Gå til innhold

Kulelyn - Hva tror du?


Anbefalte innlegg

Så et program på National Geographic Channel tidligere idag om lyn. Der var det en del som hadlet om "Ball Lightning", eller kulelyn på norsk.

 

Det er en lysende kule som svever ganske rolig dit den føler for, før den plutselig forsvinner uten en lyd eller noe... De påsto på programmet at det kan ha vært en form for plasma, men at de kunne ikke forklare alt ved den. Er det plasma, og hva er egentlig plasma? Hva tror du om dette fenomenet? Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så et program på National Geographic Channel tidligere idag om lyn. Der var det en del som hadlet om "Ball Lightning", eller kulelyn på norsk.

 

Det er en lysende kule som svever ganske rolig dit den føler for, før den plutselig forsvinner uten en lyd eller noe... De påsto på programmet at det kan ha vært en form for plasma, men at de kunne ikke forklare alt ved den. Er det plasma, og hva er egentlig plasma? Hva tror du om dette fenomenet? Noen som vet noe mer om dette?

6705937[/snapback]

Vet ikke stort om dette fenomenet annet en at hos en kamerat av meg svevde det et sånt et over dataskjermen og den lukta svidd etterpå, han rakk dessværre ikke hente kamera før den forsvant.

Dataskjemen virka etterpå til tross for ate den lukta svidd og det røyk av den, men Pcn tok kvelden da. :tease:

Lenke til kommentar

Har lest end el om det og sett på en del og det er utrolig fasinerende!

 

Utrolig hva naturen har og by på... tenk om den var bevisst og ville utryddde menneskene, da lurer jeg på hvor mye krefter som ligger i ett kulelyn? Har jo lest om kuler som sprenger i hus og halve huset blir bare borte :S

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv sett et lite kulelyn fare rundt i en vask før det til slutt endte på et vaskerom i etasjen under via rørene. Naturlige kulelyn har det vel ikke vært så mye forskning på, det meste dreier seg om teorier. Syntetiske kulelyn har derimot blitt skapt og forsket på av bla Nikola Tesla (1856-1943).

Lenke til kommentar
Så et program på National Geographic Channel tidligere idag om lyn. Der var det en del som hadlet om "Ball Lightning", eller kulelyn på norsk.

 

Det er en lysende kule som svever ganske rolig dit den føler for, før den plutselig forsvinner uten en lyd eller noe... De påsto på programmet at det kan ha vært en form for plasma, men at de kunne ikke forklare alt ved den. Er det plasma, og hva er egentlig plasma? Hva tror du om dette fenomenet? Noen som vet noe mer om dette?

6705937[/snapback]

 

Vel kan egentlig ikek svare på stort annet en hva plasma er.. det er ionisert gass... Som vistnok er gass som er så varm at atomene "mister" et eller muligens flere elektroner. kan vel kanskje si at de slås løs? Hvertfall en av egenskapene til plasma er siden den inneholder ioner.. at den leder strøm.. så teorien er vel ikke helt ubegrunnet. Men ja finnes vel ikke noe serlig med fakta som bygger opp rundt den?

 

 

tilleg:

Vel.. etter lit lesing på vår alles kjære wikipedia om plasma.. viser det seg at definosjonen på plasma er ganske vid :) Og jeg fik intrykk av at en hver elektrisk utlanding gjennom luft(eller annen gass) er plasma.. Og de beskriver også flammer som en slags plasma.. så ja... plasmavåpen var plutselig ikke så spenende lenger :/

Endret av Angelou
Lenke til kommentar

Har hørt om dette kulelynet før, noen uti slekta mi eller bekjente ihvertfall fikk et sånt lyn ned igjennom pipa ut av peisen, den føyk ned en trapp hvis jeg husker og rett igjennom utgangsdøra og lagde et stort hull i døren.... så det kan være ganske farlig om det får litt fart på seg tenker jeg..

Lenke til kommentar

Hvis du har en micro å ofre, så kan du prøve og lage kulelyn hjemme. En åpen flamme i micro'n vil absorbere mikrobølger, og lage ganske stilige plasma effekter inkl. kulelyn hvis du er heldig. Prøv å ta av alt metallet av et telys(ikke glem den greia som sitter under), tenn lyset og sett det i micro'n med max styrke. Vent noen sek. og observer.

Men vær obs på at plasma-søylene som oppstår kan lage et lite smeltet punkt i taket eller veggen på micro'n. Den ujevnheten vil da virke som en antennne, og dermed bli så varm av mikrobølgene at metallet i micro'n begynner å smelte. Dette vil etterhvert ta fyr og lage en metall-brann. Micro'n er seff. ubrukelig hvis det skjer.

Anbefales å gjøre ute i det fri.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Så et program på National Geographic Channel tidligere idag om lyn. Der var det en del som hadlet om "Ball Lightning", eller kulelyn på norsk.

 

Det er en lysende kule som svever ganske rolig dit den føler for, før den plutselig forsvinner uten en lyd eller noe... De påsto på programmet at det kan ha vært en form for plasma, men at de kunne ikke forklare alt ved den. Er det plasma, og hva er egentlig plasma? Hva tror du om dette fenomenet? Noen som vet noe mer om dette?

6705937[/snapback]

 

Plasma er en spesiell tilstand for et stoff. Normalt er det jo Fast stoff-Væske og Gassform. Men når det i noen tilfeller blir et ekstremt trykk, og/eller ekstreme temperaturer, blir noen stoffer til den såkalte pålasmaen. Jeg mener at forskere ikke er helt sikker på hva plasma er egnetlig, men, at det er magnetisk, som er veldig bra, siden da kan man varme det veldig mye opp, og holde det i sjakk ved hjelp av et magnetfelt, og sånn kan man i teorien lage en fjusjonsreaktor. Tingen emd fusjonsreaktorer, er at det krever så ekstrem temperatur, at det finnes ikke stoffer som kan tåle dette, men magnetfelt er ikke påvirket av varme. Vet du ikke spurte om fusjonsreaktor, men det har jo litt emd plasmaet å gjøre. Forresten, om du lurer på ting som dette, vil jeg anbefale å abonnere på Illustrert Vitenskap.

 

Hilsen,

Christopher

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...