Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC'en vil ikke slå seg på. Den bare "blinker".


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har nettopp bygd en ny datamaskin.

 

Specs: Intel Core 2 Duo E6300 m/boxed kjøler

Gigabyte GA-965P-DS4

OCZ DDR2 2048MB Special Ops Edition

PoV 7900GT

bZerk 500W PSU

WD 250GB HDD

Nec DVD-brenner.

 

Problemet er at maskina ikke slår seg på. Viftene "blinker". Altså at de slår seg på i et halvt sekund. Jeg har forsøkt å koble ut GPU, HDD, DVD og vifter, men problemet er fortsatt der ...

 

Jeg leste noe om at PSU'en "beskytter" hardwaren. Er det PSU'en som er feilen?

 

Takker for hjelp!

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg vet ikke om dette er relevant men nevner det uansett. Er det en SATA disk du har? Gunnen til at jeg spør er at jeg klarte mirakuløst å korslutte min (ikke spør hvordan), og opplevde da at maskinen "levde" ca. 1sek før den stilnet helt. Da jeg prøvde å trykke på power knappen igjen, funket ingenting. Da jeg derimot nappet ut strømmen og ventet til dioden på HK hadde slått seg av koblet jeg til strømmen igjen og fikk startet den... men kun for 1 sek igjen.

Poenget mitt er vel at det kan være en defekt disk. (Har en dårlig vane av å gå rundt grøten :blush: )

Lenke til kommentar

Har du prøvd å kortslutte de to pinnene på hovedkortet som strømknappen vanligvis kobles til? Det høres kanskje rart ut, men jeg fikk akkurat det samme problemet for en ukes tid siden da jeg jobbet inne i kabinettet. Maskinen slo seg på og viftene satte i gang, men etter to sekunder koblet strømmen fra. Jeg demonterte hele greia og lette etter en løs skru eller lignende eventuell årsak til kortslutning, men til slutt viste det seg at strømknappen av en eller annen grunn hadde blitt veldig treg. Hver gang jeg slo på maskinen, holdt knappen seg inne og slo av maskinen igjen. Du kan prøve å kortslutte pinnene med et flatskrujern eller lignende.

Lenke til kommentar

Har fått maskina til å fungere, men jeg får ikke innstallert Windows. Den starter, men så stopper den mens den laster inn. Dessuten er CPU-tempen på oppimot 55 grader, og det rett etter at jeg har slått på maskina. Kan dette skyldes at PSU'en kanskje gir feil spenning. Den er blitt litt modifisert, og det kan være grunnen.

 

Burde jeg kjøpe en ny PSU?

Lenke til kommentar

Jeg har kommet en del lengre en sist, og nå begynner jeg å lure på om det er harddisken, eller DVD-brenneren som har skylda. Jeg kom ganske langt på Windows-innstallasjonen, men etter en stund så bare stoppa den. Nå bytte jeg DVD-brenneren til en CD-brenner som jeg vet fungerer, og jeg bytta S-ATA-kabel. Nå vil den ikke slå seg på, utenom at den lever i noen sekunder. Skal forsøke med en IDE-harddisk.

Lenke til kommentar
Hvis du fremdeles har 55 grader idle temperatur på denne prosessoren, er det noe galt.

6739884[/snapback]

Ja, jeg reagerte på det samme.

Er du sikker på at CPU-kjøleren er riktig montert?

 

Jeg har faktisk klart å montere en P4-kjøler skjevt en gang, og det var veldig frustrerende da PC'en bråstoppet etter noen få minutter. Eller sekunder, hvis den allerede var godt oppvarmet. Pinlig, men enkelt å fikse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...