Gå til innhold

Hvilken CPU «passer» til 7950GX2?


swengjen

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig oppgradert PC'en med nytt skjermkort, men innser at CPU'en ikke klarer å henge med (se profil min for oppsett). Dette er selvfølgelig frustrerende og med dagens priser på CPU'er burde det være mulig å gjøre noe med dette. ;) Men hvilken CPU vil klare å holde følge med dette skjermkortet? Her er en test som jeg syns er litt nyttig, selv om den ikke tar for seg helt riktig HW:

 

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2747&p=4

 

Kurven viser klart noe vi kanskje kunne tenke oss: High-end GPU krever high-end CPU! Men hvor flater denne kurven ut? I dette tilfellet for mitt 7950GX2? :hmm:

 

Til nå har jeg vurdert X2 4600+, men har begynt å tvile på om dette holder. Jeg har sett 3DMark06 score med denne CPU'en og 7950GX2 på rundt 7000. Med en FX-60 CPU tror jeg man kommer over 8000. Problemet da er at det blir for dyrt! Hva med Opteron? Med socket 939 finnes det dermed ikke så mange muligheter. Etter som jeg har forstått er i forskjellen på X2 4600+ og X2 4800+ veldig stor. Jeg ligger i dag rundt 5500 i 3DMark06.

 

Nå vil sikkert noen med en gang foreslå bedre kjøling og overklokking, men det er i utgangspunktet ikke noe for meg. :ermm: Jeg har i dag oveklokket veldig lett i form av en økning av FSB fra 200 til 210MHz, men kan vel være villig til å ta det litt lenger. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier i første posten at klokking ikke er noe for deg, så er valget mellom de to såre enkelt. Begge koster omtrent det samme. 4600+ har 1MB L2 cache og er klokket til 2400MHz. Opteron 165 her 2MB L2 cache og er klokket til 1800MHz.

 

Kort og godt, opteronen har ingenting å stille opp med.

 

Edit: Men så er vel egentlig 939 cpuene faset ut, så raskt over noen nettbutikker, ingen av de jeg så på hadde 4600+en inne.

 

Tråle bruktmarkedet ;)

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Siden du sier i første posten at klokking ikke er noe for deg, så er valget mellom de to såre enkelt. Begge koster omtrent det samme. 4600+ har 1MB L2 cache og er klokket til 2400MHz. Opteron 165 her 2MB L2 cache og er klokket til 1800MHz.

 

Kort og godt, opteronen har ingenting å stille opp med.

 

Edit: Men så er vel egentlig 939 cpuene faset ut, så raskt over noen nettbutikker, ingen av de jeg så på hadde 4600+en inne.

 

Tråle bruktmarkedet ;)

6696449[/snapback]

 

Å kjøpe opteron hvis du ikke skal klokke er bortkastede penger. Disse yter omtrent likt med X2 cpuene på like klokkefrekvenser, men opteron klokker bedre.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar
Husk hvertfall at jo høyere klokkefrekvens cpu'n din har, jo bedre yter den i spill ;)

6702741[/snapback]

 

HELT feil. en 2 Ghz, kan BANKE en 3.5 Ghz. kommer an på hvor effektiv den er. for eksempel, så banker en E6400 (2.13 Ghz en Pentium D 3.6 Ghz enkelt. Alt går ikke på klokkefrekvens

6709394[/snapback]

OT: Og nettopp det har macfolket sagt i årevis, men nå som MHz-myten er avlivet på PC-sida, er det plutselig selvsagt!

 

On-topic: X2 4600+ kommer, som sagt, til å være en fin CPU for det grafikkortet. Ingen vits å bytte ut hele pcen nå, når du likevel har et fint oppsett som funker... Innen det oppsettet du får med en x2 4600+ blir ubrukelig, vil det være mye bedre deler tilgjengelig å bytte til enn i dag. Min profeti sier at selv om du kjøper nye deler og bytter til Conroe i dag, kommer du likevel til å bytte ut den omtrent samtidig som du ville gjort ved bare å oppgradere prosessoren i ditt nåværende oppsett!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...