Gå til innhold

Fjell og vidde - tur og trening


Anbefalte innlegg

Ein kjem ikkje til fjells på flat veg

 

Går du i fjellet? Liker du de bratte, høye fjellene, de store viddene eller kanskje de lokale store og små toppene? Har du kanskje en treningsrunde i nærmiljøet?

 

Dette er en tråd jeg håper alle som har en større eller mindre interesse for fjellturer/trening og tur i naturen vil bruke.

Fortell om en tur du har vært på eller skal på, et fjell du liker, eller diskuter. Turtips er også nyttig.

Bilder er alltid velkommen.

 

Overskriften er fra et skilt vi gikk forbi på en tur i Tafjordfjella for en god del år siden. Det stemmer jo!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I juni i år var jeg og en kamerat på en helgetur i fjellområdet på sørsida av Lysefjorden ved Stavanger. Den ene dagen var vi på Kjerag. Massivet er mest kjent for den såkalte "Kjeragbolten", en stein som har kilt seg fast mellom to stup.

Stupene på Kjerag har ca 1000 meters fritt fall ned i Lysefjorden.

Spektakulært sted! Prekestolen, Besseggen og lignende blir små i forhold.

 

Tar med noen bilder. Anbefaler helt klart Kjerag foran turistmagnetene i området.

Endret av svamp
Lenke til kommentar

Har ikke noe bilde, men kom hjem i går fra ett 3-dagers opphold ved en lånt hytte i Storlidalen. Dagene ble brukt til 2 sykkelturer og én fjelltur; nærmere bestemt Okla. ca. 1000(?) høydemeter fordelt på 6 timers gange (jada, mamma må og få være med :p ) inkl. pauser, nytelse av utsikten på toppen og selvfølgelig bilder.

 

En finfin tur som anbefales for alle egentlig (jeg syntes ikke det var spesielt hardt å gå opp, men mamma kjente det visst etterpå :p ). Hadde finvær. Begynte med en bratt stigning, så gikk det nesten flatt en stundt før det ble skikkelig bratt helt til vi kom på toppen.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Elsker å gå i fjellet. Vi på Sunnmøre er heldige som har fjell på alle kanter. Har sikkert vært 20 fjellturer i år, flere skal det bli. Godt å komme seg bort fra alt maset i hverdagen og nyte naturen.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Helt enig. Ingenting kan forstyrre på fjellet.

 

Jeg har vært lite på fjellet på Møre. Kan bare huske én tur, for et par år siden. Begynte å gå fra Kvanndalssætra (ved Bondalen, øst for Volda), videre Grøthornet-Kollefjellet-innerst i Tverradalen-opp bak Storetinden-Helvetesdalen-Kvanndalsvatnet.

 

ManagHead: Hvor er Storlidalen?

 

robB: Jeg fant Manfjellet på kartet. :wee:

Lenke til kommentar

Det er veldig gøy å gå i fjellet. :)

 

På ski og til fots har jeg være på du aller fleste toppene rundt Voss. Finse er også et yndlingssted. Favorittoppene må vel være Horndalsnuten (på Voss), Hardangerjøkulen (Finse) og Såta (Kvamskogen).

Både Rogaland og Sunnmøre skal også være ganske bra har jeg hørt, men det er sjelden jeg kommer på turer langt vekk fra Bergensbanen pga. transportbehov.

 

7-fjellsturen er obligatorisk for oss her i Bergen, så den er selvfølgelig tilbakelagt. Også kan fjellene brukes til utrolig god trening. Her i nabolaget har vi en liten topp med grusvei opp som er veldig fin å løpe fort opp og bli skikkelig sliten. Ellers er Stolzekleiven et helvete å gå fort opp og Løvstakken er ypperlig til jogging.

 

Hytte-til-hytte-tur i Stølsheimen er også er også en fin opplevelse.

 

I sommer var jeg forøvrig på fjelltur i Sveit og besøkte fjellene rundt en fjellandsby kalt Kandersteg. Toppene var som oftest dekket av breer og reisefølget mitt er ikke spesielt glad i brevandring (men jeg er!) så vi holdt oss til hyttene på fjellen (som tross alt ligger temmelig høyt). Det er utrolig mye fin og vill natur der og utsikten fra høytliggende plasser er helt enorm.

Det høyeste vi var på var Blümlisalphütte på 2850 moh (høyere enn Galdhøpiggen :w00t: ). Da gikk vi fra Kandersteg (1200 moh) til hytten (2850 moh) og ned igjen på én dag.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

endrebjorsvik: Stoltzekleiven er et helvete, men et veldig bra et :p

Var på Løvstakken for første gang i går. Det var en fin tur, passelig kort treningstur. Jeg bor jo like ved, så tipper det kommer til å bli en del turer dit.

Jeg skulle prøve en annen vei ned, men da endte jeg opp med å kave meg ned et hogstfelt, skremme en hjort og havne mellom noen hager. Men kom meg hjem :p

 

Har jo vært på et fjell oppi skiområdene på Kvamsskogen også, men husker ikke hva det heter. Det var et lite fjell og turen var på ski. Var ved Furedalen.

 

robB: Hvordan var turen i helga? Regna det?

Lenke til kommentar

Det var en fin tur det. Det var overskya og varmt da vi reiste til hytten, og om natten begynte det og regne. Rundt 7-9 tiden om morningen yrte det litt så ble det oppholdsvær og vi reiste til topps.

 

Fjellet lurte oss litt og(som vanlig), tenkte nå er det sikkert bare den bakken i gjen så er vi på toppen. Men neida, vi var bare kommet til vesle manfjell, så var manfjellet langt bortover. Da var det to stykk som ikke klarte mer, mens jeg og en annen gikk videre helt til toppen. Var faktisk ikke så langt som det såg ut til. Ikke vits i å komme så langt uten å komme helt opp.

 

Det var stilig da det kom en liten tåkesky, fikk sånn ringenes herre følelse i det spisse og steinete miljøet.

Lenke til kommentar
Elsker å gå i fjellet.

Legger ved et bilde av føtter etter lang marsj i våte sokker:

6749343[/snapback]

Lite lekkert..

 

Jeg liker å gå på fjellene i indre nordfjord. Skåla har mange veier opp og ned, blir aldri lei av det fjellet ass.. Skålatoppen er et must der oppe, kan ikke stoppe ved tårnet. Lodalskåpa er også en flott tur, nesten hele året. Men så har det skjedd no rart med meg.. Nå går jeg ikke nødvendigvis på tur for å komme til en topp, jeg går for turens skyld - klatring, brevandring, isklatring, nedfart på ski og sykkel, eller rett og slett for fin utsikt.

 

Var på norsk fjellfestival i sommer, tror det blir fast punkt mange sommerer fremover. Keen på å komme meg til sørvestlandet også, der har jeg ikke gått.

Lenke til kommentar

robB: Er det en såkalt imaginær rød prikk? Jeg ser den nemlig ikke. :p

 

Mar1us: Enig, jeg har bare vært på Skåla 4 ganger, og alle samme vei, men kommer ikke til å gå lei. Var der første gang når jeg var 1/2 år, så har fått det fjellet inn fra starten av :wee:

 

Tar med et bilde fra toppen, tror jeg posta et lignende et i SO4 i fjor da bildet ble tatt også.

 

post-31158-1156698389_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...