Gå til innhold

Dvalemodus, bruker det strøm?


Dimanche

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei

 

Hibernation bruker ikke strøm. ved hibernation mode kopieres en eksakt kopi av innholdet i RAM til harddisk, så slås maskinen av.

 

Når den kommer ut av hibernatin, kopieres innholdet fra harddisken inn i RAM igjen og den status maskinen hadde da du trykket på hibernation knappen gjennopprettes.

 

Men maskinen er altså helt av når du bruker hibernation

Lenke til kommentar

du må enable hibernation på kontrollpanelet. under power options.

 

har du fast user switching/ welcome screen, må du trykke Shift inne når du får valg om restart, shutdown eller sleep modus. da skifter sleep modus til hibernate...tror jeg

 

bruker du ctrl+alt+del, velger du enkelt hibernation fra dropdown menyen.

 

 

Forskjellen er at i sleep modus er den ikke helt av. Du kan sammenligne det med å bare trykke power off knappen på fjernkontrollen til TV (sleep) kontra power knappen på selve TVen (hibernation)

 

Sleep stopper harddisken, slår av skjermen og setter resten av systemet i ultra strømspare modus. Men maskinen står fremdeles på og når du "vekker" den, starter den opp på 2-3 sekunder. Derfor bruker den også litt strøm når den står i sleep modus. Tar du ut batteri uten at strømmen står i, vil den naturlignok slå seg helt av og du får en "clean" oppstart neste gang du starter maskinen, fordi den ikke har fått tid til å lagre noe info...

 

Hibernation slår av maskinen. Det tar like lang tid å starte som vanlig påslåing, men du får altså samme vinduene og slikt du hadde oppe som da du startet hibernation. (se min tidligere post)

 

 

edit: Jeg jobber IT support, hvorfor i grønneste helvete bruker jeg lunsjpausene mine til dette? :tease:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hibernation slår av maskinen. Det tar like lang tid å starte som vanlig påslåing, men du får altså samme vinduene og slikt du hadde oppe som da du startet hibernation. (se min tidligere post)

6691368[/snapback]

 

Går vel strengt tatt en god del raskere enn kaldstart siden du slipper å laste inn alt av drivere etc.

Lenke til kommentar
Hibernation slår av maskinen. Det tar like lang tid å starte som vanlig påslåing, men du får altså samme vinduene og slikt du hadde oppe som da du startet hibernation. (se min tidligere post)

6691368[/snapback]

 

Går vel strengt tatt en god del raskere enn kaldstart siden du slipper å laste inn alt av drivere etc.

6691414[/snapback]

 

joda, litt sparer du. Men ikke på langt nær like raskt som sleep. Du må forbi POST og slikt først...

 

men nå er hibernation så buggy at det ikke er verd bryet...iallefall mener jeg det.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

tviler sterkt. Den andre PCen vil jo ha timet ut tilkoblingen. Om windows på hibernation PCen er smart nok til å gjennoppta er noe jeg ikke har testet.

 

buggy...nettverkstilkoblinger og slikt feiler etter hibernation recovery, enkelte antivirus liker det ikke o.s.v.. Og såklart, enkelte ganger klarer den ikke å gjenoppprette image og du må ta en vanlig reset :)

 

edit: snakker bare utifra egne erfaringer...

 

Mitt tips er iallefall å aldri stole på at hibernation fungerer. Lagre alle dokumentene du jobber med FØR du trykker på hibernation knappen. Det er immari greit å få opp alle 100 vinduene du hadde oppe og jobbet med når du kommer hjem fra skolen, men det er helt jævlig når du plutselig mister all arbeid fra sist save fordi hibernation image ikke gjennopprettes.

 

save, save, save :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hibernate er i hvertfall stabilt som bare det på win2k :D bruker det hele tiden, aldri hatt noe problem med at noe ikke var som da jeg slo av da jeg slo på igjen.

 

Ettersom pc'en min har surret og gått en del siden forrige kaldstart (kaldstart = format c:) begynner den å bruke en del tid på en vanlig oppstart. Med hibernate tar det ikke 15 sekunder en gang før alt er oppe og går igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du har rett i at noe "står på". Det ligger et lite batteri inni maskinen som sørger for at klokka går som den skal hele tida.

 

Maskinen slås på på samme måte som alarmen på en vekkerklokke går. Det sendes litt strøm i en krets slik at maskinen "våkner". Men windows kan ikke gjøre dette hvis ikke hovedkortet ditt støtter denne funksjonen. Ergo du bruker ikke noe strøm fra hovedbatteriet til den bærbare PCen.

Lenke til kommentar
du må enable hibernation på kontrollpanelet. under power options.

 

har du fast user switching/ welcome screen, må du trykke Shift inne når du får valg om restart, shutdown eller sleep modus. da skifter sleep modus til hibernate...tror jeg

 

bruker du ctrl+alt+del, velger du enkelt hibernation fra dropdown menyen.

 

 

Forskjellen er at i sleep modus er den ikke helt av. Du kan sammenligne det med å bare trykke power off knappen på fjernkontrollen til TV (sleep) kontra power knappen på selve TVen (hibernation)

 

Sleep stopper harddisken, slår av skjermen og setter resten av systemet i ultra strømspare modus. Men maskinen står fremdeles på og når du "vekker" den, starter den opp på 2-3 sekunder. Derfor bruker den også litt strøm når den står i sleep modus. Tar du ut batteri uten at strømmen står i, vil den naturlignok slå seg helt av og du får en "clean" oppstart neste gang du starter maskinen, fordi den ikke har fått tid til å lagre noe info...

 

Hibernation slår av maskinen. Det tar like lang tid å starte som vanlig påslåing, men du får altså samme vinduene og slikt du hadde oppe som da du startet hibernation. (se min tidligere post)

 

 

edit: Jeg jobber IT support, hvorfor i grønneste helvete bruker jeg lunsjpausene mine til dette?  :tease:

6691368[/snapback]

 

 

Fordi du er snill. Du hjalp i hvertfall meg.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg liker også dvalemodus veldig godt, men det er ikke alltid det fungerer. Av og til får jeg beskjed om at det ikke er nok systemressurser til å fullføre API (hva er det?), hvilket jeg egentlig ikke kan forstå ettersom jeg har 2 GB minne og Core Duo 2 GHz. Og ikke kjører jeg særlig mange applikasjoner heller (tildelt minne: 506 MB / 4961, bruk av CPU: 2-10%). Når jeg har fått den meldingen og prøver å lukke noen programmer, finner jeg dvalemoduspekeren verken i Slå av maskinen-dialogboksen eller i Oppgavebehandling (der er den deaktivert). Og i Strømalternativer er fanekortet for Dvalemodus borte. Hva er det som skjer?

Endret av 29989
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...