Gå til innhold

Gamle Nikon objektiver på nytt hus?


Anbefalte innlegg

Jeg er i markedet for ny dSLR, og har blant svigerfars gamle fotoutstyr kommet over to stk Nikon EM kamerahus med tilhørende objektiver.

Kan disse objektivene brukes på nye Nikon dSLR? Mener å huske at det stod "Nikon E" på objektivene.

Litt kjekt hvis de kan brukes, så kan jeg heller supplere et evt kit-objektiv med ny optikk senere.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er i markedet for ny dSLR, og har blant svigerfars gamle fotoutstyr kommet over to stk Nikon EM kamerahus med tilhørende objektiver.

Kan disse objektivene brukes på nye Nikon dSLR? Mener å huske at det stod "Nikon E" på objektivene.

Litt kjekt hvis de kan brukes, så kan jeg heller supplere et evt kit-objektiv med ny optikk senere.

De kan antakelig brukes, men all automatikk i huset vil ikke virke, og lysmåling vil ikke virke (på D50, D70(s) og D80). Med andre ord, du bør ha ekstern lysmåler, og kunne bruke manuelle innstillinger skikkelig for å ha noe utbytte av det.

 

På D200 skal det være litt annerledes, men jeg kjenner ikke detaljene i det. Det skal i hvert fall være bedre støtte for gamle objektiver...

Lenke til kommentar

Hvis det er objektiver av type AiS eller nyere, kan de brukes på alle hus, og alle AF-objektiver funker helt fint. På D200 og proff-husa kan du også få med flere funksjoner, lysmåling og evt automatikk. Et alternativ til ekstern lysmåler kan være at du tar prøvebilder, sjekker histogrammet og justerer til det er "der du ønsker"- det er en nyttig teknikk uansett (min D50 overeksponerer gjerne endel). Kit-objektivene på Niikons nåværende DSLR-modeller gir deg såpass mye for penga, at du trolig bør ta med det, men eldre objektiver kan være fine å fylle ut med. Hvis det er kit-objektiver, bør du teste kvaliteten, iikke alle er noe særlig å skryte av.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...