Jump to content
Sign in to follow this  
Lada2103

Kjedelig tenningsfeil - 14 dager til Tysklandstur

Recommended Posts

Hei!

 

Har hatt problemer med Ladaen i dag (1980-modell 1500 S), av arten tenningsfeil/strømkutt. Jeg hadde kjørt 2-3 kilometer da turtellernåla gikk rett i bunn og motoren brått døde ut. (Elektrisk turteller koblet til coilen). Jeg fikk loset Ladaen inn på en bussholdeplass og gjorde et par startforsøk, uten hell. Startmotoren gikk rundt, men tydeligvis ikke gnist til pluggene. Opp med panseret. Det første jeg sjekket var klaringa på stiften. Den så ut til å være slik den skulle, så på med fordelerlokket igjen og dermed startet bilen. Jeg kom 2 km videre, så skjedde det samme, men bilen startet igjen og deretter har den fungert igjen uten fuskeslag, jeg har kjørt 3 mil etter siste motorstopp. Til opplysning er stift, kondensator, rotor, fordelerlokk, pluggledninger og plugger nytt. (Kjørt ca. 150-200 mil etter bytte).

 

Jeg har sjekket etter løse koblinger, men finner at alt er i orden.

 

Har tenkt litt på om det kan være coilen eller eventuelt tenningsplata (tenningsbryteren) som kan være synderen. Om noen har erfaring med lignende feil, skrik ut! Skal til Tyskland med bilen om 14 dager, og det hadde vært veldig fint å få påvist og utbedret feil før den tid...

Edited by Lada2103

Share this post


Link to post

Har du sjekka kontaktflata til stiften? jeg hadde en 78mod Audi med

akkurat samme feilen og det viste seg at stiften var brent pga at

kondensatoren var gåen, det som skjer da er at stiften brenner et

hull i kontaktflata som du først ser under gode lysforhold, kunne være

verdt å sjekke.

Share this post


Link to post

Siden turtelleren din faller ut når det stopper, vil jeg tro det eliminerer coil og andre høyspenningsdeler. Turteller henter vel signal fra lavspenningssiden mellom stift og coil?

 

Uansett er det vel ikke så mye annet enn å sjekke grundig som zandro nevner (selv om stift/cond er relativt ny), og sjekke at platen stiften sitter på er skikkelig jordet, og som du vel allerede har sjekket, plusstilførsel frem til coil.

 

Finner du ikke noe synlig galt, og feilen ikke dukker opp igjen slik at du kan måle deg frem til den, ville jeg tatt med en prøvelampe, ledingstump og kanskje en ny stift på Tysklandstur... Av positive ting jeg kan komme på med 1980 Lada 1500S på langtur, er jo at du med litt grunnkunskap har gode sjangser for å fikse bilen underveis hvis den skulle stoppe :)

Share this post


Link to post

Turtelleren henter signalet fra det samme punktet på coilen som går til stiften, ja. Har brukt Ladaen i dag også og den fungerer "dessverre" som den skal. Kommer til å pusse rent alle kontaktflater på ledningene, og bruker den jo jevnlig fram til jeg skal dra. Satser som du sier på å ha med noen ekstra duppeditter i bagasjen, i tilfelle. Men litt irriterende er det å ikke finne feilen :shrug:

Share this post


Link to post

Ja Lada2103, det er jo typisk, og ganske irriterende med slike strømrelaterte feil som bare viser seg i korte øyeblikk :thumbdown: .

Du kunne kanskje mens motor går forsøke å lure frem feilen ved å rive & røske litt i alle ledninger. Se om du da får den til å fuske eller stoppe.

I teorien kan vel forsjåvidt også en kortslutning i 12V delen av coilen få turtelleren til å falle til 0, men så lenge feilen ikke er tilstede vet ikke jeg noe fornuftig måte å finne ut/eliminere dette.

Share this post


Link to post

Hadde engang en kadett c hvor pluggledningnene ikke hadde en kullkjerne, men var av en syltynn enkelt cord som var spunnet(spiral). I en pluggledning var det selvsagt brudd (enten ca 0 ohm eller OL-open loop)så bilen av og til gikk på 3 sylindre. Forferdelig og frustrerende. Sjekk om du har god høyspenningskabel ut fra coil til fordeler. Bøy litt på kabelen i forksjellige retninger hvis du måler med ohm-meter og se om tallet forandrer seg. Hadde ellers engang en Samara som ikke sugte bensin (problemet kom snikende).Var en enkel kuleventil på returledning til tank som stod åpen. Etter et par ufrivillige stopp med tilhørende manuell suging (besin i kjeften/svelget er ikke godt) fant jeg ut av det. Fordel med slike gamle biler er at en ihvertfall kan skru på noe av det, og forstå hvordan dem fungerer. På nyere biler kan jo en ufrivillig gnist indusere spenninger som setter ut det meste (og dyre komponeter selvsagt)

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...