Gå til innhold

Speilrefleks for nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera. :) Tenker å kjøpe nikon D50, bør jeg kjøpe med kitobjektiv eller bare hus? :hmm: Hva tror dere om dette objektivet? Objektivet har macro noe som jeg helst vil ha... Burde jeg velge et annet kamera og objektiv? Burde jeg vente til nye modeller kommer slik at det blir billigere? kjøpe brukt? trenger litt hjelp... Takker :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D50 med kit koster hva? ettpar hundrelapper over D50 hus? er ikke vits å ikke kjøpe kit da.. så har du ett billig objektiv å legge ved hvis du senere skal selge huset. Eller bare bruke det som backup. Ang. Tamron Objektiet kan jeg ikke si mye. Det er sikkert helit greit. Selv har jeg Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro for Nikon, som sansynligvis er Sigma's variant av Tamron objektivet du linket til. Sigma objektivet var iallefall knall i forhold til prisen.

 

Obs: "Macro" er en betengelse de slenger på hyppig, uten at de viser 1:1 størrelsesforhold... i dette tilfellet 1:2...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på behovene dine. Jeg ville kjøpt kit først, også sett etter en stund hva du finner ut hva du vil ha... bedre kvalitet på normalzoom, mer tele eller vidvinkel :)

 

18-50 en som følger med er kanskje ikke verdens beste, men det er ypperlig til å lære med, både funksjonsmessig og behovsmessig :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Så jeg bør gå for d50? Jeg kom på at den ikke hadde "blenderknapp" er dette noe jeg kommer til å få mye bruk for? Blir nok med kit, men burde jeg kjøpe et objektiv utenom?  :hmm:

6707286[/snapback]

 

Har selv en D50, og det er et ypperlig begynnerkamera.

 

'Blenderknapp' brukes for å blende ned objektivet til valgt blender, slik at man kan få et inntrykk av hvordan dybdeskarpheten blir i søkeren. Ingen big deal, like greit å se på bildet på skjermen...

 

Som alternativ til kit'et ville jeg vurdert å lagt i litt mer penger, og kjøpt et av de alternative kit'ene FotoVideo har, f.eks:

 

Nikon D50 KIT m/Sigma 18-125mm f/3,5-5,6 - + 1200.-, og mer fleksibelt objektiv.

Nikon D50 Kit med 18-70mm AF-S Sort - + 1000.-, mye bedre objektiv enn 18-55.

Lenke til kommentar

Skal du ha noe som fungerer bra all-round, så tror jeg en kit linse, og muligens en 70-200 linse vil passe bra. Jeg har snakket med mange, men har også selv funnet ut at det er ikke nødvendig å høre på folk som snakker om linser til 3-4k+. Du kommer nesten like langt med billige obj. siden det er ditt første kamera. JapanPhot f.eks, har nå tilbus på en Tamron 4-6.5(?) 70-200 linse. Dette koster 1000,- kroner. Passer sikkert utrolig bra, siden du ikke er proff, og bare skal prøve deg fram. Ihvertfall bedre å begynne der....

Lenke til kommentar
Så jeg bør gå for d50? Jeg kom på at den ikke hadde "blenderknapp" er dette noe jeg kommer til å få mye bruk for? Blir nok med kit, men burde jeg kjøpe et objektiv utenom?  :hmm:

6707286[/snapback]

 

Har selv en D50, og det er et ypperlig begynnerkamera.

 

'Blenderknapp' brukes for å blende ned objektivet til valgt blender, slik at man kan få et inntrykk av hvordan dybdeskarpheten blir i søkeren. Ingen big deal, like greit å se på bildet på skjermen...

 

Som alternativ til kit'et ville jeg vurdert å lagt i litt mer penger, og kjøpt et av de alternative kit'ene FotoVideo har, f.eks:

 

Nikon D50 KIT m/Sigma 18-125mm f/3,5-5,6 - + 1200.-, og mer fleksibelt objektiv.

Nikon D50 Kit med 18-70mm AF-S Sort - + 1000.-, mye bedre objektiv enn 18-55.

6707373[/snapback]

 

 

DOF knappen (depth of Field) som den kalles er kjekk å ha, men det er notorisk vanskelig å faktisk bruke den. (jeg ser aldri forskjell på bildet i søkeren før og etter :p )

 

tipper du ikke vil savne den. Den var vel mer nyttig på analoge kamera der du ikke kunne se resultatet på skjerm med en gang og evt. ta nytt bilde utifra resultatet du ser :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Husk at forskjellen mellom en intern og en ekstern blitz er enorm. Skal du ta en del bilder med blitz så kjøp en ekstern blitz. Tenk på den interne som en utfyllingsblitz som du bruker for å myke opp skygger med eller som en reserveblitz.

 

Det 18-200mm Sigma objektivet er ikke topp kvalitet men er meget praktisk siden du får alt fra vidvinkel til tele i samme objektiv. Om det er noe å satse på avhenger av hvilken type bilder du har tenkt å ta.

Lenke til kommentar

Har egentlig tenkt å ta alle mulige blider; landskapsfoto, portrett og har veldig lyst å ta litt macrobiler... burde jeg i så fall vente en stund og kjøpe et macro objektiv enn å kjøpe et f.eks 70-200mm med macro? Hvordan blir bildene hvis det er 1:1 i forhold til 1:2?

 

Edit: leif

Endret av Erelend
Lenke til kommentar
Ved 1:1 makro vil et motiv på ca 24x16 mm fylle hele bildet. Ved 1:2 makro vil du trenge ca 48x32 mm for å fylle hele bildet.

 

Hvis du kjøper et kamera med kitobjektiv pluss et 70-300mm med "makro" så vil du dekke det meste men et ekte 1:1 makroobjektiv vil ha betydelig høyere kvalitet.

6709846[/snapback]

ok... takker

 

jeg fikk et tilbud på mail fra en her inne og lurte på hva dere synest om det...

 

 

Canon EOS 350D hus

Sigma 18-50 2.8 EX DC objektiv

Hoya 67mm UV-filter

RC-5 fjernkontroll

Lexar 512MB CF-minnekort

Lowepro Topload Zoom 1 veske

 

Til 7000,- Er dette et godt tilbud?

 

Mail låt som følger

 

Hei,

følgende selges samlet

 

Canon EOS 350D hus

Sigma 18-50 2.8 EX DC objektiv

Hoya 67mm UV-filter

RC-5 fjernkontroll

Lexar 512MB CF-minnekort

Lowepro Topload Zoom 1 veske

 

skal oppgradere til 1D Mark II N, så da får jeg desverre ikke brukt Sigma objektivet som jeg er meget fornøyd med! Det er meget pent brukt, har mesteparten av tiden vært brukt innendørs til å ta passbilder med.

Nypris på hele denne pakka fra f.eks www.fotovideo.no

ligger på ca. 11500,-. Det sjekket jeg igår.

Jeg ønsker 7000,- for den. Du vil også få med garanti på både huset og objektivet.

 

Håper å høre fra deg.

 

Jeg så en test av canon eos 350d sammen med mange andre kamera her og ser at nikon er ganske overlegent i kvalitet fremfor eos350... hva tror dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...