kamera for å dokumentere, eller om du har planer om å jobbe litt mer aktiv med dette både under opptak og etterpå.

Skal du redigere video og spille tilbake til tape må kameraet ha DV inn.

Headsett utgang og mikrofon inngang er også noe du vil ønske deg en eller annen gang.

 

Brukervennlighet er helt opp til deg - stikk på Elkjip elns og prøv deg frem for å finne ut hva du trives best med.

 

Lysstyrken skiller ofte mye på billige og litt dyrere kameraer, ikke nødvendigvis lysstyrken du kan lese ut av spesifikasjonene, men heller bildekvaliteten i dårlig lys.

Som nybakt pappa kan jeg love deg at du kommer til å prøve å skyte litt film når det er dårlig med lys - det er nemelig nesten altid litt for lite lys inne, og det er bare ute på påskefjellet det blir for mye sol.

 

Glemte forsovidt også å si at lyden er vel så viktig som bilde.

Mange glemmer det helt, og tenker at det er jo video og ikke lydbånd.

Sannheten er at om taletydeligheten er dårlig synes alle at opptaket ditt suger, men om all tale er klar og fin blir bildekvaliteten oftest oversett, så lenge den er god nok til å se hva som skjer.

 

Lykke til med både unge og kamera.

 

[Edit - trykkflei]

 

/Avo

( 3 unger, kamerapusher på proffutstyr... Been there - done that)

Endret av avo
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har nå lest uhorvelig mange tester og til slutt fått sett de aktuelle kameraene.

 

Mine vurderinger er som følger nå.

Av aktuelle kameraer: 0-10000+

 

Beste DV kamera er GS500. Grei pris, men snart utdatert teknologi....

 

Beste HD kamera er Sony HC1, men ikke optimalt kamera enda....

 

Derfor ender jeg vel opp med å kjøpe GS180 til ca 4000. Lite og hendig kamera!

Dette har det meste av GS500 og er vel en grei start....Synes det blir mye å doble prisen for å få GS500....og så blir det vel oppgradering til HD kamera en gang i fremtiden.....

 

Håper og tror at dette blir rett valg for meg!

Takk for alle innspill!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Derfor ender jeg vel opp med å kjøpe GS180 til ca 4000. Lite og hendig kamera!

Dette har det meste av GS500 og er vel en grei start....Synes det blir mye å doble prisen for å få GS500....og så blir det vel oppgradering til HD kamera en gang i fremtiden.....

Hvis denne posten når frem i tide: husk at NV-GS280 og NV-GS300 også finnes, og ligger midt i mellom NV-GS180 og NV-GS300 (priser rundt 6000,-) . Det viktigste er at du får optisk billedstabilisator, kan være veldig kjekt til å filme små barn i bevegelse :o)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Har nå lest uhorvelig mange tester og til slutt fått sett de aktuelle kameraene.

 

Mine vurderinger er som følger nå.

Av aktuelle kameraer: 0-10000+

 

Beste DV kamera er GS500. Grei pris, men snart utdatert teknologi....

 

Beste HD kamera er Sony HC1, men ikke optimalt kamera enda....

 

Derfor ender jeg vel opp med å kjøpe GS180 til ca 4000. Lite og hendig kamera!

Dette har det meste av GS500 og er vel en grei start....Synes det blir mye å doble prisen for å få GS500....og så blir det vel oppgradering til HD kamera en gang i fremtiden.....

 

Håper og tror at dette blir rett valg for meg!

Takk for alle innspill!

 

:thumbup:

7001090[/snapback]

Sony HC1 er et HDV kamera :) HDV kan ikke anbefales. Det krever en del maskinkraft å redigere (meg bekjent ihvertfall) og så finnes det flere grunner som jeg ikke husker.. Skal du ha noe annet enn vanlig dv kamera så kjøper du HD, ikke HDV.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Skal du ha noe annet enn vanlig dv kamera så kjøper du HD, ikke HDV.

7004615[/snapback]

Ettersom HD berre er ein fellesbetegnelse på all video med høgare oppløysning enn SD (PAL/NTSC), so er HDV HD...

7004782[/snapback]

Ok. Men HDV er likevel ikke å anbefale spør du meg.. Ihvertfall ikke hvis du skal filme ting i litt større fart.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så ble jeg endelig far til Lille Leonard 091206.

Det er hektisk men utrolig gøy. Fikk ikke filme under fødselen, men har lagret det hele på egen harddisk allikevel og ikke sikkert det er noe for andre uansett.

 

Gikk noen runder med meg selv og endte opp med Panasonic GS 500 og Røde Videomic. Det fungerer suverent!

 

Enkelt i bruk. Gode opptak. Godt å holde i.

 

Kun det beste er godt nok for lillegutt.

 

Anbefales!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...