Gå til innhold

Fjell og vidde - tur og trening


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Her regner jeg du sitter nær Røyrfjell og ser mot Tveitakvitingen og har Hardangerfjorden og Varaldsøy til venstre i bildet?

 

Det er litt lenger øst, på toppen av Skrott. Manfjellet, som du nevner på første side i tråden, nedenfor og bak til venstre for bildet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var på skogstur/fjelltur i Kongsberg-traktene her for ikke lenge siden. Hadde ett døgn ute. Var en bra opplevelse med fint vær og fysiske utfordringer, klarte nesten ikke gå på flere dager etter den marsjen.

 

bletrcg5.jpg

 

img1768rlt4.jpg

 

nicedesktopree5.jpg

 

Idyll.

 

 

Forresten, jeg vil ha meningen til andre turfolk på denne saken. Jeg føler meg litt teit når jeg følger oppmerkede stier og de kjente T-ene. Når jeg er i skogen så vil jeg gå der ingen andre har gått, være i ett med naturen. Når jeg går på oppmerkede stier så føler jeg litt at jeg går i byen på en måte, bare med annen utsikt.

Lenke til kommentar
Hvor i Kongsbergområdet var du?

 

Enig i at det er litt kjedelig å gå der alle andre går, i hvert fall hvis alle andre går der samtidig som deg, så du føler at du går i kø...

9262815[/snapback]

Var på Raje (tror jeg det heter) Klateret uansett opp på Styggeman så er navnet å den ene toppen der. Ligger vel på 800 moh. Den er en del av skrimfjellene.

Lenke til kommentar

Enig med deg, jeg liker meg best utenfor stier der jeg er helt alene og borte fra folk.

 

I sommer har jeg vore i Femundsmarka og på Hardangervidda. Jeg likte Femundsmarka best grunnet de idylliske plassene og ensomheten.

 

To bilder fra Nedre Muggsjø i Femundsmarka.

post-54368-1186957587_thumb.jpg

post-54368-1186957631_thumb.jpg

Endret av robB
Lenke til kommentar
Forresten, jeg vil ha meningen til andre turfolk på denne saken. Jeg føler meg litt teit når jeg følger oppmerkede stier og de kjente T-ene. Når jeg er i skogen så vil jeg gå der ingen andre har gått, være i ett med naturen. Når jeg går på oppmerkede stier så føler jeg litt at jeg går i byen på en måte, bare med annen utsikt.

9262502[/snapback]

Eg er einig i det med å gå i byen når det gjeld mykje besøkte "turistmagnetar" som Besseggen, Galdhøpiggen, Preikestolen og så vidare.

 

Syns også det beste er å vere langt frå allfarveg og stiar - på stader ein kan vere heilt sikker på å ikkje sjå folk.

 

Men - det er då ingen grunn til å føle seg teit når ein følgjer T-merking? Mange T-merka ruter går der få har gått, dei treng ikkje vere beskrivne i bøker eller vere kjende. T-merkinga er jo også eit godt hjelpemiddel for eksempel for å komme seg inn i fjellområde på ein enklare måte (oftast går jo den merka stien langs den beste ruta). Eg har heller ikkje noko imot å sjå T-ane langs stiar og ruter. Nokre meiner jo at dei forurensar, men eg syns det er greit så lenge dei ikkje står altfor tett. (Det må ikkje bli for mykje heller - det finst vel grenser for kor "tilgjengeleg" fjellet skal bli? Kva meiner de andre om det? Eg syns for eksempel (litt på spissen) at å setje T-ane så tett som kvar tjuande meter for at dei som kanskje ikkje er så vant skal finne fram berre er dumt..)

 

Er også einig i det som var nemnt før om høgdemeter og lengde. Var på telttur berre knappe 40 minutt og kanskje 100 høgdemeter frå hovudvegen i juli. Det var både stilt, øde og fint likevel. :)

 

Men når det er sagt syns eg også det er spennande å gå på plassar eg har høyrt eller lest om, der det kanskje er mykje trafikk - nokre gongar er "kjendisfaktoren" litt forlokkande. :p (Eksempel: Kyrkja)

 

På veg mot Soleietindane 01.07.07, litt dårleg bilete (måtte kutte vekk nokre folk som var i vegen^^):

post-31158-1187011933_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Og ein annan ting:

 

KRAFTLINJER.

Massevis av kjempetårn av metall med tjukke, knitrande (!) kablar mellom. Vegar opp til og nokre stader langs linja. Uthogde gater.

Vil vi ha slike som følges"venn" på ein heil tur?

 

http://www.opprop.no/opprop.php?id=fjords

 

Etter mi meining er det einaste akseptable alternativet sjøkabel langs heile strekket, og det kunne vore meir fokus på fjellnaturen, men eit slikt opprop er då betre enn ingenting.

 

Den aktuelle linja går gjennom mykje fin natur som vi bør kunne ta oss råd til å ta vare på.

Lenke til kommentar
Surtningssui husker jeg, har ikke vært der, men så den da vi skulle gå over Besseggen.

 

Siden vi er inne på favorittfjell - hva er deres?

 

Mitt favorittfjell er uten tvil Gjegnen (1670 moh).

Fjellet ligger i Gloppen kommune i Sogn og Fjordane.

Det er et ganske utilgjengelig og lite brukt turmål - det ser man ved å ta en kikk i boka i varden på toppen, som har navn tilbake til 50-tallet.

Turen dit er den mest spesielle fjellturen jeg har gått.

Det er ganske bratt, og nesten hele turen er på stein, i hovedsak konglomerat, med unntak av et stykke på bre og snø.

Og du kan se så mye - havet langt ute, innover fjella og ned i fjordene og dalene.

 

Jeg har bare vært på Gjegnen én gang, men skal definitivt opp igjen.

Dette er mitt favorittfjell nå, og har vært siden jeg var der for 5 år siden, men jeg ser ikke bort fra at det kan endre seg om jeg får en enda finere tur.

6754942[/snapback]

Det er vel litt lenge siden denne posten ble skrevet, men jeg er bare interessert i å vite hvor dette fjellet ligger, hvordan man kommer dit ++. Har familie i Gloppen, og har tilbragt veldig mye tid der. Personlig liker jeg godt Eggenipa. :)

Lenke til kommentar
Det er vel litt lenge siden denne posten ble skrevet, men jeg er bare interessert i å vite hvor dette fjellet ligger, hvordan man kommer dit ++. Har familie i Gloppen, og har tilbragt veldig mye tid der. Personlig liker jeg godt Eggenipa. :)

9277113[/snapback]

Var ofte på Byrkjelo når eg budde heime, men eg har aldri vore lenger enn halvvegs opp på Eggenipa. Det er ei skam ^^

 

Eg har ikkje kart for meg her, så heilt nøyaktig kan eg ikkje forklare. Men du begynner å gå frå Hope i Hyen. Ein kan parkere før ein bom der veg/sti går inn Skordalen. Innerst i Skordalen blir det bratt opp, der er det spennande å gå, heilt til du kjem til Gjegnabu (DNT) , der du kan overnatte, eller fortsette heilt til toppen. Det skal vere turlagstur til Gjegnen 1. september. :)

 

Kart, som du må ha om du skal ta turen: http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer...visprodukt=4719

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...