Gå til innhold

Film: Mengaloth film trailer


Anbefalte innlegg

De fleste amatørfilmer er kortfilmer. Her kommer motstykket : "Mengaloth". Ved hjelp av venner og bekjente fikk vi laget denne filmen på dugnad. Påbegynt i 1999 og ferdig 2005...Ingen av oss i prosjektet hadde laget filmer fra før, og kameramann,redigerer og musiker(meg) var uerfaren. Det samme gjaldt regissør, og egentlig alle som var med. :!: Denne fantasy-filmen var under planlegging lenge før Ringenes Herre. Dette er altså ingen kopi! Rogalands største avis var på kino og så filmen, og sa at det var den beste fantasy-filmen som var laget på norsk jord! All musikk er komponert selv, og spilt av frivillige musikere! Kanskje det største amatørprosjektet i Norge? Spilt inn på location i Dalane(Sør-Rogaland) og litt i Danmark. Fint å høre fra andre seriøse. Filmen er 1t og 32min. lang. Her er iallefall en trailer :

Mengaloth

OBS: 19mb. Det er lurt å lagre den på maskinen først.

 

Den er kanskje litt lang til å være en trailer, men er satt sammen får å gi et lite inntrykk hva filmen handler om. Hva synes dere? ;)

Endret av CZ28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk,takk :) Vi har jobbet hardt med denne filmen. Vi hadde et budsjett på 15.000kr... Kostymene er sydd sammen av forskjellige billige klær vi kjøpte på Fretex. Noen av draktene ble kjøpt på Norsk Film sitt kostymelager når de hadde salg. Vi har brukt en del effekter i filmen, men ikke sånn at du ser dem tydelig. På klippet du nevner var det egentlig ikke så mange som det ser ut som. Vi bare kopierte opp mennesker fordi vi ikke hadde nok statister. Dette har vi gjor flere ganger i filmen, men det geniale er at vi har lagt så mye arbeid i effekten at du nesten ikke ser det :yes: Kamera vi brukte var Sony VX2000 og redigerte på Windows98... Hele filmen er omgjort til "film"-kvalitet, både i farger og bevegelse, og lagt på 16:9. Resultatet er at video-følelsen er nesten helt borte. Selvfølgelig brukte jeg bare manuelle innstillinger på kameraet under opptak. Det burde flere gjøre i sine amatørfilmer. Da ser det så mye mer profft ut. Og husk : Ikke prøv å kopiere andre filmer. Bruke din egen fantasi! :thumbup:

Lenke til kommentar

Denne filmen virket veldig god! Når jeg ser på traileren føler jeg at dette er middels god proffilm, og det sier jo ikke så rent lite ;) . Men jeg har et par spørsmål. For meg virker det helt klart at deler av historien er basert på Tolkiens verker, blant annet Hobbiten og Ringenes Herre.

 

Et annet spørsmål: Dere har et landskapsbilde tydeligvis filmet fra luften, er dette tatt fra Ringenes Herre -filmen, jeg tviler jo på det, men det virker helt identisk med landskapet hvor Gimli, Legolas og Aragorn jager en gruppe med Uruk-Hai. Hvor er i så fall dette tatt opp?

 

Jeg må nesten også spørre deg; hvilken "aldersgruppe" du/dere som har laget filmen er i.

 

Jeg ser forøvrig på filmens hjemmeside at det er en DVD til salgs, jeg kan love deg at denne skal bli skaffet hjem i min stue snarest mulig!

Lenke til kommentar

Mengaloth er inspirert av Tolkiens verker.

 

Dette er en "proff" amatørfilm. Vi har derfor ikke stjålet verken video eller musikk av noen andre. Landskapsbildet du ser er fra området her. Bjerkreim i Dalane, sør-Rogaland. De fleste scener er spilt inn i Sokndal ,sør-Rogaland.

 

Filmen er blitt vist på kinoer og måtte da gjennom statens filmtilsyn. De satte aldersgrensen til 11år.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Flott natur dere har der oppe da! Men si meg; du er prosjektlederen eller han kameramannen? Du må hvertfall bruke denne delen av forumet oftere til fremtidige arbeider, for jeg gleder meg til å se mer av deg!

 

Forresten er jeg veldig glad i... tja.. Middelalderen, middelalderen-fantasy, sverd og buer og alt slikt, så si fra om du har planer om ny lignende film :D:wee: .

Lenke til kommentar

Jeg er kamera, redigerer, lyd, lys, musikk og effekt-mannen :D

Det som har gjort prosjektet mulig, er at vi egentlig bare har vært 2 stykker som har jobbet med filmen i redigeringsrommet og på settet. Dermed kunne vi gjøre som vi ville, uten påvirkning av mange folk og meninger. Det er jammen sant det mottoet : Jo flere kokker, jo mere søl :p

 

Vi har "slitt" oss litt ut på denne filmen. Det har krevd enormt mye av oss når vi skulle bruke fritiden til dette. Men det har vært gøy, og neste prosjekt blir nok i en annen skala. Da satser vi på et produksjonsselskap og lønnet mannskap/skuespillere. Regissøren av Mengaloth har et manus under utvikling og har allerede fått en del pengestøtte. Den skal spilles inn i samme område som Mengaloth og får sikkert stor oppmerksomhet i Norge på grunn av sjangeren : Fantasy. Ikke hver dag det blir laget slike filmer i Norge. (Det har vel aldri blitt gjort...)

Endret av CZ28
Lenke til kommentar

Listen over utstyr er ikke imponerende i seg selv. Vi har brukt svært enkelt utstyr i filmen. Blant annet :

Lys : Vanlig arbeidslys(2x99kr.), lommelykt, fakler og billys...

Kamera : Sony VX2000, helt avgjørende for filmens kvalitet! (kr35.000)

Steadycam : Glidecam 2000 PRO, brukt i to klipp i filmen...(kr6000)

Helikopter(kr.5000 for halvtime..., og vi brukte bare en halvtime)

Sennheizer kor-mik (!) Husker ikke navn og pris, men vanvittig god! Ble lånt av en eller annen.

 

MEN HUSK : Det er ikke alltid det tekniske utstyret det kommer ann på. Det er DEG som avgjør hvor bra filmen blir. Nytter ikke med all verdens "duppedingser" hvis ikke historien holder mål. Det gjelder også å utnytte det enkle utstyret til fulle. Det har vi prøvd å gjort i filmen. :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Ut i fra traileren så dette ut som et imponerende stykke norsk amatørfilm. Først og fremst er det imponerende at dere har hatt pågangsmot til å lage en så lang film om et vanskelig gjennomførbart tema som fantasy. Videre er det imponerende med locations, bildekvalitet, lyd (for det meste), kostymer, kameraføring, ja alt som kan kalles mise-en-scène. Det aller mest imponerende er det faktum at dere har hatt ork, vilje og såpass stor glede til å få i stand noe slikt. Antall folk involvert, locations, gjenstander, effekter osv, alt var meget positivt.

 

Eneste jeg kan peke på ut i fra traileren er visse teatralske skuespillerprestasjoner og at traileren muligens ikke formidlet hva den handlet om godt nok (for det var vel det den prøvde å gjøre, sammen med å vise deres mise-en-scène til verden, så klart).

 

Tror jeg bestiller dvd-en fortløpende.

Lenke til kommentar

Nei, traileren var egentlig ikke laget i rekkefølge. Dette var bevisst fordi regissøren ikke ville avsløre hele handlingen, men noe er beholdt. Takk for positiv tilbakemelding :) Kjekt at dere liker det. Håper andre kan få inspirasjon av prosjektet vårt, og gjøre lignende :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...