Gå til innhold

Fjell og vidde - tur og trening


Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å gå i fjellet, men det har blitt lite i de siste årene pga. en rygg som ikke holder mål. Men jeg opererte ryggen forrige sommer så jeg er snart klar for turer igjen.

 

Gikk over hele hardangervidden på tvers da jeg var 16 år med en kompis, og det var litt av en opplevelse. 23kg på ryggen og 8 timers gange hver dag, dette pga. av elendig planlegging og at vi hadde med oss et tungt telt + all mat for hele turen som tok en uke. Rakk også å gå opp på noen topper, blant annet Hårteigen som utvilsomt er et av de kuleste fjellene jeg har vært på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, fjellfolk!

Det er jo "studieuke"/vinterferie og i den anledning har jeg tatt årets første skitur. I går var jeg på en noe kort, men fin tur i sola til et sted som heter Kinnakyrkja. Trynte 3 ganger på vei ned igjen, akkurat passelig. Rente bak en luring som likte buskas.

 

Ellers har jeg bare vært på et par fjellturer etter jul, en gang på Løvstakken og en tur på Kvitebjørn, et lite fjellområde bak Sandviken. Gikk opp Stoltzekleiven, en runde bak på fjellet og ned igjen til Munkebotn. Et par bilder (profilbildet på last.fm er også fra denne turen):

post-31158-1172922419_thumb.jpg

post-31158-1172922450_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Så artig å se så mye folk som er så glad i å gå i fjellet. Her er tips til nye utfordringer for deg som vil ha en litt ekstra spennende og eksotisk opplevelse :-)

 

Jeg er delvis oppvokst i Rwenzorifjellene i vest-Uganda. Her er det mange fjelltur-alternativer blandet med opplevelse av ekte Afrika! Foreldrene mine - Vigdis og Tore - bor der den dag i dag. De har bygget små, trivelige gjestehytter som man kan bo i. Så dersom du kommer til Uganda eller vet om noen som skal nedover er dere hjertelig velkomne til Mitandi.

Les om Mitandi her: Mitandi.com

Lenke til kommentar

Å gå i fjellet er skikkelig morsomt og spennende! Familien min har hytte på ei lita seter i Jotunheimen, nærmere bestemt Visdalen. Pleier å dra dit i ferier, og da blir det å gå 2000-meterstopper!

 

Av de rundt 15 toppene til nå, er Kyrkja og Store Smørstabbstind favoritter. Begge er fine dagsturer, og litt luftige. Kyrkja krever litt småklatring noen steder, mens S.S. har masse løs stein som er litt ekkel å gå på.

 

Noen som har gått i Hurrungane her?

Lenke til kommentar
Å gå i fjellet er skikkelig morsomt og spennende! Familien min har hytte på ei lita seter i Jotunheimen, nærmere bestemt Visdalen. Pleier å dra dit i ferier, og da blir det å gå 2000-meterstopper!

 

Av de rundt 15 toppene til nå, er Kyrkja og Store Smørstabbstind favoritter. Begge er fine dagsturer, og litt luftige. Kyrkja krever litt småklatring noen steder, mens S.S. har masse løs stein som er litt ekkel å gå på.

 

Noen som har gått i Hurrungane her?

8880014[/snapback]

Var på Nordre Skagastølstind i fjor, har lagt ut noen bilder derfra på forrige side. :cool:

 

Vi har hytte ved Turtagrø, så har vært en del i området. ;)

Lenke til kommentar
Var på Nordre Skagastølstind i fjor, har lagt ut noen bilder derfra på forrige side:cool:

8880194[/snapback]

Hm, lurer litt på om jeg har vært på Store Skagastølstind...kan ikke huske eksakt nå. :p

Uansett, har lyst til å ta ei uke i Hurrungane, gå og klatre i fjellet dagen lang!

 

Kyrkja har eg lyst på! Den ser spennande ut.

8882539[/snapback]

Den er spennende! Ganske bratt når man kommer litt oppi der, og et ganske så spennende utspring du må ut på for å komme opp! Du kan gå en annen vei, da, men det er ikke så spennende. ;) På toppen er det begrenset med plass, og har du med tau er det mulig å fire seg ned en liten vegg og gå litt lenger utpå en knaus.

Er et lite vann like ved Kyrkja som heter Kyrkjeglupen. Fint fiskevann!

_________

Men Store Smørstabbstind anbefales virkelig, også! Man går og går i ura, og så plutselig er man på den lille toppen med stupbratte fjellsider! Fantastisk topp!

Lenke til kommentar
Hm, lurer litt på om jeg har vært på Store Skagastølstind...kan ikke huske eksakt nå. :p

8882800[/snapback]

I så fall hadde du nok husket det, ettersom det skal en solid klatretur til for å komme opp, og det regnes som en relativt utfordrende klatretur. Er nok en opplevelse man husker. ;)

 

Vil tro det er mest sannsynlig at du har vært på den nordre, det er den det er mest "naturlig" å gå opp på. (Det er den som er lengst til venstre når du ser dem fra Turtagrø (hotellet).)

Lenke til kommentar

Noen som vet om et fint fjell rundt Bergen som er bra å overnatte på¿

 

Nærmeste store fjellet mitt her er Lyderhorn, men det er liksom ikke noe fint fjell å campe på, dessuten har jeg vært der for mange ganger :ermm:

 

Jeg hadde satt stor pris på om noen hadde kommet med et godt forslag.

Lenke til kommentar

Oi, litt av et sammentreff. Jeg bor i Brønndalen, rett ved Lyderhorn, og lurte akkurat på det samme...

 

Gikk en tur over Vidden lørdag, var fantastisk fint. Tok dessverre ikke noen bilder da, men vi var utrolig heldige med været og forholdene. Dagen etter regnet det :p

 

Har veldig lyst på en tur på Finse, jeg pleier å gå der hvert år. Ta med telt, hund og turkamerat(er), og bare gå rundtom i den fantastiske naturen der oppe. Går ofte med en kompis fra Østlandet, så er liksom så greit å bare møtes et sted hvor begge kan ta toget. Er det noen som har noen andre forslag til steder langs Bergensbanen hvor det er spesielt fint å gå?

Lenke til kommentar
I så fall hadde du nok husket det, ettersom det skal en solid klatretur til for å komme opp, og det regnes som en relativt utfordrende klatretur. Er nok en opplevelse man husker.  ;)

 

Vil tro det er mest sannsynlig at du har vært på den nordre, det er den det er mest "naturlig" å gå opp på. (Det er den som er lengst til venstre når du ser dem fra Turtagrø (hotellet).)

8885839[/snapback]

Ah, da så. Da er det kanskje den nordre jeg har vært på. Har i hvert fall hørt mye snakk om den.

Lenke til kommentar
Elsker å gå i fjellet. Skal nå på lørdag til søndag. Fjellet heter Manfjellet.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
veranut_05skrottH.jpg

 

Edit: Litt stort bilde, men skitt au.

6700128[/snapback]

Kaller du det et fjell? Er vel mer en dump

Neida :tease:

 

Hvor høyt er det egentlig?

Så fint ut

Endret av SisteBert
Lenke til kommentar

Daehli: På vidden er det sikkert fint å overnatte?

 

SisteBert: Det er fjella rundt Bergen som er små haugar. Tidlegare nemnde Lyderhorn, for eksempel. :p

robB høyrer fjellet rope på seg. I Bergen høyrer du mest motordur frå bilar og fly.

 

Sempron: http://www.dnt-ung.no

 

DrThomas: Du kan ta toget til Myrdal stasjon. Derfrå er det fleire gode alternativ. :)

Du kan for eksempel gå til Uppsete (og vidare derifrå), eller langs rallarvegen.

Lenke til kommentar

Pinglefjell er det kanskje, men det som betyr noe, er at det er fantastisk natur der. Fjellet er 1263moh, men jeg bryr meg lite om høydemetere lenger. Så Mt.Everest er ikke noe for meg. Kunne faktisk aldri ha tenkt meg å bestige det.

Jeg liker best dype skoger, lange vidder og lyngdekte fjell.

 

Hver sin smak!

 

Lenge siden jeg har postet på dette forumet nå.

 

Hva jeg mener:

post-54368-1182278352_thumb.jpg

Endret av robB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...