Gå til innhold

STILLE Conroe PC til allround bruk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg skal kjøpe ny PC og vil gjerne ha litt tilbakemeldingar på det oppsettet eg har sålangt. Målet er at den skal bli så stille at eg kan sove 2 meter frå den sjølv om den står på! Samtidig har eg ikkje all verdens tid til å gjere eigne modifiseringar, så eg vil i størst mogleg grad kjøpe ferdige komponentar.

 

Handlevogna finn de her: Handlevogn

 

Som de ser står det foreløpig 2 hovedkort der.. Har ikkje bestemt meg kva for eit eg skal ha endå. Er også litt usikker på om det vert nok luftflyt til det passivt kjølte skjermkortet.

 

Vil boxed-kjølaren til prosessoren bli ei stor støykilde? Kva kan eg endre i oppsettet for å få den endå meir stille?

 

Verkar oppsettet bra "balansert" slik at ingen enkeltkomponentar blir flaskehals?

 

Andre tips mottas også med takk!

 

-vslatten

 

Edit: Fiksa link til handlevogn

Endret av vslatten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Eg skal kjøpe ny PC og vil gjerne ha litt tilbakemeldingar på det oppsettet eg har sålangt. Målet er at den skal bli så stille at eg kan sove 2 meter frå den sjølv om den står på! Samtidig har eg ikkje all verdens tid til å gjere eigne modifiseringar, så eg vil i størst mogleg grad kjøpe ferdige komponentar.

 

Handlevogna finn de her: Handlevogn

 

Som de ser står det foreløpig 2 hovedkort der.. Har ikkje bestemt meg kva for eit eg skal ha endå. Er også litt usikker på om det vert nok luftflyt til det passivt kjølte skjermkortet.

 

Vil boxed-kjølaren til prosessoren bli ei stor støykilde? Kva kan eg endre i oppsettet for å få den endå meir stille?

 

Verkar oppsettet bra "balansert" slik at ingen enkeltkomponentar blir flaskehals?

 

Andre tips mottas også med takk!

 

-vslatten

6696773[/snapback]

 

prøv å få ordna linken din først :)

Lenke til kommentar

Sorry det med linken til handlevogna... var litt seint i går då eg skreiv posten, så eg sjekka ikkje at den fungerte når eg var utlogga.

 

Kom på at eg også bør nemne at "money IS an issue" her, så liten vits i å komme med forslag om å kjøpe Radeon X1900 og liknande. Maskina den skal erstatte er tross alt 4 år gammal; AMD XP 2100+, 1 GB DDR 333Mhz, Geforce Ti 4200, osv. Så det blir uansett ei stor forbetring! :-)

Lenke til kommentar

Et spørsmål:

Du skriver at du ikke ønsker å gjøre egne modifiseringer og at du ønsker en stille PC.

 

Men kabinettet du har satt opp har en "erfaring" som skriver at den "medfølgende "12 cm. tri-cool" vifte støyer for mye for oss som er allergisk mot støy selv om den har 3 nivå."

 

 

Kanskje en idé å bytte til et annet kabinett? Til den prisen du har satt opp (eller lavere) kan du trolig få tak i enda stillere kabinett - uten at jeg har noen konkrete forslag, dessverre...

Lenke til kommentar
Sorry det med linken til handlevogna... var litt seint i går då eg skreiv posten, så eg sjekka ikkje at den fungerte når eg var utlogga.

 

Kom på at eg også bør nemne at "money IS an issue" her, så liten vits i å komme med forslag om å kjøpe Radeon X1900 og liknande. Maskina den skal erstatte er tross alt 4 år gammal; AMD XP 2100+, 1 GB DDR 333Mhz, Geforce Ti 4200, osv. Så det blir uansett ei stor forbetring! :-)

6697673[/snapback]

Selv så satser jeg på ett GeForce 7600GS kort, det yter litt dårligere enn det du har satt opp, men kommer med passiv kjøler!

 

På CPUen kommer jeg til å bruke denne:

https://prisguiden.no/product.php?productId=38409

Den holder den nåværende P4 4GHz Prescott CPUen min kjølig, så jeg regner med den klarer det samme på E6600 som jeg har bestilt.

 

Ellers ville jeg sett på dette:

https://prisguiden.no/product.php?productId=46550

Har bestilt samme kort, men i deluxe versjon(WLAN etc). Sier ikke at Gigabyte kortet er feil, men har selv gode erfaringer med Intel kortene til Asus, generelt sett lite klatt med drivere og andre småirriterende "ting".

Lenke til kommentar
Et spørsmål:

Du skriver at du ikke ønsker å gjøre egne modifiseringer og at du ønsker en stille PC.

 

Men kabinettet du har satt opp har en "erfaring" som skriver at den "medfølgende "12 cm. tri-cool" vifte støyer for mye for oss som er allergisk mot støy selv om den har 3 nivå."

 

 

Kanskje en idé å bytte til et annet kabinett? Til den prisen du har satt opp (eller lavere) kan du trolig få tak i enda stillere kabinett - uten at jeg har noen konkrete forslag, dessverre...

6697762[/snapback]

 

Akkurat å skifte kabinettvifter, går greit. Tenkte å prøve med den som er med og så bytte den om den bråkar for mykje. Var meir det å kle kabinett i støydempande plater sjølv eller lage eige gummioppheng for HD eg tenkte på når eg skreiv "modifisering".

 

Kabinettet kjem dessutan godt ut av det HER.

Lenke til kommentar

7600GT som har passivkjøling er raskere enn 7600GS med passivkjøling, er er heller ikke store prisforskjellen. Antec Performance One P180 er ett bedre kabinett, det har bedre luftgjennomstømining og de medfølgende viftene støyer lite. Sats på en cpu kjøler med stor vifte feks. den Zalman viften som ble nevnt tidligere. Ang. disk valg så er samsung spinpoint og hitachi deskstar de mest stillegående diskene på markedet. De produserer også lite varme så du slipper unødvendig "støyende" kjøling til de.

Lenke til kommentar

Har bytta ut kjølaren med ein lågprofilkjølar frå Zalman ettersom eg er redd Scythe Ninja vil komme i konflikt med kjølinga til skjermkortet (bilde).

 

Når det gjeld kabinett har eg vurdert Antec P180, men synes det blir litt for spesielt samt at det blir dyrt å kjøpe det pluss straumforsyning. Håpar P150 vil vere nesten like bra.

 

Harddisken har eg bytta, men faktisk til ein WD! Dette fordi den (riktignok 500GB-versjonen) får bra omtale her, samt at den har AAM for å redusere søkestøy (på bekostning av litt lengre søketid). Om folk har erfaring med denne og meine t.d. Samsung Spinpoint vil lage endå mindre lyd, vil eg gjerne vite dette!

Lenke til kommentar
Hmm.. ja ser problemet der angående skjermkortet. Det greie med P150 er vel at det er laget strikkoppheng for hardiskene?

6702379[/snapback]

Det stemmer. Ein kan velge mellom vanlege "dempa skuffer" slik som på P180 eller skikkeleg "strikkoppheng". WD HD-en skal ha veldig lite luftbåren støy, men er ikkje den beste på vibrasjonsstøy. Men eg har planar om å bruke strikkoppheng, så det burde gå bra :)

 

Bra test av Antec P150 kan ein lese her.

Lenke til kommentar
WD HD-en skal ha veldig lite luftbåren støy
vært og lest på silentpcreview...?

 

 

ble litt skeptisk på den lavprofil kjøleren du nevnte. vet du hvor høyt det kan være? cpu er jo det som lager mest varme i systemet. og jo mere overkill du har jo saktere kan du kjøre vifta. lavprofil høres ut som en kjøler som må kompensere med høy vifte hastighet. det skjermkortet ditt er også ment at cpu vifte skal dre luft igjennom. så spu vifte må være vinklet likt med hovedkortet da.

 

 

er u totalt lyd alergiker vil jeg anbefale og kjøpe skikkelige vifter. NEXUS er bra uten og være overprisa

 

 

hvilken psu har du valgt....? er forskjell på hvor "intelegent" de er. kan være ei stor støykilde

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar
ble litt skeptisk på den lavprofil kjøleren du nevnte. vet du hvor høyt det kan være? cpu er jo det som lager mest varme i systemet. og jo mere overkill du har jo saktere kan du kjøre vifta. lavprofil høres ut som en kjøler som må kompensere med høy vifte hastighet. det skjermkortet ditt er også ment at cpu vifte skal dre luft igjennom. så spu vifte må være vinklet likt med hovedkortet da.

6703999[/snapback]

Problemet er at eg ikkje veit kor mykje plass eg har ut til "svingarmen" på skjermkortet. Kan hende ein akkurat hadde fått plass til ein kjølar som er 10cm høg, men kjipt om det akkurat IKKJE går då...

 

Kjølaren er oppgitt med 18 dB støy, så det skal jo vere bruktbart. Men skulle gjerne visst om eg hadde hatt plass til ein Thermaltake Big Typhoon. Men den er større mot sidene også og P150-kabinettet er litt lite, så eg er redd den skal komme i konflikt med straumforsyninga øverst.

 

Straumforsyninga er ein Neo HE 430 (følger med P150). Test her. Skal vere rimeleg stille pluss at den er modulær, så ein kan ta vekk dei kablane ein ikkje brukar.

 

Vifter kjøper eg eventuelt etterkvart dersom eg ikkje er fornøgd med dei som står i.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...