Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ERROR loading Windows!


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Gamle pc'en har ikke vært brukt på lenge pga. at den ikke har fungert, Windows har rett og slett ikke villet loade!. Får error melding - error loading operating system (der den vanlighvis spør om du vil boote fra cd-rom)

 

Testet i dag å boote en Windows XP Pro Cd, for å formatere og re-installere, men PC'en rebooter før første meny.

 

Får meldingen DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL, men vet ikke hav ejg kan gjøre når jeg ikke kommer inn i windows eller noe!

 

hjelP :)?

 

Mvh

Endret av bennern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plukk ut hardware som ikke er absolutt nødvendig for å installere windows, lydkort, nettverkskort osv, og prøv igjen.

 

Hvis dette ikke hjelper kan det hende du har en rambrikke som er skadet, prøv med én etter én av de du har i. Hvis du bare har én brikke, eller du får samme feil fortsatt, prøv å kjør noen runder med memtest86 (www.memtest86.com). Det kan hende feil på hovedkortet gir disse symptomene også.

Lenke til kommentar

Jeg får nøyaktig samme meldingen ved oppstart på min stasjonære PC.

 

Prøver å reparere Windows etter denne oppskriften...

 

her

 

 

... men det ser ikke ut som reparasjon av eksisterende versjon av Windows er et alternativ, slik det har vært tidligere (se tredje bilde på nettsiden lenket over).

 

I oversikten over partisjonene C: og D: i samme bilde oppgis hele C: å være ledig (25GB).

 

Betyr dette at hele C: allerede er ødelagt og ingenting her kan reddes?

 

Har en del data på C: jeg gjerne vil redde (bl. a. på C:\downloads), men ny installasjon av Windows vil vel overskrive dette?

 

Skal sette in ny harddisk så snart denne kommer og legge inn Windows her, så det jeg trenger å vite er om noe kan reddes på C: (og selvfølgelig D: som oppgis å ha lite ledig plass i partisjonsoversikten og dermed synes å være lesbar).

 

Takknemlig for hjelp.

Endret av economist
Lenke til kommentar

dersom du har nok ledig plass på c: går det fin å installere windows på nytt der, uten å formatere partisjonen først. Du vil bli spurt om å slette windowskatalogen først, noe du blir anbefalt å gjøre. Utover det, skal ikke installasjon av windows uten formatering skrive over noe...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...