Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Låst reimhjul til A/C'en


Anbefalte innlegg

Jeg skulle nettopp ut og kjøre, men da jeg startet motoren begynte det å pipe kraftig fra en viftereim. Jeg stoppet motoren og det veltet røyk ut fra panseret.

Det viser seg at reimhjulet til kompressoren til airconditioningen er låst, og reima har startet å smelte etter friksjonsvarmen over hjulet.

Jeg forsøkte å slå av A/C'en men dette gjorde ikke noe forskjell.

Det virker for meg som at det da må være feil på både clutchen og kompressoren for at dette kan oppstå?!

Noen som har noen idéer?

 

Jeg har en '94 Chrysler Vision 3.5l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Få av reima så kan du hvertfall bruke bilen "inntil videre", det er jo tross alt bedre enn å ikke ha noen bil :)

6708235[/snapback]

Håper jeg tar feil,men mener at det ikke er en egen reim kun til AC på hans bil.

6708585[/snapback]

 

Reima går over ett hjul til ja. Kikket ikke etter, men jeg antar den driver vannpumpa eller oljepumpa. Ikke noe særlig å kjøre uten..

 

Har forresten akkurat hatt A/C'en til reparasjon, da den ikke ville starte. De fylte væske(/ gass?) og byttet en trykktransducer. Har jeg noe grunnlag for goodwill ifm en rep av kompressoren på verkstedet da tro? Burde de f.eks sjekket om det var lite olje på kompressoren?

Lenke til kommentar
Hm.. Startet motoren nå med A/C'en av. Den frikoblet da og reimhjulet løp fritt. Jeg koblet så inn A/C igjen og det skrek litt i viftereima før det ble stille og alt fungerte som normalt! ?

 

Kan det ha vært en slags hydro-lock i pumpa? Kan det være for mye væske på anlegget?...

6711036[/snapback]

Kjør tilbake hvor du fyllte det og be dem tappe og fylle på igjen.

Lenke til kommentar

Tviler vel kanskje på om dem vil fylle systemet ditt på nytt, men dobbeltsjekk med dem(spes. veskemengde, men hør også om en lekkasje ut gjennom kompressorener vanlig og om det vil forrårsake f.eks. korrosjon og evt.stopp og slikt prob.du hadde) . Er du sikker på at det var AC remhjulet og ikke det andre som holdt igjen? Kan jo være det går til styreservo, men hvis det er til vannpumpa, så bør du få sjekket det ut(ihvertfall hatt med ny reim i tilfelle du bruker den gamle som er skadd).

 

Ellers er det vel smartest å kjøre AC en en gang i blandt/jevnlig og minst månedlig for at pakninger i kompressor skal kunne holde tett. Dette er jo ikke alltid så lett å huske hvis man er på langtidsreise, eller bilen av andre årsaker har blitt stående.

 

Jeg slår vel kanskje den av for ofte, selv om og spesielt om sommeren, fordi jeg ofte kjører korte turer, og har erfart at det tar for lang tid til å kjøle ned kupeen. Bruker derfor heller å ha vinduene nede.

Lenke til kommentar
Tviler vel kanskje på om dem vil fylle systemet ditt på nytt, men dobbeltsjekk med dem(spes. veskemengde, men hør også om en lekkasje ut gjennom kompressorener vanlig og om det vil forrårsake f.eks. korrosjon og evt.stopp og slikt prob.du hadde) . Er du sikker på at det var AC remhjulet og ikke det andre som holdt igjen? Kan jo være det går til styreservo, men hvis det er til vannpumpa, så bør du få sjekket det ut(ihvertfall hatt med ny reim i tilfelle du bruker den gamle som er skadd).

 

Ellers er det vel smartest å kjøre AC en en gang i blandt/jevnlig og minst månedlig for at pakninger i kompressor skal kunne holde tett. Dette er jo ikke alltid så lett å huske hvis man er på langtidsreise, eller bilen av andre årsaker har blitt stående.

 

Jeg slår vel kanskje den av for ofte, selv om og spesielt om sommeren, fordi jeg ofte kjører korte turer, og har erfart at det tar for lang tid til å kjøle ned kupeen. Bruker derfor heller å ha vinduene nede.

6715811[/snapback]

Du skriver at du tviler på at det må tappes,men at veskemengeden må sjekkes.For å sjekke mengden tapper man av vesken og veier den for så å fylle på riktig mengde.For mye veske,fuktighet og for lite olje er det som knekker anleggene.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det var AC remhjulet og ikke det andre som holdt igjen? Kan jo være det går til styreservo, men hvis det er til vannpumpa, så bør du få sjekket det ut(ihvertfall hatt med ny reim i tilfelle du bruker den gamle som er skadd).

 

Ellers er det vel smartest å kjøre AC en en gang i blandt/jevnlig og minst månedlig for at pakninger i kompressor skal kunne holde tett. Dette er jo ikke alltid så lett å huske hvis man er på langtidsreise, eller bilen av andre årsaker har blitt stående.

6715811[/snapback]

 

Har kikket litt nærmere, og det siste hjulet er visst bare et strammehjul. Jeg så også helt tydelig at det var hjulet til kompressoren som stod stille.

 

A/C'en står alltid på auto, og har for vane å koble inn hver gang jeg starter bilen, selv når det er kjølig for å tørke luften. A/C'en gikk også dagen før problemet oppstod.

 

Peter B:

Jeg kontaktet verkstedet hvor jeg hadde den på service, men han som var "A/C-ekspert" var på kurs. (! :!: ) Jeg ringer tilbake på torsdag og ber de sjekke. Kjører uten A/C'en innkoblet så lenge.

Lenke til kommentar

Var innom verkstedet nå.

De mener kompressoren er iferd med å skjære seg. Enten er det et lager eller et stempel som et ødelagt. De sier kompressoren må byttes. Dersom det er kommet spon i anlegget må dette flushes i tillegg..

 

Pris for dette blir:

11000 ink mva uten flushing (med nyoverhalt byttekompressor)

15000 ink mva med flushing

 

SUKK!!

 

Finnes det noen billigere løsninger på dette? Finnes det andre verksteder enn merkeverksted som kanskje kan gjøre dette billigere? (I drammensområdet..)

(Send meg gjerne et PM dersom det er noen som ønsker å gi meg et tilbud!)

 

Jeg ville normalt prøvd meg på å gjøre så mye som mulig selv, men her er det vel ikke mye man kan gjøre uten masse spesialutstyr?..

Lenke til kommentar

Sjekk først alle huggerne i landet på www.nbfbildeler.no . Du kan også kontakte merkeverkstedet og høre om det er samme kompressoren som sitter i chrysler stratus/voyager, mulig lettere å finne brukt da. Siste utvei kan være å sjekke www.ebay.com. Ebay har redda meg mange ganger med deler til fornuftige priser kontra det vi finner i norge til Stratusen min :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...