Gå til innhold

Ikke bruk google som verb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, kan jo skjønne at de ikke vil det, for om et ord blir så normalisert og ofte brukt som google så kan det jo lett miste all markedsverdi ved at andre tar det i bruk uten tillatelse fra Google.

 

Hvis jeg har lyst kan jo jeg lage et program som heter "google pew pew lasers" og argumentere med at google er et vanlig ord og ikke et varemerke på lik linje med la oss si nVidia.

 

Så jeg håper virkelig at Google får stoppet denne "Jeg googler deg" trenden.

Lenke til kommentar

Vi skal ikke like godt bare "forby" alle ord og bli ferdig med det en gang for alle. Skal jeg slutte å si diesel fordi det er et klesmerke som heter det? Må jeg bare si petroleumsprodukt fra nå av?

 

Google er tydeligvis blitt litt for høy på pæra. Rimelig patetisk å komme med en slik oppfordring.

Lenke til kommentar

Hva i det googleste! får vi ikke lov til å bruke google som et verb? Jeg skal google meg starte en antigooglekampanje som fronter å tillate bruken google som ikke bare verb, men substantiv, adverb og adjektiv.

 

Men fra spøk til alvor. Jeg skjønner google godt i denne saken, like godt som jeg skjønnet Maarud som sliter med at nesten ingen skjønner at "potetgull" er et varemerke som de eier, det samme går for Tabasco.

 

La ikke google synke ned på Ipods nivå.

Lenke til kommentar
Vi skal ikke like godt bare "forby" alle ord og bli ferdig med det en gang for alle. Skal jeg slutte å si diesel fordi det er et klesmerke som heter det? Må jeg bare si petroleumsprodukt fra nå av?

 

Google er tydeligvis blitt litt for høy på pæra. Rimelig patetisk å komme med en slik oppfordring.

6697451[/snapback]

Nå var vel strengt tatt dieselmotoren oppfunnet før klesmerket Diesel, dessuten er vel Diesel etternavnet til oppfinneren av denne motoren. Uansett stiller jeg meg spørrende til opphavet til "ordet/navner/verbet" google, jeg mener man skal ikke uten videre godta at deler av språket forsvinner fordi noen mener de har rettigheten til det uten at de kan bevise at det ikke var i bruk før. Da må i tilfelle dem som utsteder rettighetene tenke seg litt om.

 

Når det er sagt kan det være greit at google ikke blir verb, man kan hvertfall forhindre noe forsøpling av sproget :) Dessuten kan de heller ikke forhindre at ordet blir brukt, det blir enten millioner av søksmål eller en lang patetisk kamp, det samme gjelder forsåvidt iPod. Apple må godta at MP3 spiller er det samme som iPod på folkemunne, men de kan sef hindre andre produsenter og butikker å benytte iPod om annet enn Apple iPod, noe som selvfølgelig er helt OK. Dvs at man ikke selger andre MP3 spillere under deres merkenavn, de har tross alt betalt endel for å bygge merkevaren.

Lenke til kommentar

At google brukes som verb kan etter min mening bare styrke varemerket: Å bruke det slik gir ingen mening med mindre man vet at google er en søkemotor, og dermed også et selskap. Google blir på denne måten en uformell definisjon på en søkemotor, eller "selve søkemotoren", og hvordan dette kan skade varemerket er for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar

Google har opparbeidet seg et særdeles sterkt merkenavn, og jeg skjønner at de ikke ønsker dette verbet velkommen. Det kan kanskje virke som surmaget klaging fra en bedrift som har vokst seg for stor, eller kanskje virker det søkt at "å google" skal bli et begrep for søking på internett med en hvilken som helst søkemotor.

 

Vel, det finnes mange eksempler på gode merkenavn som har mistet betydningen og reklameverdien fordi de har blitt degradert til et generelt begrep for sin "bransje". Man har jo f.eks Xerox og Jacuzzi, som i dag er synonymt med kopimaskiner og boblebad. Eller hva med alle de som skal montere NOS i bilen? Jeg tviler på at NOS tjener penger på alle som kjøper lystgass fra en annen produsent. Hvis navnet i stedet hadde blitt assosiert med firmaet, hadde det nok kommet mer penger i kassa.

Lenke til kommentar
Men fra spøk til alvor. Jeg skjønner google godt i denne saken, like godt som jeg skjønnet Maarud som sliter med at nesten ingen skjønner at "potetgull" er et varemerke som de eier, det samme går for Tabasco.

6697452[/snapback]

 

Hva er "potetgull" et varemerke fra Maarud?

Jøss : :dontgetit::hmm::ohmy:

6697468[/snapback]

Det samme gjelder for varmeflasken Thermos, den bærbare kassettspilleren Walkman etc. I England kaller de støvsuger for en "hoover", og det er mange engelsktalende som kaller kopimaskin for en "xerox".

 

Jeg tror nok at Google er for sent ute her. Men jeg skjønner godt at de prøver.

Lenke til kommentar
At google brukes som verb kan etter min mening bare styrke varemerket: Å bruke det slik gir ingen mening med mindre man vet at google er en søkemotor, og dermed også et selskap. Google blir på denne måten en uformell definisjon på en søkemotor, eller "selve søkemotoren", og hvordan dette kan skade varemerket er for meg helt uforståelig.

6697509[/snapback]

 

Det er skadelig for varemerket fordi det som skjer er at med en gang et varemerke er blitt til vanlig bruk i dagligtale til å omtale noe annet enn firmaet google så opphører/utvannes varemerkebeskyttelsen etter en stund. Når varemerkebeskyttelsen opphører betyr det at konkurenter har like stor rett til å bruke ordet - eksempelvis kan det da kjøres reklamekampanjer med "Hvorfor ikke google det på kvasir?", "Google it at Msn", "Yahoo where you google" og "Where do you want to google tomorrow?"

Endret av kalkulatoren
Lenke til kommentar
At google brukes som verb kan etter min mening bare styrke varemerket: Å bruke det slik gir ingen mening med mindre man vet at google er en søkemotor, og dermed også et selskap. Google blir på denne måten en uformell definisjon på en søkemotor, eller "selve søkemotoren", og hvordan dette kan skade varemerket er for meg helt uforståelig.

6697509[/snapback]

100% enig. Man sier ikke at man skal google noe, for så å skrive inn www.kvasir.no i nettlesern sin...

Lenke til kommentar
At google brukes som verb kan etter min mening bare styrke varemerket: Å bruke det slik gir ingen mening med mindre man vet at google er en søkemotor, og dermed også et selskap. Google blir på denne måten en uformell definisjon på en søkemotor, eller "selve søkemotoren", og hvordan dette kan skade varemerket er for meg helt uforståelig.

6697509[/snapback]

 

Det er skadelig for varemerket fordi det som skjer er at med en gang et varemerke er blitt til vanlig bruk i dagligtale til å omtale noe annet enn firmaet google så opphører/utvannes varemerkebeskyttelsen etter en stund. Når varemerkebeskyttelsen opphører betyr det at konkurenter har like stor rett til å bruke ordet - eksempelvis kan det da kjøres reklamekampanjer med "Hvorfor ikke google det på kvasir?", "Google it at Msn", "Yahoo where you google" og "Where do you want to google tomorrow?"

6697538[/snapback]

 

Ja akkurat, ihvetfall i USA, det er nok nettopp dette de er redd for, det er flere eksempler på ting som var varemerker før, men som nå er vanlige ord, og således har mistet sin status som varemerke. Hvorvidt det er skadeig for bedriften kan vel sikkert diskuteres.

 

AtW

Lenke til kommentar
Man sier ikke at man skal google noe, for så å skrive inn www.kvasir.no i nettlesern sin...

6697585[/snapback]

Ikke i dag nei. Men hva med den dagen alle bruker verbet "å google" i betydningen "å søke på internett", uten å kjenne til søkemotoren Google? Det er ikke så utenkelig som det kan høres ut som, flere slike eksempler er nevnt i tråden.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...