Gå til innhold

Guide: Effektiv PC-bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil man effektivisere hvordan man bruker pc-en til nyttebruk og forhindre skader så er første steg å kaste windows.

Alt av filbehandling f.eks er lettere i et bra tekstbasert skall.

Jeg merker veldig stor forskjell på musebruken min når jeg bruker windows kontra når jeg bruker ubuntu.

6693963[/snapback]

Haha! Og hva er ubuntu?

Lenke til kommentar
Vil man effektivisere hvordan man bruker pc-en til nyttebruk og forhindre skader så er første steg å kaste windows.

Alt av filbehandling f.eks er lettere i et bra tekstbasert skall.

 

Jeg merker veldig stor forskjell på musebruken min når jeg bruker windows kontra når jeg bruker ubuntu.

6693963[/snapback]

 

Huff, pubertal Linux-fanboyisme ute og går...

 

Jeg garanterer deg at jeg kan gjøre avansert filbehandling raskere i Total Commander og Windows enn deg i et Linux-shell. Selv om en bruker Windows kan man godt bruke tastaturet.

Lenke til kommentar
For ordens skyld: dette er en guide for effektiv bruk av Windows.

6693394[/snapback]

Eg har ikkje brukt Linux dei siste to månadane, men om eg ikkje husker feil så gjeld blant anna dette også for Linux (i alle fall for dei mest vanlege distroane).

Caps Lock

Brukes til å låse Shift-tasten slik at det kun skrives store bokstaver.

 

Sjølv om hovudtyngda av artikkelen rettar seg mot Windows (som tross alt er det mest brukte operativsystemet), så gjeld og ein del av tinga for andre OS.

Lenke til kommentar

Flott guide! Denne skal jeg bokmerke og pugge litt på så jeg får inn i fingrene de mest hendige hurtigtastene.

 

Jeg har et lite alternativ til hurtigtastene for kopier og lim inn. Mange muser har ekstra museknapper på sidene som er kjekk å sette opp med med disse funksjonene. Jeg ser likevel at mange sikkert foretrekker hurtigtaster med den ledige hånda. Dvs. Ctrl-C og Ctrl-V for høyrehendte og Ctrl-insert og Shift-insert for venstrehendte. (Hånda man bruker mest ligger ofte mest på musa)

Lenke til kommentar
Vil man effektivisere hvordan man bruker pc-en til nyttebruk og forhindre skader så er første steg å kaste windows.

Alt av filbehandling f.eks er lettere i et bra tekstbasert skall.

 

Jeg merker veldig stor forskjell på musebruken min når jeg bruker windows kontra når jeg bruker ubuntu.

6693963[/snapback]

 

Huff, pubertal Linux-fanboyisme ute og går...

 

Jeg garanterer deg at jeg kan gjøre avansert filbehandling raskere i Total Commander og Windows enn deg i et Linux-shell. Selv om en bruker Windows kan man godt bruke tastaturet.

6694088[/snapback]

Det er nok ikke så veldig mye "pubertal Linux-faboyisme" som er ute og går desverre. Linux er bra til sitt bruk, Windows er bra til sitt bruk. For meg betyr det at daglig pc-bruk som surfing, musikkavspilling, nedlasting av dill og tekstbehandling osv så er det totalt likegyldig hva man bruker. For multimediaapplikasjoner stiller Windows milevis forran og for alt som er tekstbasert stiller unix-miljø forran.

 

Enda er en standardinstallasjon av Windows langt mer grafisk basert enn en standardinstallasjon av omtrent samtlige linux-distroer.

Det kanskje beste eksemplet er når man skal konfigurere os-et etter installasjon, du må i windows bruke en rekke grafiske bokser med faner og veivisere. I unix er alt filbasert og det kan redigeres i en teksteditor. Ulempen er jo selvsagt at det er vell så vanskelig å finne frem til ting, men du kan redusere musebruken til null. (Ja jeg vet at du kan det i windows og, men å navigere gjennom grafiske menyer med tastatur er litt lite hensiktsmessig og da forsvinner noe av poenget).

 

Det finnes sikkert mange muligheter til å bruke mer tastatur og mindre mus i Windows, både innebygd og via tredjepartsprogramvare, men unix-systemer er, ui motsetning til windows, laget for å brukes uten mus, noe som gjør at vi nå sitter igjen med solide kommandolinjeverktøy som Windows ikke kan matche. Det er farlig å være bastant, men jeg vil påstå at om du mener det jeg sier er feil så er det kanskje du som ikke ser klart mtp forholdet mellom Windows / Linux.

 

Men la oss nå ikke fyre opp under den latterlite "flammekrigen" mellom forskjellige operativsystemer, for som sagt så har begge sine styrker og svakheter og man oppnår det beste resultatet ved å bruke begge der det passer seg.

 

Tilbake til artikkelen.

Ja det er en god del av disse som gjelder for andre operativsystemer også, faktisk de fleste utenom de som bruker win-tasten. *død over win-tasten* Latterlig at standardtastatur skal ha en tast som er til et spesifikt operativsystem, til-og-med med logoen til det operativsystemet som symbol ofte!

Windows kunne brukt flere kombinasjoner av alt og ctrl.

 

En liten feil i artikkelen er vedrørende tab-tasten.

Tab setter inn et tabulatortegn i de fleste tilfeller, ikke 5 eller 8 mellomrom.

I litt mer avanserte programmer kan man selv definere hva som skal skje når man trykker tab, da kan man velge om den skal sette inn x mellomrom eller et tabulatortegn som ekspanderes når den leses senere.

Tab er et magisk tegn på lik linje med linjeskift f.eks, linjeskift betyr ikke at man setter inn nok mellomrom til det ikke er mer plass igjen på linjen ;)

Lenke til kommentar
Har ikke lest skikkelig igjennom enda men tror ikke jeg så noe om at det går an å definere egne hurtigtaster i windows for hver enkelt fil tror jeg?

6695034[/snapback]

Oioi ... det er utrolig mange år siden jeg satt og omdefinerte "hurtigtastene" for å omgjøre tastaturet for en invalid som bare kunne bruke en hand + en finger. Og jeg er helt sikkert ikke den eneste som har gjort (og gjør det) det.

Lenke til kommentar
Oioi ... det er utrolig mange år siden jeg satt og omdefinerte "hurtigtastene" for å omgjøre tastaturet for en invalid som bare kunne bruke en hand + en finger. Og jeg er helt sikkert ikke den eneste som har gjort (og gjør det) det.

6695086[/snapback]

Jeg hadde ctrl + alt + forbokstaven på programmet.

Tror det var noe slikt ivertfall, så jeg trykte på alle sammen veldig fort å ventet i et par min så var alt klart :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...