Gå til innhold

Erfaringer med Ebay?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har noen kjøpt varer via Ebay? Hva med toll, moms etc. Har sjekket litt på Toll.no, får ikke mange varer for under 200.

 

Er Ebay seriøst, blir litt usikker der det står buy now, altså betale på forhånd.

 

Noen erfaringer?

6698759[/snapback]

 

lurer på dette jeg også, siden jeg ikke gidder å bruke qxl lengre.

Lenke til kommentar

Ebay i seg selv er en tjeneste som qxl og finn.no.

 

Det finnes seriøse og useriøse selgere der som mange andre steder.

 

Klikk alltid innom selger for å se hva tidligere kjøpere har sagt.

 

Personlig har jeg god erfaring, betale via paypal, fikk varene jeg handlet under en uke. Sendte mail til selger for å be han skrive ned verdien på pakken, så her kommer det helt an på selgeren. Jeg kjøpte på buy now, enkelt og greit at du ikke er med i en budrunde, du bare slår til.

 

Lykke til med kjøpet.

Lenke til kommentar

Man betaler på forskudd uansett om det står 'Buy now' eller ikke. Har også gode erfaringer med kjøp på Ebay. Karakter gis i etterkant når varen er mottatt.

 

For å sikkre seg så godt som mulig mot svindel, så kjøper man ikke av personer med få salg bak seg. Ei heller av personer som ikke har oppmot 100% positive erfaringer.

 

Ellers så er det bare å trykka på.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
lurer på en ting angående ebay. hvordan blir det med frakt og toll og alt det der da?

6702243[/snapback]

 

Frakt betaler du når du betaler varen. Husk å be om fraktpris før du byr hvis selger ikke oppgir dette.

 

Hvilke varer som er toll på vet jeg ikke helt men det kan tollvesenet svare deg på. (Toll og moms er ikke det samme)

 

Hvis varens verdi (uten frakt ) er over 200 kroner skal det betales moms av både vare og frakt. (Bøker er momsfrie)

Hvis varens verdi (uten frakt) er 200 kroner eller mindre skal det ikke betales moms.

Det enkleste er å gi posten fullmakt til å fortolle varen(e). Det får du forespørsel om første gangen det er aktuelt. Vare over 1000 kroner kan man ikke fortolle selv.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Jeg har hittil bare kjøpt programvare/spill på ebay, og da har jeg som regel fått sendt serial/cd key pr epost og lastet ned programmet andre steder. I noen tilfeller har faktisk selger sendt programvare også via msn.

 

Foruten rating leser jeg alltid feedback selgeren har fått tidligere. Selgere kan få lav karakter av noen fordi vare ankommer kjøper senere enn denne forventer samt andre grunner selger ofte ikke kan klandres for.

Selv bruker jeg bare paypal som betalingsmåte.

 

Har bare positive erfaringer fra ebay.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Jeg må vel nesten legge til min siste erfaring fra eBay. Jeg bestilte en gitar som i norge koster 16 000kr. Han jeg bestilte fra skrudde fra hverandre gitarens hals og kropp, sendte delene separat, og adresserte varene som brukte gaver, med verdi under 1000kr. Når en vare er adressert som gave kan den ha en verdi på inntil 1000kr uten at du skal betale moms. Tilsammen betalte jeg 6800kr, altså ca. 42% av hva jeg måtte betalt i Norge. Det skal sies at gitaren var et HELT år gamel og nesten ikke brukt da :D

Lenke til kommentar

Kjøpt endel på ebay jeg også i det siste, slenger meg på tipsene over men har et til. Flere av de store selgerne på Ebay har spesialisert seg innen et relativt snevert område av markedet, det kan derfor være at selger har flere ting du kan ha interesse av , sjekk det samtidig, og be om å få en samlet frakt på alt sammen(combine shipping).

Og husk å sjekke frakt, spesielt fra Asia. Bestilte 4 Quiksilver gensere (BNWT, BrandNewWithTags) fra HongKong, genserne kom på 200 kroner(neppe ekte vare, men kunne ikke finne noe på varene så jeg kan bekrefte den mistanken, merkelig nok.) og frakten kom på nærmere 550 kroner.

Farlig fort gjort å bruke tusenlapper på frakt hvis man ikke er litt obs på dette. :hmm:

Lenke til kommentar

Ting og tenke på med tanke på ebay

 

- Gaver kan ha en verdi på opptil 1000 ,- kroner før det må betales moms

- Sjekk alltid nøye på hva lignende objekter går for, før du slår til.

- Spør alltid om hva frakt til Norge koster

- Bruk alltid Paypal! Da er man dekket av en rekke garantiordninger som eBay har laget, slik at man er litt sikrere om man skulle bli forsøkt lurt

- Les alltid tilbakemeldinger. Når kom siste dårlige melding, og hva ble da solgt? På eBay er nærmest alt under 95% positivt å annse som dårlig rating.

 

- Regn alltid med toll på dyre varer. Så lenge man ikke deler opp forsendelsen i små, billige pakker, kommer tollvesenet. Lenge kjøpte jeg på eBay uten å få noe som helst toll. En synth som kostet 7000 i Norge, fikk jeg for 1700 i USA. Ingen toll heller! Men første gang jeg virkelig kjøpte en dyr sak, fikk jeg 6000 i toll. Dumt, ja, men jeg sparte faktisk penger allikvel. Og det er det viktig å regne på før du kjøper dyre ting. Sparer man penger selv om momsen kommer? Ofte gjør man faktisk det..

Lenke til kommentar
Ting og tenke på med tanke på ebay

 

- Regn alltid med toll på dyre varer.

6709932[/snapback]

 

Regn alltid med MOMS (Mva) på dyre varer. Toll og moms er ikke det samme. Man kan faktisk måtte betale både toll og moms på en vare så det kan være greit å holde de to tingene adskilt.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Nå er jeg en smule bekymret etter at jeg betalte for en gjenstand jeg kjøpte på eBay. Etter at jeg vant auksjonen så fulgte jeg linkene på eBay sin side, pay for item now, og etter en stund ble jeg dirigert videre til Paypal. Jeg skrev ikke item number under notes pga at jeg gikk ut ifra at det allerede var inkludert i transaksjonens info.

 

Blir item number automatisk inkludert når man går via Ebay for og betale med Paypal?

 

*bekymret*

Lenke til kommentar
Nå er jeg en smule bekymret etter at jeg betalte for en gjenstand jeg kjøpte på eBay. Etter at jeg vant auksjonen så fulgte jeg linkene på eBay sin side, pay for item now, og etter en stund ble jeg dirigert videre til Paypal. Jeg skrev ikke item number under notes pga at jeg gikk ut ifra at det allerede var inkludert i transaksjonens info.

 

Blir item number automatisk inkludert når man går via Ebay for og betale med Paypal?

 

*bekymret*

6721122[/snapback]

 

Item # følger automatisk ja. Det er inkludert i kvitteringen du får på epost og finnes også på din ebay og paypal konto.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Har handlet en god del på eBay uten et eneste problem. Handlet hovedsakelig fra HongKong, Australia og selvfølgelig en del fra USA. Frakten koster selvfølgelig mer enn internt i Norge og tar litt tid, gjerne ei uke - ti dager vanlig.

Aldri opplevd at selger ikke er medgjørlig når det gjelder å skrive ned verdien på ting, noe som passer oss i moms-landet bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...