Gå til innhold

Intels virtualisering gir sjelden økt ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kunne godt tenkt meg en artikkel der HW-nettverket tester maskinvarevirtualiséring fra AMD og Intel, altså hvordan brukere kan gjøre dette. Det er kanskje ikke så mange som har behov for å kjøre flere operativsystem samtidig, men jeg synest den virker veldig praktisk. Jeg vil gjerne se hvordan det settes opp og hvordan det skiftes mellom systemene.

Lenke til kommentar

Hei!

Interresant artikkel det der på linux1. Forøvrig tror jeg vi skal se ting litt mere i perspektiv.

 

En grei presentasjon av hvordan VMwares virtualisering fungerer finnes her (bør leses):

VMware and CPU Virtualization Technology

Minnehåndteringen er beskrevet her:

Memory Resource Management in VMware ESX Server

Ikke alle delene av denne minnehåndteringen finnes i alle VMware-produktene. Artikkelen har ESX server i tittelen, men enkelte av disse funksjonene finnes også i feks VMware Server.

 

Som vi ser har også VMware en hypervisor (foreløpig kun internt) og de har også lenge forøkt å legge fram til en standard (VMI) for hypervisorteknologien. Imidlertidig så har ikke VMware og Xensource (+Microsoft) hatt samme oppfatning om hvordan dette skulle gjøres før linuxworld nå nylig.

 

VMware har forøvrig pr dags dato ikke inkludert sin hypervisor i noen av sine produkter, men har uttalt at de vil inkludere denne når de kommersielle OS-leverandørene begynner å støtte dette.

 

Med hypervisorteknologi vil vi se bedre ytelse på de virtuelle maskinene, men ytelsen til Xen med windows-maskiner og hardwarevirtualisering kommer etter all sannsynlighet (jfr foregående artikkel) til å få dårligere ytelse enn VMware siden hw-virtualisering for øyeblikket er tregere i de aller fleste tilfeller. Når windows begynner å støtte denne teknologien native vil ytelsen i forhold bli omtrent som de linuxdistroene vi ser spesialtilpasses Xen i dag.

 

I løpet av noe tid framover kan vi forvente oss flere og flere løsninger for virtualisering. Xen kommer til å bli inkludert i flere og flere linuxdistribusjoner og med hw-assistert virtualisering kan man kjøre de OS'ene man måtte ha behov for der. Vista server kommer også med virtualisering inkludert i 2008 eller deromkring.

 

Allerede finnes det flere måter å kjøre virtuelle maskiner "gratis" på. Selv ESX server kan i dag kjøpes for ~$1000 (2 cpu lisens). Ellers finnes både VMware Server, Player og Microsofts Virtual Server i "gratis"-utgaver. Vi skal ikke bli sjokkert om også Apple har ett eller annet i emne. Nå som vi også har støtte for hardwarevirtualisering er det også mye enklere å implementere en virtualiseringsløsning så vi skal ikke se bort i fra at nye og ukjente aktører kan dukke opp framover.

 

[kvalifisert gjettemodus]

Personlig tror jeg markedet etterhvert kommer til å dreie seg mer om management enn selve virtualiseringsteknologien. Dette fordi serverparkene (av virtuelle maskiner) ikke blir noe mindre enn de tradisjonelle. Dette fordi det er blitt veldig enkelt å sette opp en ny VM i systemet uten at man trenger å investere i hw (server sprawl). Med hundrevis av virtuelle servere trenger man et system som overvåker dette og evt flytter VM'er rundt hvis ytelsestall tilsier at det skulle være behov for det. Det er sannsynlig å anta at en framtidig versjon av VMwares Virtual Center vil kunne administrere virtuelle maskiner både på Xen og MSVS på samme måte som MS VM Manager sannsynligvis også vil kunne tilsvarende.

[/kvalifisert gjettemodus]

 

Tilbake til artikkelen du refererte til her så inneholder den flere faktiske feil. Det nevnes forøvrig ikke hvilke(t) VMwareprodukt(er) det sammenliknes med.

 

VMware fungere mere som en emulator

Denne kommentaren er ganske upresis. VMware fungerer som en emulator for en type kall: kjernekall. Resten av instruksjonene kjører rett på cpuen. Grunnen til at disse instruksjonene emuleres er fordi x86-instruksjonssettet ikke lar seg virtualiseres uten at man emulerer disse (se referert dokument i artikkelen).

 

Et lite unntak er 64 bits gjest-operativsystem, som krever at man har et 64 bits verts-operativsystem

Man trenger ikke kjøre 64 bits host os for å kunne kjøre 64 bits gjesteos. Hvis du har windows som host os er det faktisk anbefalt med 32 bits host os siden vmware kun leverer 32 bits binaries der.

 

I tillegg er det kostbart at alle forespørsler går via koden til VMware før den når maskinvaren. Ytelsestap på mellom 10 og 50 % er ikke uvanlig

Alle forespørsler går faktisk ikke via VMware siden det ikke er snakk om emulering her. Kall til ring 0 samt IO går til VMware. Ytelsestapene avhenger da av hvor stor grad av disse kallene man har i sin workload.

 

Til gjengjeld har XenSource utviklet en del kjekke funksjoner. Blandt annet er det mulig å flytte et helt operativsystem som noen spiller Quake 4 på fra en fysisk maskin til en annen, over gigabit ethernet, uten at spilleren merker noe som helst.

.....

..hvis man kjører forretningskritiske applikasjoner kan det være uaktuelt å stoppe hele operativsystemet for å flytte det, slik man må på VMware.

VMware har hatt denne funksjonaliteten (VMotion) siden 2003. Dette er funksjonalitet som er utprøvd og de har nå også kommet med funksjonalitet (DRS) som kan lastbalansere VMene på hardwarefarmen din. Nå er både VMotion og DRS ting du må betale for, men har du et stort og kritisk miljø kan man med fordel regne litt på dette. Microsoft annonserte også i fjor at de jobber med å få på plass slik funksjonalitet.

 

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar
Jeg kunne godt tenkt meg en artikkel der HW-nettverket tester maskinvarevirtualiséring fra AMD og Intel, altså hvordan brukere kan gjøre dette. Det er kanskje ikke så mange som har behov for å kjøre flere operativsystem samtidig, men jeg synest den virker veldig praktisk. Jeg vil gjerne se hvordan det settes opp og hvordan det skiftes mellom systemene.

6707959[/snapback]

 

Det der med hardwarevirtualisering på de nye Intel og AMD-cpuene gir egentlig ikke brukerne så mye nytt i forhold til det vi er vant til fra før. Man må fortsatt bruke ett program som lar deg utnytte denne virtualiseringen og du vil som bruker ikke merke noe særlig forskjell om du kjører med eller uten hardwarevirtualisering.

 

På Xen vil man imidlertidig ved hjelp av hardwarevirtualisering kunne kjøre operativsystemer som i utgangspunktet ikke støtter Xen (feks Windows) med en slik cpu.

 

Den enkleste måten å teste virtualisering (enten det er hardware eller software) er å laste ned VMware Player, Server, MS Virtual Server (kun software), eller Xen.

 

Deretter kan du laste ned en virtual applicance:

http://www.vmware.com/vmtn/appliances/

http://virtualappliances.net/

 

Lykke til!

 

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Har prøvd litt Xen litt, men det funket ikke bra sammen med nvidia-driverne.

 

Har planer om å ha to grafikkort, og å kjøre en nedstrippet vista-kjerne for spilling under Xen, dedikere halve minnet, ett skjermkort og en usb-port til vista-kjernen. Burde jo være nokk prossessorkraft igjenn med en core2duo, når jeg skal spille i 1680x1050 :p

Lenke til kommentar
Øhm, sikkert dumt spørsmål, men hva i helvete er visualisering?

6713519[/snapback]

Du mener virtualisering?

 

Begrepet virtualisering kan omfatte mye, men i denne artikkelen dreide det seg om at de nye CPUene fra intel/amd har fått støtte for dette i hardware. Tidligere har man måtte emulere/simulere enkelte CPU-instruksjoner for å få til dette. Nå kan virtualiseringsapplikasjoner benytte seg av dette istedet for å emulere disse intruksjonene. Testen som ble gjort viste imidlertidig at det i de aller fleste tilfeller ville være tregere å bruke hardwareimplementasjonen.

 

Videre i denne tråden har det dreid seg om pc eller servervirtualisering. Dvs at man kan kjøre flere samtidige operativsystemer på en boks. For eksempel kan du ha en pc med Windows XP på, men har en applikasjon som kun finnes på linux. Da kan du installere Linux i en virtuell maskin ved å bruke en av de nevnte applikasjonene og en linux installasjons-.iso-fil. Denne linuxmaskinen kjører da i et "vindu" (eller full skjerm) på pc'n din. Den virtuelle linuxmaskinen fungerer omtrent som om du skulle installert den på tradisjonelt vis på PCn din (og vet ikke at den er i Matrix :thumbup: ). Med dagens CPUer er er det mulig å få ned antall fysiske servere i datasenteret ved å kjøre mest mulig virtuelle servere framfor native på fysiske servere. Virtualisering gir også en del fordeler med hensyn til management, backup, overvåkning, driverproblematikk osv. I tillegg får man færre bokser å ha vedlikehold på samtidig som det er en enkel sak å flytte virtuelle maskiner over på nyere hardware når det er nødvendig.

 

Virtualisering finnes også på andre områder. Det mest kjente er antakeligvis VLAN, muligheten til å bruke en switch på en måte at den oppfører seg som flere adskilte switcher. Tidligere måtte man bruke flere fysiske switcher når man skulle ha flere atskilte nettverk, men nå kan kan bruke en enkelt switch og konfigurere VLAN. Man kan også sette opp slik at flere switcher skal dele på VLANene.

 

Videre har man også tilsvarende virtualisering for SAN-switcher med VSAN.

 

En annen ting som har fått en del oppmerksomhet i markedet er Storagevirtualisering. Her er det imidlertidig flere ulike implementasjoner og tolkninger av hva dette er og innebærer. Helt kort innebærer det forenklede måter som et system kan brukes for å presentere disksystemer (vanligvis i et eller flere SAN) for servere.

 

Det finnes også flere typer virtualisering, men jeg håper dette kan gi deg en idè om hva det dreier seg om.

 

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Hørt noe om virtualiseringskapasiteten til SourceT fra Secure64? SourceT er beskrevet som et Micro OS, men det skal også ha kapasitet til å hoste andre OS. Påstandene om ytelsesforbedring under SourceT er nærmest obskure med påstander om 2x og 10x forbedring i ytelsen. Imidlertid ikke nevnt under hvilke omstendigheter, men fokuset ligger på serving mot internett. Jeg antar at SourceT eliminerer enkelte typer "trashing" som forekommer i andre OS og virtuelle maskiner og at ytelsesgevinsten naturlig nok er knyttet opp mot workloads som har mye slik trashing.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Hørt noe om virtualiseringskapasiteten til SourceT fra Secure64?

6715551[/snapback]

Nå er det først og fremst virtualisering av x86-arkitekturen som har vært diskutert her. SourceT kjører etter det jeg har funnet ut et OS (alà vmkernel(ESX)) som kjører på Itanium2 og kan sikkert fungere bra der. Dette er fortsatt software som ikke finnes enda. Hvorvidt Itanium kommer til å bli noen stor slager framover er det jo også tvil om, men at den yter bra stemmer sikkert. Power5/6 yter feks bra det også.

 

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Jeg bruker selv VMware privat til f.eks nedlastninger og e-post. Siden dette er en virituell maskin trenger jeg ikke bekymre meg over virus mm. Om maskinen tryner, så er det bare å laste inn kildefilen igjen den er oppe å går på noen minutter. VMware isoleres 100% og selv om den går i blåskjerm er ennå pc'en oppe å kjører. Det lille jeg mister i ytelse får jeg tilbake i brukervennlighet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...