Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulemper ved ESP


Joddleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har en kamerat som skrur av ESP hver gang han setter seg i bilen fordi han mener at det sliter på bremseklossene og at det ikke er noen fordeler ved det. Selv kjører jeg med ESP på hele tiden.

 

Er ESP så dårlig som han skal ha det til, eller er det bare tull det han sier?

6706212[/snapback]

 

Ta burde han prøve seg på glattkjøring med diverse unnamanøvere med og uten ESP, så forandrer han sannsynligvis mening. Så en test av ESP på 5th gear, var stor forskjell med og uten ESP, og sjåføren som også er progamleder har drevet mye med bilsport, så han er ingen dårlig sjåfør.

Lenke til kommentar
Men man bør vel ikke stole for mye på dette heller, det kan jo tross alt ikke overvinne naturkreftene ;)

6708244[/snapback]

Det er klart,men det overvinner selv den beste rally kjører.Vi som kjører bilen har ikke tilgang til de samme som ESP systemet har derfor så kan det styre bilen slik ESP kan.

Lenke til kommentar

I personbiler er ESP et rent sikkerhetssystem. Slitasjen på bremseklosser er helt minimal, men det kutter motorkrafta ved hjulslipp. Den ENESTE grunnen til å slå av EST er å bli kvitt ASR, den delen av tractioncontrol som dreper motorkrafta. I eksreme tilfeller på tørr asfalt kan man slå av ESP for å tillate hjulspinn og overstyringer, men det går mest på morrofaktoren.

Lenke til kommentar

ESP i personbiler gjør mer enne å kutte motorkraften! Den bremser inntil 3 hjul samtidig ved over- eller understyring for å holde bilen rett kurs. Dette sliter nok litt på bremsene, men ved normal kjørestil er det jo SVÆRT sjelden ESPen slår inn. Og bremseklossene på nyere biler holder jo normalt ca 150.000 uansett.

Lenke til kommentar

Dummaste eg har høyrd. Sjølv om det vert litt meir bremsebruk når ESP slår inn, vert dette som piss i havet med tanke på bremseslitasje. Dessutan lyser ESP-lampa som regel når ASR slår inn også, ergo kan det godt vere at det ikkje er snakk om bremsebruk med rett og slett elektronsik styring av krafttilførsel til dei forskjellige hjula.

 

Du vil tape meir på å bruke bremsene for mykje i ein nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Dummaste eg har høyrd. Sjølv om det vert litt meir bremsebruk når ESP slår inn, vert dette som piss i havet med tanke på bremseslitasje. Dessutan lyser ESP-lampa som regel når ASR slår inn også, ergo kan det godt vere at det ikkje er snakk om bremsebruk med rett og slett elektronsik styring av krafttilførsel til dei forskjellige hjula.

 

Du vil tape meir på å bruke bremsene for mykje i ein nedoverbakke.

6745733[/snapback]

"Elektronisk styring av kraftoverføring"

Bare så det ikke blir noen missforståelser.At en bil har ESP betyr ikke at den kan styre kraften over på et hjul som spinner på samme måte som en som har diff brems.Spinner hjulene så bremser ESP det hjulet som spinner fortest helt til begge hjulene går like fort.Derfor sliter det sånn på bremsene hvis en kjører på glatta.Kjører en på en glatt oppoverbakke som man hele tiden spinner og sklir litt sideveis så vil det stå en røyksky opp av bremsene og skivene blir helt blå ev varme.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...