Gå til innhold

Diskusjon.no brukere. mer skadefro enn andre?


Patience

Anbefalte innlegg

Ærede forummedlemmer..

 

Hold dere saklige.

 

Jeg har lagt merke til en del ting og uttalelser her inne på diskusjon.no. Nemlig at veldig mange brukere er svært skadefro.

 

Det vil si; Er det noen som ønsker synspunkt på sine skapelser - blir de rett og slett psyket ut og nærmest hånet for forsøket.

 

Og har noen for eksempel kjørt for fort og fått bot for det - så er det sporenstreks om å gjøre å fortelle denne brukeren hvor patetisk han er.

 

Eller er det noen som har synspunkter som skiller seg ut fra resten - så er det om å gjøre å kaste seg over denne karen å filleriste vedkommende, før man går tilbake til hva innholdet i posten -egentlig- skulle dreie seg om.

 

Er det slik at diskusjon.no/forumbrukere/datafolk er mer kyniske enn andre? Er det slik at disse har mer innestengt disgresjon enn andre? Må disse kritisere mer enn andre?

 

Eller er det tilgjengeligheten vi forumbrukere utnytter når vi via våre datamaskiner kan poste våre kommentarer uten å egentlig måtte stå for det?

 

Hva synes du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det kan være litt for mye kynisk "mobbing" her på forumet. Folk som kanskje har skrivevansker, utaler seg om noe blir led av osv.

 

Edit: Ganske off topic men uanset, så at det ble skrevet noe om irc... Hva er diskusjon.no sin irc kanal? (Ja jeg vet jeg er god på off topic, vil ikke ta over posten).

Endret av DNA1
Lenke til kommentar

Tja, du vil alltid finne noen sære personligheter blandt resten, og du skal ikke se bort ifra at en del brukere ikke giddr å poste meninger når de ser hva slags barnslige personer som har postet/hoppet på andre tidligere i tråden.

 

At en del folk blir mer eplekjekke og barnslige når de poster på nett er det ingen tvil om, dette ser man også i stor grad på irc såvel som diskusjonsfora.

 

Det finnes også en del emner som mange bare diskuterer, fordi de liker å kverrulere rundt og ikke ønsker en saklig diskusjon om. Eksempler på slike er religion- og OS-relaterte diskusjoner.

 

Ellers vil jeg si at det finnes en enorm mengde med skikkelige mennesker her, som kommer med ordentlige og konstruktive svar. Mulig vi bare trenger strengere/flere moderatorer som kan slå hardere ned på en del brukere. Synes muligens at en del moderatorer er litt for snille, dvs. at jeg mener det ikke er nok å stenge/slette en tråd/post, men også la brukeren få 10 dager å tenke over saken uten å poste på forumet.

 

Sist men ikke minst så finnes det jo en del brukere som spør om litt for dumme spørsmål til å bli tatt seriøst også. Alle har vel hørt "Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar", men jeg mener at det ikke stemmer helt, ihvertfall ikke på dette forumet. Grunnen til at slike spørsmål oppstår er som regel fordi folk ikke har lest retningslinjene, eller stiller spørsmål som går i gråsonen av disse reglene.

 

EDIT:

 

Syns det kan være litt for mye kynisk "mobbing" her på forumet. Folk som kanskje har skrivevansker, utaler seg om noe blir led av osv.

6706468[/snapback]

 

 

Dette er et godt poeng. Det finnes uttalige "gruppering" som er mot ditt og datt, spesielt innenfor norsk og skrivefeil. Det gjør meg svært lite at det finnes slike grupperinger, jeg er personlig opptatt av det norske språket, dog ikke medlem av noen av grupperingene.

Poenget er at noen medlemmer av disse gruppene tar helt av, og nærmest overtar tråden i sin "kamp mot særskrivning, og-å-feil osv.", noe som etter min mening blir helt feil. Det korrekte etter min mening ville være å skrive en høflig og konstruktiv privat melding som gjør vedkommende oppmerksom på feilen, eller bare la være. Det har svært sjelden noe med tråden å gjøre, og burde dermed regnes som en feilpostering.

 

P.S for spesielt interesserte:

Mens jeg er inne på saken, "Astronomer mot orddeling" har misforstått, ihvertfall mange av medlemmene. Orddeling er når man deler et ord med bindestrek, ikke når man deler et sammensatt ord med mellomrom. (Dette kalles særskrivning)

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Unnskyld, men er dette blitt barnetimen? Blir man behandlet som et statsoverhode hver gang man åpner munnen utenfor datarommet? Det er klin umulig å ha så stram population control at alle er steika glade og godtar alt. Det er trossalt et forum, man har satt sine spor, svart på hvitt.

Lenke til kommentar

Jeg tror denne skadefroen og mobbingen er en del av ungdomskultoren som for øvrig er overrepresentert her.

Har intrykk av at de fleste brukerne er mellom 16 og 22 år uten å ha håndfaste bevis for det.

Har jeg rett så er det rett og slett barnsligheter som ligger til grunnen.

Mennesket er i utgangspunktet som dyr om de ikke oppdras ordentlig.

De henger i flokk og det er om og gjøre å ha samme meninger og ikke skille seg ut for da blir man utstøtt fra flokken.

Tar du en ut av flokken føler han seg alene og svak men i flokken blir han sterk og en del av den store flokken, noe som gjør mobbing akseptabelt da det er i et hvert dyrs interesse og hevde seg over andre.

Da er det litt mindre om man finner seg en syndebukk siom alle kan hakke, og selvsagt blir det den som har andre meninger en det flokken har.

 

Folk som er litt eldre igjen har lagt dette bak seg og oppfører seg og skriver med litt mere folkeskikk.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er en av fordelene med internett at man slipper å se folk i øyet etter å ha sagt det man ønsker, både postitivt og negativt. Det gjør det lettere å si hva man egentlig mener.

 

For å ta første eksempel til trådstarter om noen som ønsker synspunkter på sine skapelser. Dersom han spør sin mor/far/venn vil de antakeligvis være positivt til denne skapelsen, ikke nødvendigvis fordi de liker det men fordi de ikke vil såre personen. På forum får man fort høre når det er noen som synes din ide eller din skapelse er dårlig.

Personen har jo spurt etter tilbakemelding, og det innebærer ikke bare den postive sorten. Negativ tilbakemelding kan føre til at personen lærer å se ting fra en litt annen synsvinke, utvikler skapelsen og ender opp med et bedre resultat enn han ellers ville hatt.

 

 

Om det andre eksempelet når noen kjører for fort så er det bare rett og rimelig at de får høre hva folk mener. En oppegående person kan umulig forvente å få så veldig mange postivite tilbakemeldinger når han f.eks. sier han har kjørt mer enn det dobbelte av fartsgrensen og blitt tatt for det.

Lenke til kommentar
JOm det andre eksempelet når noen kjører for fort så er det bare rett og rimelig at de får høre hva folk mener. En oppegående person kan umulig forvente å få så veldig mange postivite tilbakemeldinger når han f.eks. sier han har kjørt mer enn det dobbelte av fartsgrensen og blitt tatt for det.

6707644[/snapback]

En tinger å få høre hva folk mener om det men personlig synes jeg det er vel mye moralisering ute og går når forfortkjøring er oppe til diskusjon.

På den ene siden fordømmes den som har kjørt for fort nord og ned samtidig kan de samme fordømmerene diskutere førstgangsbil som minimum må ha 150HK og turbo, fortå det den som vil!

Lenke til kommentar

Du har et poeng perpyro. Fakta er vel at de fleste som ferdes på veiene her i landet bryter fartsgrensene en gang i blant. Hvor går da grensen for hva man vil fosvare av fartsovertredelser?

Har en følelse av at veldig mange rasjonaliserer og bortforklarer når man selv kjører 10km/t over grensen, men når man ser noen andre som kjører raskere så er de noen fartssvin som aldri burde hatt lappen.

 

Dette er etter min mening dobbeltmoral da man på den ene siden ikke respekterer de grensene som er satt selv, men samtidig fordømmer andre som gjør det samme.

 

Er det blitt slik som jeg har sett en på forumet har skrevet at loven skal være lik for alle, unntatt en selv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg er ganske enig ja. Noen har en tendens til å pirke noe helt sykt på rettskrivning osv. Men dette er jo ikke alle, sikkert mange hyggelige folk her også. Jeg er ikke så veldig mye inne i disse delene av forumet at jeg får med meg alt, så jeg ser ikke alt heller.

Lenke til kommentar

Ja la oss nå nevne et lite eksempel fra hverdagen til mange av oss som har bil..

 

En vakker lørdags kveld svinger vi ut på veien med vår vakre Chevrolet Camaro med 380 hester under panseret.. Vi er unge, vi er virile. Nåla ligger konstant på 50 km/h og vi er livredde for å kjøre for fort...

 

Noen som kjenner seg igjen her? Nei, akkurat.

 

Eksempel 2:

 

En vakker lørdagsnatt svinger du ut på veien med din gamle opel kadett 1,2. En bil du kjøpte fordi den ikke gikk fortere enn 50 km/h. Du er ung og gal, men kjøre for fort det gjør du selvsagt ikke..

 

Noen som kjenner seg igjen her?

 

Eller...

 

Du kaster deg inn i din nypolerte BMW 318 . Svinger ned på veien mens du fikler med stereoen. Brått får du øye på to søte puppevesen som du må vise hvor god potens du har.. og gasser på så du røyklegger gamle Helga på vei til bensinstasjonen for å kjøpe kaffe. For så når du kommer hjem, å slenge deg ned foran datajævelen og kritisere han stakkars jævelen som ble tatt for nettopp det samme som du selv gjorde.. på diskusjon.no :-)

 

Kjenner du deg igjen her? Jepp.. tenkte meg det..

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Her har vi da stjerneeksempelet som får alle moralistene til og komme fram fra skapet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0entry6711109

Sistnevnte poengterer spesifikt at han respekterer (les følger slavisk) 30-40-50 og 60 soner.

Dette er for meg et grovt overtramp og har ingenting i en slik tråd og gjøre.

Samt at hensikten er å vise at jeg er flinkere en deg, se hvor flink jeg er!

Sett fra et annet ståsted kan han også gi inntrykk av at fartsgrensen over 60km/t ikke er så viktig.

Dette er da vitterlig dobbelmoral,

 

Kunne sikkert ha analysert mange innlegg fra den tråden men det bunner i lysten til å trampe på andre mens man viser hvor god man selv er.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke forumet det er noe gale med. Er bare det at det er noen enkelte som lager herk. Folk har lett for å glemme at normal høflighet og respekt gjelder like mye online som i real life. Må ikke ta slike individer alvorlig, det er som oftest de som er tøff i trynet på nettet, mens sitter aleine i friminuttet på skolen... ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...