Gå til innhold

Fjell og vidde - tur og trening


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er medlem jeg, men kan ikke si at det var så spesielt å være der. Det var nesten som en full maurtue. Liker meg bedre der det er 0 null folk.

6753271[/snapback]

Helt enig. Da jeg var der var det tett tåke, så fikk jo ikke utsikten, men syns uansett at det nesten var kjedelig. Masse turister og turgåere overalt og ikke den helt store fjellfølelsen.

 

Hva er det som kan slå å være på en fin fjelltopp på en sommerdag, gjerne alene, langt borte fra "sivilisasjonen" og se utover, høre på lydene eller kjenne fjellukta? Lite. :love:

 

Marius E: Besseggen er ikke det helt store hvis du vil være alene, stien der er som en motorvei. :p Men fint er det.

Lenke til kommentar

For min del så har jeg ingen mål om å komme meg til toppen av galdhøpiggen.

Men jeg har da et mål om å fly over galdhøpiggen med paraglider. Flyr fra nedsiden av Juvasshytta og opp dit på et vis. Er ikke akkurat profesjonell enda, har flydd i 1,5 år.

Men jeg skal over der en gang.

Utrolig følelse å fly over fjell og ikke stå åppå dem :D Bør prøves!

 

Jeg liker meg godt på fjellet. Best å være en plass man har tregrensa rett åppi lia og ha med lauvvu elns og være der en uke og fiske og kose seg, langt vekk fra folk. :love:

Lenke til kommentar
Ja, hvem kan si at de er fullverdige medlemmer av 2469-klubben?

 

(De som har nådd toppen av Galdhøpiggen! Og ja, jeg er med... :p )

6753236[/snapback]

Jeg er med i 2850-klubben. :hmm:

6753713[/snapback]

Jeg har nå vert på 2880m i alpene en gang og var på sykkeltur med toppunkt på litt over 2600m noen dager etterpå, husker ikke helt hvor høyt det var.

Lenke til kommentar
Ja, hvem kan si at de er fullverdige medlemmer av 2469-klubben?

 

(De som har nådd toppen av Galdhøpiggen! Og ja, jeg er med... :p )

6753236[/snapback]

Jeg er med i 2850-klubben. :huh:

 

Hvor høyt starter man når man går på Galdhøpiggen?

6753713[/snapback]

Man starter på litt over 1800m. Hvertfall viss du går fra juvasshytta.

Lenke til kommentar

Jeg elsker å gå i fjellet, men har ikke fått gjort det noe særlig i sommer :'(

 

Trives ikke med å gå i fjellet på vinteren, men om sommeren kunne jeg ha bodd i fjellet. Litt høydeskrekk sørger dessverre for at jeg ikke kan gå på enkelte av de kuleste toppene da =/

 

Det finnes dog mye fint for oss som ikke er høydeglade også; favoritten min hittil er Surtningssui (2368 moh) som blir kalt Norges fineste utsiktsspunkt. For å ta en veldig enkel og grei (men litt slitsom) rute, begynner man på Memurubu (ca 900 moh?), går oppover memurudalen, og går opp på toppen ved å følge en fin, liten sti.

 

Fra toppen ser man utover veldig store deler av Jotunheimen, og man har fjell rundt seg på alle kanter.

Lenke til kommentar

Surtningssui husker jeg, har ikke vært der, men så den da vi skulle gå over Besseggen.

 

Siden vi er inne på favorittfjell - hva er deres?

 

Mitt favorittfjell er uten tvil Gjegnen (1670 moh).

Fjellet ligger i Gloppen kommune i Sogn og Fjordane.

Det er et ganske utilgjengelig og lite brukt turmål - det ser man ved å ta en kikk i boka i varden på toppen, som har navn tilbake til 50-tallet.

Turen dit er den mest spesielle fjellturen jeg har gått.

Det er ganske bratt, og nesten hele turen er på stein, i hovedsak konglomerat, med unntak av et stykke på bre og snø.

Og du kan se så mye - havet langt ute, innover fjella og ned i fjordene og dalene.

 

Jeg har bare vært på Gjegnen én gang, men skal definitivt opp igjen.

Dette er mitt favorittfjell nå, og har vært siden jeg var der for 5 år siden, men jeg ser ikke bort fra at det kan endre seg om jeg får en enda finere tur.

Lenke til kommentar
Ja, hvem kan si at de er fullverdige medlemmer av 2469-klubben?

 

(De som har nådd toppen av Galdhøpiggen! Og ja, jeg er med... :p )

6753236[/snapback]

Jeg er med i 2850-klubben. :huh:

 

Hvor høyt starter man når man går på Galdhøpiggen?

6753713[/snapback]

Man starter på litt over 1800m. Hvertfall viss du går fra juvasshytta.

6753747[/snapback]

Da er de jo knappe 700 meter stigning. Jeg trodde skulle være en hard tur. :dontgetit:

 

Selv fra 1200 til 2800 og ned igjen på én dag gikk helt fint synes jeg, altså 1600 meter opp og ned igjen. Selv om det tok ca. 10 timer.

Lenke til kommentar

Surtningssui var veldig likt Galdhøpiggen!

99-8-93.jpg

 

piggen2web.gif

 

------------------------------------

 

Favorittfjellet mitt er vel Fuglafjellet. Har bare vore der 1 gang men det blir nok mange flere turer opp der i næraste framtid. Fuglafjellet er det høgste fjellet i Kvam, 1334moh(ikke spesielt høgt :p ). Utsikten er veldig bra der. Du ser helt ut til havet, du ser Hardangergjøkulen og nesten alle fjellene i Kvam.

 

Bilder

23817444834.jpg

 

23817414931.jpg

Endret av robB
Lenke til kommentar
Da er de jo knappe 700 meter stigning. Jeg trodde skulle være en hard tur.  :dontgetit:

 

Selv fra 1200 til 2800 og ned igjen på én dag gikk helt fint synes jeg, altså 1600 meter opp og ned igjen. Selv om det tok ca. 10 timer.

6755038[/snapback]

Du trodde det var en hard tur, det tilfeldige folk fra hele landet har gått? Jeg kjenner mange som har vært på toppen, og flere av dem hadde ikke vært i stand til en "hard tur".

Lenke til kommentar

Endre: Det trenger ikke å ta så lang tid å stige. Motbakkeløpet Skåla Opp er jo 1800 meter stigning, og de beste løper på litt over 1 time. Ikke at jeg regner med at du/dere løp fra 1200 til 2800 opp på et fjell på ferie i et fremmed land. :p

Og tiden avhenger jo selvsagt av hvordan stigningsgraden er også.

Lenke til kommentar

Jeg løper opp Stolzekleiven (trapp på 300 høydemeter) på 14 min. Dvs at jeg teoretisk ville brukt 1,5 time opp Skåla (men det ville selvfølgelig ikke latt seg gjøre).

 

Han som løper på 1 time i Skåla er vel han som har rekorden i Stolzekleiven om jeg husker rett. Han løp Stolzekleiven på 8-ett-eller-annet én gang (han kommer ikke til å gjøre det igjen), dvs at han vil bruke teoretisk 50 minutter opp Skåla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...