Gå til innhold

Integrert lydkort med S/PDIF, DD/AC3 ut?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vet at flere av de rimeligste lydkort som har surround lyd og digital utgang ikke sender surroundlyden ut digitalt. Der må du bruke analoge utganger for å få Dolby Digital/AC3/DTS lyd ut.

 

Hvordan er det med de nyere hovedkortene med integrert lyd? Ser flere som kommer nå med såkalt HD lydkort med både 6 og 7 kanaler, og gjerne S/PDIF digitalutgang.

Sender de surroundlyden ut digitalt? Vanskelig å finne noe hos produsentene der...

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte Nforce brikkedsett har Dolby Digital Encoding med på hovedkortet som sendes ut gjennom spdif med ca 50ms forsinkelse. HDA eXplosion-kortene gjør dette mye raskere, og har bare en umerkbar forsinkelse på DD encoding. De koster ca 800kr. Terratec har også et kort med DD encoding.

 

https://prisguiden.no/product.php?p...d8eae827cc5e007

http://sounden.terratec.net/modules.php?op...ticle&artid=427

Lenke til kommentar

Det stemmer som Radiated sier. Vil du forøvrig finne flere lydkort med innebygd enkoder, må du vite hva slags merker du skal se etter på produktene, og disse merkene er Dolby Digital Live og DTS Connect. Som du sikkert har forstått betyr DD Live at kortet kan komprimere flerkanals lyd til Dolby Digital, mens DTS Connect angir støtte for komprimering til DTS.

Lenke til kommentar
Mulig jeg som er trøtt men forsto ikke riktig spm, hva vil du oppnå?

 

Skal du ha spillene's surround effekter ut via den digitale utgangen til en forsterker som decoder dette, eller mener du filmer med digitale lydspor?

6705088[/snapback]

 

Hei.

 

Dette er i utgangspunktet bare til en enkel media PC, så spill er det ikke snakk om. Det er da altså hovedsaklig DVD filmenes Dolby Digital/DTS lydspor det er snakk om.... Og ja, den skal kobles til en egen surround forsterker i stua.

 

De 2 kortene jeg har sett på i første omgang har jeg kikket litt i manualen til, og det kan se ut som de har output av DD/DTS fra kortet.

 

Kortene er K9NGM2-FID og M2NPV-VM

 

Synest det ser ut som disse gir mye for pengene, og enkelt kan brukes til en media PC som ikke trenger å være så veldig kraftig.

 

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Så lenge kortet har S/PDIF utgang, så kan det sende AC3(Dolby Digital)/DTS lydspor ut gjennom digitalutgangen. Grunnen til at bare noen få kort kan overføre digital flerkanals lyd fra spill via S/PDIF utgangen er at de fleste spill ikke har innebygd AC3/DTS enkoder.

 

Siden du kun skal bruke maskinen til film, så kan du velge blant en god del lydkort, så lenge de har S/PDIF utgang.

Lenke til kommentar
Grunnen til at bare noen få kort kan overføre digital flerkanals lyd fra spill via S/PDIF utgangen er at de fleste spill ikke har innebygd AC3/DTS enkoder.

6721228[/snapback]

"Grunnen til at bare noen få lydkort kan enkode DD/DTS er at bare noen få spill kan enkode DD/DTS". Eh? Den skjønte jeg ikke du. Lydkortene som er nevnt her har hardwarebasert DD-enkoding. Grunnen til at ikke flere kort støtter dette har nok mer med etterspørsel i markedet å gjøre...

 

PS. Dolby skiftet før årtusenskiftet AC3-navnet til DD...

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Så lenge kortet har S/PDIF utgang, så kan det sende AC3(Dolby Digital)/DTS lydspor ut gjennom digitalutgangen.

 

Er dette riktig. Jeg sliter med dette. Har er ASUS P4P800. Virker som jeg hun får sent stereolyd ut til forsterkeren. (bruker kun optisk kabel)

 

Når jeg setter på 6ch lyd, er det kun fronthøyttalerene som gir ut lyd..

Lenke til kommentar
Grunnen til at bare noen få kort kan overføre digital flerkanals lyd fra spill via S/PDIF utgangen er at de fleste spill ikke har innebygd AC3/DTS enkoder.

6721228[/snapback]

"Grunnen til at bare noen få lydkort kan enkode DD/DTS er at bare noen få spill kan enkode DD/DTS". Eh? Den skjønte jeg ikke du. Lydkortene som er nevnt her har hardwarebasert DD-enkoding. Grunnen til at ikke flere kort støtter dette har nok mer med etterspørsel i markedet å gjøre...

 

PS. Dolby skiftet før årtusenskiftet AC3-navnet til DD...

6767931[/snapback]

 

Du har feiltolket meg. Ethvert lydkort som er utstyrt med S/PDIF utgang kan overføre flerkanals spillyd digitalt, uavhengig av om kortet i seg selv er utstyrt med en hardware DD/DTS enkoder, så lenge spillet/spillene det er snakk om er utstyrt med en software DD/DTS enkoder. Hvis jeg ikke husker feil, så er WC3 et eksempel på spill som har en slik innebygd software enkoder, men jeg kan ikke huske å ha sett flere spill med denne funksjonen.

 

Har ikke spillet en innebygd software enkoder, så faller oppgaven med enkoding på lydkortet, og denne oppgaven er de færreste lydkort utstyrt for. Derfor er det bare et fåtall lydkort som duger hvis man vil overføre flerkanals spillyd digitalt via S/PDIF.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

jeg lurer nesten på det samme som resten i denne tråden... finnes det et sub 300kr lydkort med støtte for flerkanals digital (optisk) lyd ut. (ikke passtrough)

 

lydkortet i laptopen min har støtte for DD optisk ut. (uansett lydkilde)(MSI ex300) og det ene hovedkortet (GA-P35-DS4) mitt har støtte for DTS ut (uanasett lydkilde) begge støtter også passtrough.

 

jeg lurer veldig på hvorfor det er så skralt med lydkort som kan sende DTS eller DD ut som ikke koster det samme som hovedkort som gjør akuratt det samme. (skralt i norge ivertfall.)

 

de fleste highend hovedkort har støtte for digital flerkanals lyd uansett lydkilde har jeg en følelse av.

Lenke til kommentar

Vekke gammel tråd til live?

 

Vell, det du ønsker deg en er DD/DTS mikser på lydkortet. for en god stund siden var jeg på jakt etter noe lignende. Endte opp med et BlueGears b-enspirer. Dette kortet bruker c-media CMI8788 chippen, som også sitter i asus sine Xonar lydkort (de virkelig dyre) MEN netshop har sluttet å selge BlueGears b-enspirer kortet (de var de eneste i norge som sogte det) hvis du klarer å finne det i utladet er det, etter min menign, det beste kortet du kan få omtrent, Amerikansk butikk med kortet på lager

 

Et annet alternativ er Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 som netshop faktisk har på lager (nesten like bra som BlueGears b-enspirer).

 

Det du kansje legger merke til er at begge kortene er PCI kort, og at de koster mye mer enn 300 kr, dette fordi de få chippene som faktsik har aktivert DTS encode i driverene er gamle. Og de er dyre fordi veldig få gidder å betale linsenskostnaddene med DTS.

 

Det skal også nevnes at det er mulig, med hacede drivere, å aktivere DTS og DD encoder i de fleste X-fi kortene til creative. Men det sluttet vel for noen år siden, ikke at det er så falig da det sikkert er de nyste driverene til creative kortene uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...